Znáte doubledecker z NDR nebo bulharské RTO? Vybíráme zajímavé socialistické autobusy

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 6. 2024 6:32
V Československu to byly modely Škoda 706 RO či RTO nebo Ikarus 280, které se staraly o přepravu cestujících ve velkých městech i mimo ně. Zapomínat ale rozhodně neradno ani na další zajímavé autobusy, které třeba v Československu ani nejsou známé. Vybrali jsme proto několik zajímavých autobusů, často i s návazností na československou výrobu.

Čavdar 11M3 - Neznámý příbuzný RTO

Foto: Wikimedia Commons - Лъчо at Bulgarian Wikipedia (Public Domain)

Bulharský výrobce autobusů Čavdar si zcela určitě zaslouží alespoň krátkou zmínku. Ač to totiž nemusí vypadat, řada jeho autobusů je poměrně úzce spojená se Škodou 706 RTO. Právě na podvozkových skupinách RTOch stály už na konci 50. let první bulharské autobusy vlastní konstrukce - modely M65, respektive M66 podle provedení. Dokonce i vnější vzhled vzdáleně československá RTO připomínala, v útrobách pak pracoval vznětový šestiválec Škoda.

Podvozků RTOch, kterých v LIAZ vyrobili nakonec skoro 64 tisíc, se ale nevzdaly ani další autobusy Čavdar. Mezi lety 1968 a 1974 následovaly příbuzné typy M80 a M81 opět se vznětovým šestiválcem Škoda, v roce 1974 pak přišel i model 11M3 na úvodní fotce. Ten je zajímavý tím, že Čavdar kromě licenčních podvozků nakoupil poprvé i licenční karoserie.

Dohodl se se západoněmeckou firmou Kässbohrer, vyrábějící autobusy Setra. Jak vysvětluje Harák v již odkazované knize, typ S 150 byl zvolen proto, že jeho karoserie seděla na podvozky RTOch. Tušíte také správně, v útrobách byl opět vznětový šestiválec Škoda. Model 11M3 byl meziměstský, odvozená městská verze se jmenovala 11G5. Také šlo ale o poslední bulharské autobusy s československými podvozky.

Model 11M4 opět s karoserií autobusu Setra přešel z rámových podvozků na samonosnou karoserii, byť alespoň motory Škoda si vedle maďarských Rába-MAN některé z vyrobených kusů zachovaly. Když byla řeč o autobusech na podvozcích Avia, také Čavdar vyráběl malý autobus na podvozku Avia A31. Dnes už mimochodem Čavdar neexistuje, kvůli finančním trablům zanikl v roce 1999.

 
MN
Michal Novákpřed 9 měsíci

Hezký článek! Jen Avie s Ikarusem vznikly postupně ve třech verzích(modelech) a ne ve dvou, všechny vznikly tak, že se dopravily podvozky z letňanské Avie do Székesfehérváru v Maďarsku a tam namontovaly karoserie, nikoliv že by se Avie montovaly v Maďarsku nebo autobusy v Praze. Co se týče Neretev, sanitky nevznikly "předělávkou " autobusů, jak je psáno v článku ale byly tak už vyrobené v Jugoslávii jako nové, vyrobeny ale byly minimálně 2ks nikoliv jeden. Více je možné vidět a dohledat v nově otevřeném Muzeu Avií v Panenských Břežanech u Prahy. Každopádně hezký článek, ono vypátrat kde co jak bylo není dnes úplně jednoduché a myslím, že ani důležité. Zajímavé ale muselo být dopravovat např podvozky Škoda RTO po ose do Bulharska, kde se ve městě Botevgrad nad Sofií na né montovaly karoserie Čavdar(jméno partizánského bulharského hrdiny z dob osmanského jha). Řidič totiž měl k dispozici jen sedačku(bez pásu)umístěnou na holém rámu řvoucího autobusu(bez karoserie) a dvě zpětná zrcátka...

Právě se děje

Další zprávy