Organizace EuroNCAP začala fungovat přesně před dvaceti lety. Během tohoto období nechala sešrotovat více než 1800 aut, vydala přes 630 hodnocení a údajně během testů utratila jeden milion eur.
První test byl publikován 4. února 1997 a organizace se rozhodla prověřit bezpečnost u sedmi malých aut. Tehdy byl maximální dosažitelný počet ochrany dospělé posádky (řidiče a spolujezdce) čtyři hvězdičky. Zatímco Ford Fiesta a Volkswagen Polo získaly tři hvězdy, Fiat Punto, Opel Corsa a Renault Clio jen dvě. Nejhůře však dopadl Rover 100, který získal pouze jednu hvězdu.
Automobilky se zpočátku velmi bouřily, že testy jsou příliš přísné a nikdo nemůže maximálního hodnocení dosáhnout, avšak jen pět měsíců od prvního publikovaného výsledku získalo Volvo S40 plný počet čtyř hvězdiček.
Podívejte se do galerie na vozy, které zejména v začátcích testování dosáhly špatného výsledku. Ten by znamenal, že by posádka při nehodě utrpěla závažná zranění. Některé z vozů stále patří mezi vyhledávané levné ojetiny. Přitom jejich úroveň bezpečnosti byla tristní už v době uvedení na trh.
Chcete vědět, jak bezpečné je vaše auto nebo vůz, který si chystáte pořídit? Přehled bezpečnostních vysvědčení většiny osobních aut prodávaných na českém trhu najdete tady.