Auto jako IKEA. Levný vůz, který má rozpohybovat rozvojové země, stačí vybalit z krabice a složit

Jan Markovič Jan Markovič
12. 9. 2016 13:00
Jednoduchý, snadno sestavitelný i opravitelný a také velmi dobře přepravitelný. Takový má být nový automobil pro země, kde je pořízení vozu pro tamní obyvatele příliš nákladnou záležitostí a do nejbližšího servisu je to daleko. Vůz navrhl slavný designér Gordon Murray, který stál za nejrychlejším vozem devadesátých let McLarenem F1. Laciné vozítko s ním má překvapivě i něco společného.
Na korbu lze naložit téměř dvě tuny nákladu. Vejdou se sem tři europalety nebo osm barelů s kapacitou 200 litrů tekutiny.
Na korbu lze naložit téměř dvě tuny nákladu. Vejdou se sem tři europalety nebo osm barelů s kapacitou 200 litrů tekutiny. | Foto: Global Vehicle Trust

Jmenuje se Global Vehicle Trus Ox a má být novým vozem pro rozvojové země. Podobně jako v případě nábytkářského gigantu IKEA, který šetří náklady tím, že nechává až na zákazníkovi, aby si sestavil vlastní skříň nebo postel, doputuje i tento vůz na místo svého určení v krabici.

Auto odstartuje svou cestu ve Velké Británii, kde tým mechaniků připraví základní díly během šesti hodin. Poté se odešle lodním kontejnerem, kam se díky skladnému balení vejde hned šest kusů. Podle firmy by následně měli tři zkušení lidé zvládnout vůz vybalit z krabice a sestavit za 12 hodin.

Foto: Global Vehicle Trust

Za projektem stojí Sir Torquil Norman, jehož společnost Global Vehicle Trust si vazala za cíl postavit co nejlevnější a co nejpraktičtější vůz pro rozvojové země. Vzhledem k nelehkosti daného úkolu pak najala známého designéra Gordona Murraye, který stál za supersportem McLaren F1 nebo stavěl ekonomické auto do městského provozu.

Murray navrhl jednoduché auto skládané z několika dílů s hranatou karosérií a místem pro řidiče umístěným uprostřed kabiny. Díky tomu není potřeba vyrábět dva odlišné modely pro země s řízením na levé nebo pravé straně. Volant uprostřed měl i jeho McLaren F1, s trochou nadsázky se dá tedy říci, že mají oba vozy i něco společného.

Foto: Global Vehicle Trust

Auto pohání vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru a výkonu rovných 100 koní. Přestože jde jeho síla pouze na přední kola, vůz by měl být připravený k pohybu v lehčím terénu a hlavně po rozbitých cestách, kterých se najde v Africe nebo v Asii mnoho. Díky světlé výšce 25 cm (srovnatelná s off-roady do těžkého terénu) pro něj nebudou problém ani větší překážky na cestě.

Hlavní je ovšem jeho praktičnost. Na korbu lze naložit téměř dvě tuny nákladu. Vejdou se sem tři europalety nebo osm barelů s kapacitou 200 litrů tekutiny. Náklad se do něj bude dobře dostávat, zadní vrata lze připevnit tak, aby posloužila jako nakládací rampa. A připravena je konverze na převoz lidí. Celkem auto může usadit až 13 osob.

Foto: Global Vehicle Trust

Sir Torquil Norman teď musí sehnat finance na rozjezd výroby a distribuci vozu Ox. Gordon Murray svou účast v projektu hodnotí pozitivně. „Je to bezesporu jeden z nejzajímavějších a nejnáročnějších projektů, kterých jsem se za 45 let své práce v automobilovém designu účastnil,“ prohlásil na tiskové konferenci.

Vůz Global Vehicle Trus Ox není prvním laciným autem, který má ambice pomoci rozvojovým zemím.  Před dvěma lety se představil vůz Mobius II z Keni, který se pyšnil jednoduchou konstrukcí, bytelným designem a kapacitou až osm lidí. Cenově ale ještě tak příznivý nebyl, v přepočtu vyšel na něco málo přes 200 tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy