Znáte doubledecker z NDR nebo bulharské RTO? Vybíráme zajímavé socialistické autobusy

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 6. 2024 6:32
V Československu to byly modely Škoda 706 RO či RTO nebo Ikarus 280, které se staraly o přepravu cestujících ve velkých městech i mimo ně. Zapomínat ale rozhodně neradno ani na další zajímavé autobusy, které třeba v Československu ani nejsou známé. Vybrali jsme proto několik zajímavých autobusů, často i s návazností na československou výrobu.

Avia-Ikarus 543 Midi - Zapomenutý hranáč

Foto: Wikipedia

Plodnější nakonec byla spolupráce Avie s maďarským Ikarusem, která započala už ve druhé polovině 70. let. První byl typ Avia-Ikarus 553 na podvozku Avia A30 se vznětovým čtyřválcem letňanského výrobce určený pro 19 až 22 cestujících, jehož finální montáž probíhala v Maďarsku.

Na něj navázal vyobrazený typ Avia-Ikarus 543 Midi, který byl v podstatě vylepšenou verzí modelu 553. Změnila se především karoserie, která vypadala mnohem úhledněji a tolik netrpěla na úzký rozchod kol podvozku užitkového automobilu. Technicky se nic nezměnilo, stále pak existovala verze pro 19 nebo 23 cestujících v závislosti na zvoleném provedení. Tato omlazená verze přežila i v 90. letech, kdy se již kompletně vyráběla v Maďarsku (původně se autobus kompletoval v Letňanech) a dostala modernější kabátek nebo techniku z typu A31.

Oba autobusy Avia-Ikarus byly určené především pro rozvojové trhy na Středním východě nebo v Africe, zároveň se ale několik kusů objevilo i v Československu.

 
MN
Michal Novákpřed 9 měsíci

Hezký článek! Jen Avie s Ikarusem vznikly postupně ve třech verzích(modelech) a ne ve dvou, všechny vznikly tak, že se dopravily podvozky z letňanské Avie do Székesfehérváru v Maďarsku a tam namontovaly karoserie, nikoliv že by se Avie montovaly v Maďarsku nebo autobusy v Praze. Co se týče Neretev, sanitky nevznikly "předělávkou " autobusů, jak je psáno v článku ale byly tak už vyrobené v Jugoslávii jako nové, vyrobeny ale byly minimálně 2ks nikoliv jeden. Více je možné vidět a dohledat v nově otevřeném Muzeu Avií v Panenských Břežanech u Prahy. Každopádně hezký článek, ono vypátrat kde co jak bylo není dnes úplně jednoduché a myslím, že ani důležité. Zajímavé ale muselo být dopravovat např podvozky Škoda RTO po ose do Bulharska, kde se ve městě Botevgrad nad Sofií na né montovaly karoserie Čavdar(jméno partizánského bulharského hrdiny z dob osmanského jha). Řidič totiž měl k dispozici jen sedačku(bez pásu)umístěnou na holém rámu řvoucího autobusu(bez karoserie) a dvě zpětná zrcátka...

Právě se děje

Další zprávy