"Synovi je osmnáct let, řidičský průkaz má měsíc a půl. Řídí zatím jen pod dohledem, dělá nám taxikáře. Jsem rád, že si může vyzkoušet chování auta například na kluzkých površích, v situacích, které zatím neměl šanci poznat," říká Pavel Rada, který se se synem účastní kurzu bezpečné jízdy Start Driving, který je určen pro začínající řidiče a nově i jejich rodiče.
Jeho opatrnost není od věci. "Zatímco vyježdění řidiči ve věku okolo čtyřicítky bourají ve třech ze sta případů, mladí do 24 let v 19 ze sta," popisuje statistiku Václav Volf z Asociace autoškol ČR, spolumajitel pražské autoškoly VT Centrum 11. Mladým podle něj chybí zkušenosti a vyzrálost, která přichází s věkem a naježděnými kilometry. "Je důležité, aby rodič byl svým dětem dobrým příkladem," dodává Volf.
Podle Volfova kolegy a předsedy Asociace autoškol Aleše Horčičky by mohl pomoci rakouský model výuky mladých řidičů. Pochopitelně jim nejde jen tak přidat několik let, aby zmoudřeli, ale s jeho pomocí se dá dosáhnout toho, aby získali větší řidičskou praxi.
V Rakousku tak mohou mladí šoféři získávat první zkušenosti za volantem od sedmnácti let pod dohledem svých rodičů, je kvůli tomu nutné absolvovat 32 teoretických a dvanáct praktických hodin v autoškole a projít zkouškou. "Takovou cestou tam jde 30 procent rodičů a mladí mají místo nějakých 500 kilometrů, co zvládnou v autoškole u nás, odježděno klidně pětkrát tolik," popisuje Horčička.
Po absolvování zkoušky navíc mladé šoféry čekají ještě další povinnosti. Do jednoho roku musí na dvě tzv. zdokonalovací dvouhodinové jízdy, a navíc mají povinný bezpečnostní trénink na polygonu, kde si vyzkoušejí chování v krizových situacích, a sezení s psychologem.
Nejedná se přitom o druhý stupeň autoškoly, který by znamenal absolvování přísné zkoušky, ale jakési rozšířené ověření vlastních schopností. Svůj význam ale má: Horčička uvádí, že v Rakousku klesla nehodovost mladých o 37 procent.
Jaká je tedy hlavní rada, jak zajistit, aby vám doma vyrostl dobrý řidič, kterému se nebudete bát svěřit klíčky od auta? "Chovejte se k dětem jako Rakušané," říká Horčička.
Začít se má výběrem dobré autoškoly. V této oblasti může pomoci web Autoškolský-ombudsman.cz, který spravuje právě Asociace autoškol. Doporučuje na něm zkontrolovat, jestli autoškola má dobré reference, patřičnou technikou (projektorem) vybavenou vlastní učebnu, jestli má moderní a čistá auta a jestli svoje služby nabízí za přiměřenou cenu.
Vyplatí se například zkontrolovat, za jakou cenu nabízí hodinu kondičních jízd, a porovnat ji s částkou za celý výcvik. Ten by měl obsahovat 28 hodin za volantem a cena jedné v rámci výcviku by se neměla příliš lišit od kondiční jízdy. Pokud je výrazně nižší, je možné, že zástupci autoškoly rovnou počítají s tím, že samotný výcvik nějakým způsobem ošidí.
U mladého šoféra v zácviku by ale rodiče měli kontrolovat i jeho docházku do autoškoly. U některých autoškol se jde dnes on-line podívat, kde instruktor s žákem jezdil a co probírali. "Vyplatí se ověřit si, jestli dítě zvládá test, což se dnes dá on-line, zeptat se, jestli nechce přikoupit nějakou hodinu navíc," popisuje Horčička.
Ani poctivě absolvovaná autoškola ale žáka jen těžko připraví na každou eventualitu. Pokud někdo absolvoval autoškolu v létě, neměl šanci poznat, jak se auto chová na sněhu. Řada absolventů nikdy nejela tunelem, v noci, nesetkala se s tramvají, najdou se i případy, kde se během výuky mladý řidič nikdy nepodíval na dálnici a nejel vyšší rychlostí než 80-90 kilometrů za hodinu.
"Se synem nebo dcerou si udělejte takový seznam úkolů, situací, do nichž se zatím nedostali, a jeďte je s nimi vyzkoušet," radí zodpovědným rodičům Horčička. Mladý řidič by se tak měl od svého rodiče dozvědět, že v noci není radno dívat se do světel protijedoucích aut, prakticky si ověřit, kdy má tramvaj přednost nebo jak na připojení na dálnici a jízdu v dálničních pruzích.
Novopečený šofér by měl podle Horčičky jezdit často, ale pod dohledem. Prostě dělat rodičům taxikáře. Samostatně by se měl do auta posadit minimálně po tom, co s rodiči absolvuje zmíněný seznam úkolů. "Zpočátku bych ale vždycky byl opatrný s půjčováním auta na večer," doporučuje Horčička.
Komplikované je to s prvním vlastním autem. "Už nedoporučujeme, aby se mladí učili řídit ve starých jednoduchých autech," říká Horčička. Sám ale ví, že k tomu mladé řidiče často donutí omezený rozpočet. Líbí se mu proto projekty, které například značky jako Citroën a Peugeot nabízí ve Francii, kde mají výhodný operativní leasing pro mladé řidiče. "Mladé to motivuje k tomu, pořídit si nové a pro ně vhodné auto, a přitom je to výhodné pro automobilku, která si buduje základnu loajálních zákazníků," říká.
Asociace autoškol ve spolupráci s Českou kanceláří pojistitelů, policií a hasiči pořádá i dobrovolnou náhradu za v Rakousku povinnou návštěvu polygonu a zdokonalovací jízdy. Mladí řidiči a od letošního roku i jejich rodiče se smí přihlásit na v úvodu zmíněné bezplatné kurzy nazvané Start Driving. Kurzy se konají na českých polygonech, jejich součástí je workshop s akreditovaným dopravním psychologem, přednáška policie, speciální evaluační jízdy v silničním provozu, ale i praktické zkoušky krizových situací.