Jan Matoušek
2. 9. 2019 6:02
Anglický termín badge engineering odkazuje na jev v automobilovém světě velmi populární. Zjednodušeně lze říct, že jde o jedno auto, které se ale prodává s logem dvou a více výrobců. Důvodem může být třeba úspora nákladů na vývoj, automobilky také mohou levněji pokrýt více segmentů a případně si tímto způsobem i snížit průměrné emise. Úspěch takového vozu ale také není automatický. V galerii se proto podívejte na deset případů "automobilových kukaček", které se však s prodejním úspěchem nepotkaly.
Aston Martin Cygnet
Cygnet je další ze známých příkladů, že takzvaný badge engineering, tedy použití jednoho produktu pod více značkami, občas nefunguje. Aston Martin už před zhruba deseti lety potřeboval snížit své flotilové emise, proto se rozhodl nabídnout zákazníkům malé auto. Sám ho ale nevyráběl, spojil se tedy s Toyotou a z jejích portfolia vybral minivůz iQ. Ten byl japonskou odpovědí na Smart, ovšem prodejně neúspěšnou.
Přesto se v roce 2011 objevil na trhu Aston Martin Cygnet. Ten dostal typické designové prvky britské značky té doby i luxusní interiér. Mechanika však byla původní a cena atakovala milion. Za minivůz s plebejským původem, jak se brzy ukázalo, příliš troufalá nabídka. Ačkoliv Aston Martin cílil na čtyři tisíce prodaných aut ročně, do roku 2013 jich prodal jen několik stovek. Proto se rozhodl neúspěšný projekt ukončit.