Toto je budoucnost automobilky Kia. Elektrický model EV6 má výkon jako supersporty

Kia EV6 ukazuje budoucnost korejské automobilky.
Kia EV6 je prvním modelem značky na platformě E-GMP.
Kia sází také na vnější tvary, které jsou hodně aerodynamické.
Kromě toho má i odlišné designové prvky, elektronický samosvorný diferenciál nebo umělý zvuk motoru v kabině.
Interiér vozu tvoří především dvě 12palcové obrazovky pod jedním sklem.
Foto: Kia
Jan Matoušek Jan Matoušek
30. 3. 2021 16:09
Prvním automobilem na modulární platformě E-GMP se koncem února stal Hyundai Ioniq 5. Korejci však nezaháleli a jen o pár týdnů později ukázali druhý model na novém základu pro elektrická auta. Tentokrát jde o Kiu EV6, která předznamenává kompletně nový styl značky.

"EV6 ukazuje, jak chceme, aby Kia vypadala v budoucnu," říká vedoucí globální divize značky Artur Martins. "Věříme, že elektrifikace posune značku směrem k prémiovější části trhu, na druhou stranu nemáme ambice stát se prémiovým výrobcem. Chceme být stále mainstreamovou automobilkou," dodává.

EV6 je vlastně jen počátkem elektrické ofenzivy korejské automobilky. Do roku 2026 představí Kia jedenáct nových elektromobilů - sedm z nich na platformě E-GMP, kterou koncern Hyundai (kam Kia spadá) představil na konci loňského roku, a čtyři pak budou odvozené od stávajících modelů.

"Nové elektromobily pokryjí řadu segmentů a budou mezi nimi i dostupné modely," předeslal Martins. Bližší specifikace o budoucích plánech ale zástupci značky na on-line setkání s novináři nechtěli poskytnout. Na platformě E-GMP by každopádně, alespoň tedy zatím, neměl stát žádný užitkový model.

Jak už bylo řečeno, elektrickou ofenzivu zahajuje Kia EV6. Jedná se o příbuzného Hyundai Ioniq 5, technicky se tak o úplné překvapení nejedná.  V útrobách vozu mohou být jeden nebo dva elektromotory, což znamená pohon jedné nebo obou náprav. Odlišuje se i velikost baterie, na výběr je kapacita 58 nebo 77,4 kWh (druhá hodnota je větší než u Ioniqu 5). 

Základní model bude mít výkon 125 kW, čtyřkolka s menší baterií pak nabízí 173 kW. Větší baterie znamená výkon 168 kW nebo 239 kW s pohonem všech kol. Nejvyšší dojezd, 510 km, pak má bez překvapení právě provedení se 77,4kWh baterií a jedním elektromotorem. Vzhledem k vyšší kapacitě baterie je to více než u Hyundai.

Hned od začátku ale Kia láká především na špičkovou verzi GT, která nabídne 77,4kWh baterii, pohon všech kol a výkon 430 kW. Nepřekvapí, že takové auto má z 0 na 100 km/h vystřelit za 3,5 vteřiny a rozjet se na 260 km/h. To jsou hodnoty na úrovni některých supersportů. Součástí pohonu špičkové varianty bude i elektronický samosvorný diferenciál, specifický jízdní režim GT nebo umělý zvuk motoru, vycházející z reproduktorů. Ioniq 5 přitom takto silnou variantu alespoň zatím nenabízí, dostat by ji naopak mohl chystaný Ioniq 6.

I přesto, že automobilka chce v budoucnu sázet tak jako i konkurenční výrobci především na elektrický či elektrifikovaný pohon, neznamená to, že by úplně zanevřela na spalovací motory. Ostatně některé trhy je budou vyžadovat ještě dlouho - ať už kvůli nižší ceně, menší technické náročnosti nebo chybějící infrastruktuře.

Zpátky však k novému modelu. Už z Ioniqu 5 víme, že platforma umožňuje, použitím 800V elektrické sítě, rychlonabíjení výkonem až 350 kW. Z 10 na 80 procent kapacity se tak akumulátor dostane za 18 minut, 100 km jízdy pak má nejúspornější model k dispozici za 4,5 minuty. Kromě toho lze plynule přecházet mezi napětím 800 V a nižším 400 V.

A ještě jedna známá funkce - i Kia EV6 může fungovat jako velká nabíječka s příkonem až 3,6 kW. Zvládne tak napájet třeba 55palcovou televizi a jednotku klimatizace po více než 24 hodin, případně i jiný elektromobil.

Podobně jako třeba u modelů Nissan i korejskou novinku bude možné ovládat jen jedním pedálem, přičemž jde o jednu z šesti úrovní rekuperace brzdné energie. Za EV6 bude možné také zapřáhnout až 1600 kg těžký přívěs.

Kde se modelem EV6 inspirují další automobilky korejského výrobce, to je vnější design. Automobilka novou filozofii označuje jako "Spojené protiklady", jehož základním prvkem bude nová interpretace tygřího nosu. "Jde o ikonický prvek našich automobilů, který jsme ale chtěli posunout do digitální éry," popisuje šéfdesignér automobilky Karim Habib.

Součástí "nosu" tak jsou nově diody pro denní svícení, které navazují na úzký pás mezi hlavními světlomety. Podle Habiba bude podobné řešení konstantně využíváno i u dalších modelů značky, zároveň ale v trochu odlišných podobách třeba pro elektrické a spalovací vozy, ale i jednotlivé typy karoserie.

Pro EV6 je dále typický důraz na aerodynamiku se svažující se střechou zakončenou spoilerem. Charakteristický je i zadní světelný pás přes celou šířku vozu, respektive výrazně tvarované zadní blatníky. "Některé prvky z EV6 najdete i u dalších modelů," předpovídá Karim Habib s tím, že nemusí nutně jen o designové elementy. Za povšimnutí stojí také nové logo automobilky, které se na nějakém produkčním vozu objevuje vůbec poprvé.

Zařadit Kiu EV6 do některé z existujících kategorií vozidel bude poněkud oříšek, což přiznává i samotná automobilka. "Je to rodinné auto, které ale zároveň umí být i sportovní," říká Artur Martins. A tak nejlépe na něj sedí asi označení crossover, což znamená propojení více segmentů najednou.

Délka nového modelu je 4680 mm, rozvor náprav pak má hodnotu 2900 mm. To samozřejmě zlepšuje vnitřní prostor pro cestující vzadu, kufr pak má 520 litrů až 1300 litrů. A protože jde o elektromobil, malý prostor pro náklad je i vpředu - 52 litrů u variant s jedním nebo 20 litrů u variant se dvěma elektromotory.

Základ kabiny tvoří dvojice zakřivených 12palcových obrazovek. Jedna nahrazuje budíky, druhá je výstupem multimediálního systému. Obě pak vizuálně tvoří jeden celek, což připomíná třeba vozy Mercedes-Benz. Chybět nebude ani průhledový displej s rozšířenou realitou. Z designových prvků je možné vypíchnout ještě dvouramenný volant, z těch výbavových potom čalounění látkou s obsahem recyklovaných plastů nebo audio Meridian se 14 reproduktory.

Samozřejmostí je bohatá nabídka elektronických asistentů včetně třeba dálkového ovládání parkovacího asistentu. Z velmi úzkých míst tak umí Kia EV6 vyjet i sama a řidič ji ovládá, aniž by ve voze seděl. Výroba bude probíhat výhradně v Jižní Koreji, zahájení prodejů je naplánováno na druhou polovinu letošního roku. Některé trhy však dostanou možnost přednostní rezervace už od dnešního dne, tedy 30. března.

 

Právě se děje

Další zprávy