Ceny socialistických škodovek rostou. Tato Škoda 100 se prodala za skoro dva miliony

Unikátní Škoda 100, která si našla nového majitele za 1,85 milionu korun.
To znamená třeba stěrače předních světlometů...
Unikátní na tomto vozu bylo více věcí - primárně zcela původní stav v kombinaci s nízkým nájezdem jen 1605 km.
Litrový motor o výkonu 30 kW poháněl zadní kola.
Interiér je jako u nového vozu.
Foto: Retro Garáž
Jan Matoušek Jan Matoušek
29. 6. 2021 6:02
Ceny historických škodovek letí poslední roky vzhůru a dát několik set tisíc korun za "stovku" nebo "embéčko" není nic neobvyklého. Přesto cena o uplynulé neděli vydražené Škody 100 de Luxe překvapila asi úplně všechny. Zelený sedan z roku 1974 se v Lysé nad Labem prodal za 1,85 milionu korun.

"Věřili jsme, že pokoříme hranici jednoho milionu korun," říká k zelené Škodě 100 Pavel Kočí, organizátor akce Retro Garáž na výstavišti v Lysé nad Labem, kde se dražba vozu uskutečnila. "Výsledná částka nás překvapila všechny. Je to naprosto ojedinělé," přiznává. Škoda 100 L, tedy lepší verze de Luxe, z roku 1974 se nakonec prodala za 1,85 milionu korun, vyvolávací cena přitom byla 350 tisíc korun a aukční rezerva, tedy minimální prodejní cena požadovaná prodávajícím (v tomto případě z Česka), se vyšplhala na 800 tisíc korun.

Moc dražších historických modelů z Mladé Boleslavi asi nenajdete, a to přesto, že ceny aut jako 110 R, 1000 MB nebo Felicia z 50. a 60. let postupně stoupají. "Nemyslím si, že existuje dražší škodovka této modelové řady nebo z tohoto časového období," podotýká Kočí.

Čím byla zrovna tato konkrétní "stovka" tak unikátní? Primárně svým stavem, který byl naprosto původní, včetně lehce vyšisovaného laku a interiéru prakticky jako u nového vozu. Ostatně najeto má auto jen 1605 kilometrů. "Ukazuje se, že původní stav je dneska velmi žádaný," říká organizátor.

Velkou roli ale sehrála i historie tohoto konkrétního vozu. Jedná se totiž o vývozní specifikaci určenou pro švédský trh, navíc se specifickou výbavou. Auto má stěrače světel, pravé zpětné zrcátko, samonavíjecí pásy vpředu, bezpečnostní pásy vzadu, specifický příplatkový volant nebo stabilizátor zadní nápravy. Kdyby se jednalo o klasickou stovku, jakkoliv i ty jdou cenově nahoru, asi by se za takovou sumu neprodala. Maximálně by se jednalo o statisíce korun.

Vysoké částce ale pomohl dost možná i určitý nostalgický faktor, tedy hlubší vztah dražitelů k tomuto konkrétnímu modelu. "Původně byli do aukce přihlášení čtyři dražitelé," popisuje Pavel Kočí. Zároveň ale doplňuje, že jeden z nich ještě před samotnou dražbou odstoupil. Koupil si totiž Fiat 850 Sport Coupé z roku 1965, který se na výstavišti v Lysé nad Labem také dražil. Ten přitom přišel na podstatně skromnějších 290 tisíc korun.

Nakonec tedy zůstali tři zájemci, dva z nich byli přítomní osobně, jeden, ze Slovenska, přihazoval po telefonu. Škodu 100 de Luxe nakonec koupil právě sběratel ze Slovenska. "Je téměř jisté, že se s vozidlem nebude vůbec jezdit, je to muzejní exponát," předpovídá organizátor Retro Garáže.

Připomeňme, že Škoda 100 vstoupila do sériové výroby 25. srpna 1969 jako modernizace předchozí Škody 1000 MB. Nabízela se ve standardní nebo luxusnější verzi de Luxe. Pod kapotou "stovky" byl litrový motor s výkonem 30 kW, silnější Škoda 110 měla jedenáctistovku s výkonem 35 kW. Motor byl umístěn vzadu a poháněl zadní nápravu. Produkce vozu skončila v roce 1977, přičemž vzniklo přes milionu kusů tohoto modelu.

Zelená "stovka" ale samozřejmě nebyla jedinou položkou, která se v neděli odpoledne dražila. O Fiatu 850 Sport Coupé již byla řeč, za zmínku stojí třeba také Škoda Forman z roku 1993 v akční verzi Silver Line, opět ve zcela původním a pojízdném stavu, jen bez originálního rádia. Ačkoliv akční verze Favoritů a Felicií patří v poslední době mezi docela žádané artikly, tento konkrétní Forman to nepotvrdil. Prodal se totiž za 20 tisíc korun, aukční rezerva přitom byla 15 tisíc korun a vyvolávací cena jedna koruna.

"Čekali jsme vyšší částku. Nedokážu si vysvětlit, proč byla suma takto nízká," podotýká Pavel Kočí. Aukce se podle něj zúčastnili dva zájemci, zároveň měla také dobročinný podtext. Polovina získané sumy totiž půjde na pomoc jihomoravským městům zasaženým minulý týden tornádem. Na transparentní účet tak poputuje deset tisíc korun.

Organizátor Retro Garáže však vedle čtyřkolových vozidel vypichuje i některé motocykly, kterých se dražilo celkem šest. Především jde o dva Pionýry, konkrétně v obou případech Jawu 50/21 z roku 1974. Jeden byl v původním stavu s dobovou patinou, druhý po renovaci. Pokud byste čekali, že se zrenovovaný kousek prodá za vyšší sumu, spletli byste se. Původní Pionýr v hořčičné barvě se totiž vydražil za 35 tisíc, kdežto renovovaný v kombinaci šedé a slonovinové kosti za 30 tisíc korun.

"Je vidět, že co je v původním stavu, je žádanější," podotýká Pavel Kočí a dodává, že majitele Pionýra s původní patinou čekají ještě nějaké další investice.

"Vyloženě mě pak překvapil Stadion S11, moped z 60. let. Prodávali jsme jeden z prvních typů, který byl v původním stavu. Ten se vydražil za 57 tisíc, očekávali jsme přitom cenu kolem 45 tisíc," přidává Kočí další z položek, která ho na aukci překvapila.

Celkem se dražilo deset automobilů či motocyklů, vedle toho se na výstavišti v Lysé nad Labem uskutečnila i tradiční veteránská burza a prodejní výstava klasických automobilů. Pokud zrovna neřádí celosvětová pandemie a s ní spojené restrikce, koná se Retro Garáž dvakrát ročně - na jaře a na podzim. O uplynulé neděli akci navštívilo kolem dvou tisíc lidí, běžné je přitom číslo kolem čtyř až pěti tisíc. Organizátoři si to vysvětlují i tím, že je léto a lidé spíše než na výstavy zamíří k vodě nebo na výlet.

Ačkoliv jedna burza a aukce teprve skončily, organizátoři už plánují další, konkrétně na 13. listopadu. "Opět budeme mít v aukci motocykly Jawa nebo ČZ. Zároveň se rýsují i další zajímavé kousky, jaké konkrétně, si ale v této chvíli ještě nechám pro sebe," láká zájemce i návštěvníky Pavel Kočí.

V galerii se podívejte na všech deset strojů, které se v nedělní aukci objevily.

 

Právě se děje

Další zprávy