Do těchto aut raději nesedejte. Toto je třiadvacet vozů s nejhorším výsledkem při nárazových testech

Takto dopadly dva vozy po simulovaném nárazu. Prvním je Rover 100, který před 20 lety získal nejhorší hodnocení, druhým je současná generace Hondy Jazz. Posádka v Roveru by zřejmě nepřežila.
Jsou auta bezpečnější než před 20 lety? Srovnávací crash test vozů Rover 100 a Honda Jazz
Rover 100: Když EuroNCAP provedlo první test sedmi miniaut, Rover 100 dopadl jednoznačně nejhůř, jako jediný dostal jen jednu hvězdičku. Vůz měl sice čelní airbag, ale řidičova hlava a nohy byly při nárazu jen velmi špatně chráněny.
Jedním z aut, která za celou historii EuroNCAP získala nejhorší hodnocení ochrany řidiče, byl Nissan Navara druhé generace. Prošel testem v roce 2008 a výsledné hodnocení neznělo dobře: Po nárazu se podvozek a motor příliš posunuly do kabiny, plynový pedál se posunul o 20 cm, a tak u řidiče hrozí vysoké riziko zlomenin holenních i stehenních kostí. Také spolujezdcova krční páteř byla při nárazu tolik namáhaná, že je zde velká pravděpodobnost s životem neslučujících se zranění. Airbagy i předpínače bezpečnostních pásů zareagovaly pozdě. Také proto byla Navaře zpětně přeškrtnuta i jediná hvězdička ochrany posádky, a tudíž získala nulu. Výrobce ale opravil pozdní spínání airbagů i předpínačů a vyzval majitele, kteří si už vůz pořídili, aby zdarma zajeli na opravu do servisu.
V roce 2008 se testu podrobil další velký pick-up, jímž bylo Isuzu D-Max. Ač celkové hodnocení nedopadlo nejhůř, čelní náraz byl pro D-Max též nelichotivý. Řidič by utrpěl závažná zranění krku a především hrudníku. Proto byla Isuzu zpětně odebrána jedna hvězdička, ač nejdříve získal dvě. Zobrazit 24 fotografií
Foto: EuroNCAP
Eva Srpová Eva Srpová
6. 2. 2017 6:47
Evropská nezávislá organizace EuroNCAP letos slaví dvacet let existence. Za tu dobu jí laboratoří prošlo při bezpečnostních testech simulujících nehodu více než 1800 aut. Sestavili jsme žebříček třiadvaceti modelů, které dostaly při testu během uplynulých dvaceti let nejhorší hodnocení.

Organizace EuroNCAP začala fungovat přesně před dvaceti lety. Během tohoto období nechala sešrotovat více než 1800 aut, vydala přes 630 hodnocení a údajně během testů utratila jeden milion eur.

První test byl publikován 4. února 1997 a organizace se rozhodla prověřit bezpečnost u sedmi malých aut. Tehdy byl maximální dosažitelný počet ochrany dospělé posádky (řidiče a spolujezdce) čtyři hvězdičky. Zatímco Ford Fiesta a Volkswagen Polo získaly tři hvězdy, Fiat Punto, Opel Corsa a Renault Clio jen dvě. Nejhůře však dopadl Rover 100, který získal pouze jednu hvězdu.

Automobilky se zpočátku velmi bouřily, že testy jsou příliš přísné a nikdo nemůže maximálního hodnocení dosáhnout, avšak jen pět měsíců od prvního publikovaného výsledku získalo Volvo S40 plný počet čtyř hvězdiček.

Podívejte se do galerie na vozy, které zejména v začátcích testování dosáhly špatného výsledku. Ten by znamenal, že by posádka při nehodě utrpěla závažná zranění. Některé z vozů stále patří mezi vyhledávané levné ojetiny. Přitom jejich úroveň bezpečnosti byla tristní už v době uvedení na trh.

Chcete vědět, jak bezpečné je vaše auto nebo vůz, který si chystáte pořídit? Přehled bezpečnostních vysvědčení většiny osobních aut prodávaných na českém trhu najdete tady.

 

Právě se děje

Další zprávy