"Může to být průšvih, ale aspoň jsme to zkusili," říká Ivo Smutný, sběratel veteránů, který pomáhá s organizací aukcí veteránů. Bude se vůbec poprvé konat na přehlídce Automobilové klenoty 27. dubna na golfovém hřišti v Hostivaři.
Smutný svoje očekávání drží na uzdě i proto, že v Česku není zatím kultura aukcí na takové úrovni jako například ve Francii, Velké Británii či USA. Sice se tu už šestým rokem pořádají populární aukce Retro Garáž, jejich nabídka se zaměřuje především na oblíbené československé značky.
Nabídka od Autiva Auctions Prague, která se bude dražit na Automobilových klenotech, je rozmanitá. Z čtyřiceti předmětů je aut čtyřiadvacet a některé budou znát jen odborníci. Motocyklů i těch, ze kterých mnohdy zbyl jen rám i pár dílů, je celkem devět. Jedná se především o předválečné automobily, často kdysi věhlasných značek, které dnes oceňují především nadšenci.
Málokdy vyjíždějí na silnice, spíš se vystavují v muzeích nebo se stávají součástí prestižních sbírek. Naprostá většina se nachází v původním originálním stavu, případně v předrenovačním. Ze sběratelského pohledu je takový stav i daleko hodnotnější, protože u renovovaných aut nikdy není jisté, jak práce probíhaly a zda se použily originální díly.
Zřejmě nejhodnotnějším strojem je Chenard & Walcker 3L Sport z roku 1923. Mimochodem stejný typ vozu před 101 lety vyhrál historicky první slavný francouzský závod 24 hodin Le Mans. Dle Smutného se do dnešní doby dochovalo jen sedm kusů a pouze jediný s tímto typem karoserie.
Dalším autem, které si zaslouží pozornost, je Avions Voisin C7 Berline od Louise Gallého. Automobilka Gabriela Voisina patřila ve své době mezi nejprestižnější značky, i proto, že sám Voisin byl původně architekt, zároveň také letec a geniální konstruktér, proto jeho automobily byly letectvím značně ovlivněné.
Kdo má raději vozy po renovaci, mohlo by ho zaujmout Bentley 4 ¼ litre se zakázkovou karoserií Park Ward, zrenovované v dílnách sběratele a renovátora Vladislava Nováka. Bentley by se podle odhadů mohlo vydražit za dva až tři miliony korun, Voisin C7 Berline má podle Smutného hodnotu až kolem 3,2 milionu a Chenard okolo devíti milionů korun.
"Tuším, že mi některá auta zůstanou, sice velmi vzácné, ale zároveň specifické kousky tu v Česku asi nikdo nekoupí. To, co jsem za ně utratil já, protože jsem blázen, podle mě nebude schopen nikdo jiný ocenit. Ale třeba se pletu," směje se Smutný.
Zdaleka nejcennější z pohledu financí je ale v aukční nabídce Alfa Romeo 8C Monza Pur Sang z roku 1933, jejíž cena se odhaduje na 12 milionů korun. Jde sice o repliku, ale velmi precizně provedenou, od známé argentinské společnosti, která při stavbách využívá původní výrobní techniky.
Stroje se nabízejí online i na aukční platformě Livebid, a tak je možné už s předstihem sledovat, o které by mohl být nakonec největší zájem. Nejvíce se přihazuje pod Tatrou 603 druhé série, Mercedesem 190SL, ale také Fordem Model T, Jawou Minor roadster v krásném červeno-bílém provedení z roku 1939 i motocyklem ČZ 175 z roku 1939. Začátkem dubna zájemci celkově přihazovali na takzvaných "prebidech" zhruba za 100 tisíc eur.
Autiva do aukce totiž zařadila také stroje, které pravidelně přilákají na veteránské aukce tuzemské nadšence, takže v nabídce nechybí jak Tatry
a také jedna Škoda, tak především legendární motocykl týnecké značky Jawa, typ 500 OHC 15/00 zvaný "šnek" podle specifického rozvodu královského hřídele. Podle odhadů by se mohl vydražit za cenu minimálně kolem milionu korun.
Dalším lákadlem je stroj z opačné nabídky Jawy, malý jednosedadlový lehký "Pařez" neboli Jawa 50/550. Ten se dokonce nabízí zcela bez aukční rezervy a už nyní na Livebid zájemci přihazováním dospěli k částce 30 tisíc, přičemž na trhu se pařezy obvykle objevují za sumy od 60 do 90 tisíc korun podle stavu a existenci dokladů.
"Tušili jsme, že největší zájem nakonec bude o české věci. I kdyby to tedy dopadlo tak, že ty prestižní a nejcennější se neprodají, ale pár těchto tuzemských lidovek ano, budeme rádi, i proto, že například suma, za kterou se prodá rám z Jawy 250 Kývačky či Pařezu, se věnuje na charitu pro opuštěné děti. A platí to i v případě, že se vydraží můj stařičký Saab 96," vypočítává Smutný.