Zatímco na počátku století velké hatchbacky Fiat Croma, Opel Signum nebo Renault Vel Satis na trhu zcela propadly, nyní se zdá, že doba tohoto typu karoserie ve střední či vyšší střední třídě pomalu přichází. BMW už delší dobu nabízí řadu 6 GT, Kia nedávno odhalila podobně stylizovaný elektrický model EV6 a teď karoserii velkého hatchbacku dostává také Citroën C5 X. Automobilka pak doplňuje, že si vůz půjčuje i prvky z kombíků a SUV.
Jednou z hlavních předností 4,8 metru dlouhého Citroënu s rozvorem náprav nataženým na 2785 mm má být vnitřní prostor. Francouzi lákají na velkorysou porci místa ve druhé řadě sedadel, k tomu je potřeba připočíst také zavazadelník o objemu 545 litrů. Po sklopení sedadel pak vznikne prostor o objemu dokonce 1640 litrů, navíc s rovnou podlahou. Do kufru je ulehčený přístup přes nízkou nákladovou hranu a celou výklopnou zadní část, nikoliv jen úzký otvor jako v případě klasických sedanů.
Citroën dále láká i na vysoký jízdní komfort. Poprvé jsou u sériového modelu značky použity aktivní tlumiče s třemi režimy nastavení, které navazují na tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy. Ty se používají i u dalších Citroënů a budou k dispozici také u některých verzí nové C5 X.
Dvojitý šíp opět použil také široká sedadla s komfortnějším čalouněním, zesílenou pěnovou výplní a měkkou horní vrstvou. Vzhled palubní desky potom není nepodobný nové C4. I C5 X má standardní digitální budíky, byť s větší úhlopříčkou, na středovém panelu volně stojí 12palcový dotykový displej s hlasovým ovládáním. Například pro nastavování klimatizace má ale francouzská vlajková loď stále i fyzická tlačítka. Plejádu moderních informačních technologií doplňuje průhledový displej s rozšířenou realitou.
V útrobách vozu, který využívá platformu EMP2, už nebudou pracovat naftové motory. Po dlouhá léta byly přitom právě velké Citroëny často spojovány s jednotkami HDi. Moderní doba si však vedle doposud blíže nespecifikovaných benzinových motorů (lze však očekávat minimálně čtyřválec 1.6 PureTech o výkonu 133, nebo dokonce 165 kW) vyžádala hybrid do zásuvky.
Jedná se přitom o stejné plug-in hybridní ústrojí jako u SUV C5 Aircross Hybrid. To znamená kombinaci benzinové šestnáctistovky a předního elektromotoru s celkovým výkonem 165 kW. Přes automatickou převodovku jsou poháněná přední kola. V čistě elektrickém režimu ujede C5 X nejvýše 50 km při maximální rychlosti 135 km/h, baterie by měla mít stejně jako u SUV Aircross kapacitu 13,2 kWh.
Vnější vzhled pak není příliš velkým překvapením. Vyšší světlou výšku, decentní plastové obložení podběhů a prahů tak doplňují přední i zadní diodová světla ve tvaru písmene V. To je prvek, který přinesla už nová C4, objevil se ale i na pět let starém konceptu CXperience.
Citroën také předpokládá, že většina variant bude mít 19palcová kola, která dále zvyšují robustnost nového modelu. Ruku v ruce s vizuálními prvky kategorie SUV jde vyhledávaná vyšší pozice za volantem. Netradiční je dále zadní prosklený sloupek, propouštějící do kabiny o trochu více světla.
Do prodeje zamíří Citroën C5 X ve druhé polovině letošního roku, pro celý svět se přitom bude dělat v továrně v čínském Čcheng-tu. Mezi jeho hlavní konkurenty patří Opel Insignia, Škoda Superb nebo Volkswagen Passat.