Studie: Výpočty emisí z elektromobilů mohou být vyšší. Zjednodušené, tvrdí kritici

Martin Přibyl Martin Přibyl
28. 6. 2021 11:08
Vědci z Mezinárodní asociace pro vývoj udržitelných pohonných ústrojí a vozidel IASTEC se v otevřeném dopise obrátili na zástupce Evropské komise, včetně její šéfky Ursuly von der Leyenové. Upozorňují v něm na to, že při výpočtu emisí skleníkových plynů z provozu elektromobilů udělaly dosavadní studie zásadní chybu. Naznačují, že výsledkem může být to, že elektromobily klima neochrání.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Volkswagen

Dopis se odvolává na vědeckou práci jednoho z autorů výzvy a člena IASTEC, doktora Thomase Kocha z Technologického institutu v Karlsruhe. Ten v ní upozorňuje na to, že stávající výpočty, v nichž se spotřeba elektrické energie elektromobilů prostě přenásobí střední hodnotou emisí CO2 z výroby elektřiny, jsou chybné.

Podle Kocha totiž s vyšší energetickou poptávkou po vyšším výkonu zároveň rostou emise oxidu uhličitého z výroby elektřiny. Matematicky řečeno, dosavadní studie neuvažují emise CO2 jako funkci odběru, ale berou je jako konstantu. Podle Kocha to ale platí jen v případě jednoduchých elektrických systémů, kde poptávku pokrývá jen jeden zdroj elektrické energie nebo je jejich mix stálý.

Ve své studii upozorňuje na to, že to není běžný případ energetické soustavy evropských zemí, které většinou elektřinu získávají z celé řady zdrojů, obnovitelných i neobnovitelných. Právě obnovitelné zdroje ale nedávají stálý výkon, ten závisí na počasí (slunečním svitu, větru), a tak je nutné je podle poptávky a situace kombinovat se záložními, neobnovitelnými zdroji.

Koch počítá se situací, kde poptávku nejprve uspokojují obnovitelné zdroje, solární panely a větrníky, pokud ale nestačí, musí elektrická síť zapojit do hry i tepelné nebo jiné elektrárny. Upozorňuje na to, že do budoucna to s ohledem na rostoucí počet elektromobilů, tedy větší odběr elektrické energie, není nereálná situace a může k ní docházet poměrně často. Širší použití obnovitelných zdrojů zvýší závislost emisí na odběru. Ty tedy se stoupající poptávkou výrazně rostou.

"Spotřeba elektrické energie vzroste v Německu v roce 2030 z dnešních 56 na 57 gigawatthodin a v šesti tisících z 8760 hodin v roce budou muset obnovitelné zdroje doplňovat ty fosilní," říká Koch. Ve své studii upozorňuje na to, že se oproti běžně používanému zjednodušení mohou v takovém případě emise dokonce zdvojnásobit. Lepšího výsledku by se dalo dosáhnout jen tehdy, pokud by obnovitelné zdroje doplňovaly jaderné elektrárny, které však například sousední Německo, tedy největší automobilový trh v Evropě, plánuje již příští rok vypnout.

Dopis vědců z IASTEC přijímá požadavky Mezivládního panelu pro změnu klimatu, který požaduje razantní snížení emisí CO2 do roku 2030, lidstvo jich nesmí vypustit více než 420 gigatun, aby se teplota celosvětově zvedla nejvýše o jeden a půl stupně. Tvrdí ale, že se ambiciózních závazků snížení emisí z dopravy nedá dosáhnout zaměřením na jednu technologii, tedy bateriový elektromobil. Ten podle nich v řadě případů politické požadavky favorizovaly, i když nemusí představovat přínos k ochraně klimatu. Zvýšený odběr elektrické energie daný větším počtem elektromobilů totiž může znamenat, že emise oxidu uhličitého neklesnou dostatečně.

IASTEC požaduje hledání alternativ a u představitelů Evropské komise hledá politickou podporu pro syntetická obnovitelná paliva, tzv. re-paliva. Ta tvoří v menší míře biopaliva a ve větší pak benzin nebo nafta získávané ze vzdušného oxidu uhličitého a vody. V roce 2030 by směsi G40 (re-benzin) a R33 (re-nafta) re-paliv s těmi fosilními mohly přispět k 25procentnímu snížení emisí CO2 a podle IASTEC jsou přitom plně kompatibilní se stávající infrastrukturou a motory. "Všichni občané Evropy by s těmito palivy mohli přispět k ochraně klimatu, a to i ve dvacet let starém autě," píše se v dopise.

Vědci se v něm zároveň ohrazují proti kritice syntetických paliv, která často poukazuje na to, že v Evropě získaná obnovitelná energie potřebná k výrobě jednoho litru takového benzinu by mohla s daleko vyšší efektivitou pohánět bateriový elektromobil. "Na světě existují oblasti s dvoj- až trojnásobným výkonem slunečních i větrných elektráren. Syntetická udržitelná paliva by vyřešila problém se skladováním takto vyrobené energie," píší.  

IASTEC upozorňuje, že navzdory snaze zakázat spalovací motory se v roce 2030 v řadě evropských zemí jako nejslibnější pohonné ústrojí s ohledem na snížení emisí CO2 jeví naftový hybrid poháněný směsí R33.

Vědci tedy žádají Evropskou komisi, aby svoje další kroky vážila a svoji politiku upravila tak, aby bylo skutečně dosaženo snížení emisí CO2, které občané Evropské unie očekávají.

Dopis IASTEC si již rychle našel svoje kritiky. "Je to extrémně trapné. Za roušku vědy tady schovávají lobbistický text, který se zoufale snaží zachránit spalovací motor," komentuje snahu profesor Christian Rehtanz z Technické univerzity v Dortmundu. Na škole se zabývá mimo jiné energetickými systémy a jejich účinností.

Podle Martina Wietschela z Franhoferova institutu výzkumu systémů a inovací se většina vědců při výpočtu emisí shodla na tom, že se bude počítat s průměrnou hodnotou, protože je velice obtížné stanovit vliv spotřeby na emise CO2. Elektromobily by v budoucnu mohly sloužit jako zásobníky elektrické energie, čímž potřebu záložních fosilních zdrojů omezíme a závislost emisí CO2 na zvýšené poptávce nebude tak velká.

Za to Kochovu práci kritizuje i Patrick Jochem z Německého leteckého centra DLR, říká, že studie není bezpředmětná, ale je v tomto ohledu příliš zjednodušená.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 minutami

Robert Svoboda rezignoval na funkci trenéra hokejistů Zlína

Hokejisté Zlína jsou bez trenéra. Robert Svoboda rezignoval po nedělní porážce s Kladnem a kvůli výkonům v úvodu extraligy, v níž jsou Berani poslední. V osmi zápasech získali pět bodů. Klub o změnách informoval v tiskové zprávě.

"Po duelu v Kladně bylo jasné, že týmu může pomoci změna trenéra. Myslím, že je to momentálně neodkladně správná věc, která může ještě vše obrátit k lepšímu,“ uvedl Svoboda s tím, že chce z mužstva sejmout tlak okolí, který je vyvíjen na něj osobně a mužstva se negativně dotýká.

Berany v zápase na ledě Olomouce povede asistent Martin Hamrlík společně s koučem zlínské juniorky Lubošem Jenáčkem.

před 49 minutami

Exploze v domě v Göteborgu si vyžádala více než dvě desítky zraněných

Více než dvě desítky zraněných, z toho několik vážně, si v úterý ráno ve švédském Göteborgu vyžádala exploze a následný požár v obytném domě. Několik postižených je zraněno vážně. Co výbuch způsobilo, zatím není jasné. Informovala o tom švédská média.

Podle televizní stanice SVT bylo 23 zraněných dopraveno do nemocnice, ale jen pět z nich převezly sanitky. Většinou se jedná o lehčí zranění, nicméně některá jsou vážná. Veřejnoprávní rozhlas SR hlásil, že hospitalizováno bylo 25 lidí.

Podle göteborské záchranné služby exploze zasáhla několik bytů a schodiště. Probíhá evakuace několika stovek lidí, někteří vyskočili z oken domu, sdělil SVT velitel zasahujícího týmu záchranářů. Požár, který se po výbuchu rozhořel, zatím není pod kontrolou.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Před pařížským soudem začínají svědčit oběti teroristických útoků z roku 2015

Před pařížským soudem ohledně teroristických útoků z listopadu 2015 začnou v úterý svědčit oběti a poškození. Informoval o tom místní tisk. Podle odhadů organizací, které jim poskytují pomoc, by před soudem mohlo vystoupit až 300 obětí útoků, při kterých zemřelo v Paříži a okolí 130 lidí.

Hlavním obviněným je Salah Abdeslam, který je považovaný za jediného přeživšího přímého spolupachatele atentátů.

Podle serveru France24 by každý den mělo vystoupit před soudem se svým svědectvím zhruba 15 lidí. Každý z nich bude mít zhruba 30 minut na to, aby popsal útok a další okolnosti. Slyšení poškozených by mělo trvat pět týdnů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy