Příchod nové generace Audi Q7 před čtyřmi lety pořádně nakopl odbyt, nový model ve srovnání s předchůdcem, který byl v prodeji dlouhých deset let, dosahuje dvojnásobných prodejů. Teď Němci reagují na neustále se zrychlující tempo inovací, a tak svému největšímu SUV (dražší Q8 je ve skutečnosti o něco menší) nadělili balíček změn, který srovnává krok s nejnovějšími modely v čele s A6 a A7.
Začněme od designu, protože i ten prošel důkladnou proměnou. Stávající Q7 byla až příliš uhlazená - hladce tvarované auto nemělo kromě velké masky chladiče a pro "qéčkové" audiny typické řešení pátých dveří moc čím zaujmout. Designéři pod vedením nového šéfa Marca Lichteho se proto na facelift Q7 zaměřili opravdu důkladně.
Nová maska chladiče má tenčí orámování a z přídě více vystupuje. Nově použité svislé žebrování příď vizuálně odlehčuje a ubírá autu na těžkopádnosti. Přední světlomety jsou zcela nové, mají členitější tvar inspirovaný zčásti Q8 a zčásti novou A6. Navíc nově dostaly volitelně laserovou techniku, sériově jsou čistě diodové.
Podobně důkladné jsou také další úpravy. Nově řešené koncové svítilny jsou
spojeny chromovanou lištou, opět po vzoru nejnovějších modelů Audi. Celou
karoserii pak ve spodní části nově obepíná pás černých plastů s chytře řešenými prolisy - hra stínů auto vizuálně odlehčuje ze všech stran, navíc zdůrazňuje jeho lehce terénní zaměření.
U paketu S line nad černými plasty následuje ještě jedna úroveň v šedé barvě, to je případ vínově červeného vozu na fotkách. U obou verzí provedené úpravy pomáhají také zdůraznit vystupující lemy blatníků. Ve výsledku Q7 prokoukla a klidně by si se svou novou vizáží mohla říkat A8 allroad.
Interiér se proměnil ještě důkladněji. Protože dosud byla Q7 jedním z posledních Audi s výsuvným displejem multimediálního systému a mechanickými ovladači klimatizace, nová verze dostala zcela novou palubní desku. Ta je vyšší a zajímavý prvek v podobě pásu příčných lamel, které ukrývají výdechy klimatizace, je ještě distingovanější.
Displej multimédií je zakomponovaný do palubní desky a je dotykový, dotykové je také ovládání druhého panelu na středovém tunelu, který má na starosti obsluhu klimatizace, vyhřívaných a odvětrávaných sedadel a mnoho dalšího. Zrovna jako v modelech A6, A7, A8 a Q8.
Dvojice dotykových displejů znamená konec otočných ovladačů a tlačítek i touchpadu, který byl v kurzu dříve. K nim se volitelně přidává displej místo přístrojového štítu, označený Audi virtual cockpit. V rámci prémiového segmentu patří toto řešení na špičku, protože nabízí celou řadu různých zobrazení a uspořádání ukazatelů.
Elektronickou nálož dotváří příplatkový head-up displej, LTE připojení s WiFi hotspotem a žhavá novinka v podobě bezdrátového připojení Apple CarPlay (Android Auto funguje klasicky přes kabel). Uživatelé telefonů Android zase mohou auto odemykat přímo telefonem, v tomto režimu lze mít uložených až sedm různých nastavení auta - podmínkou je však připlatit si za funkci Audi connect key. Vylepšením prošlo též hlasové ovládání, doplněné o funkci Alexa od Amazonu.
Změny se dotkly i nabídky motorů. Naftový i benzinový šestiválec jsou standardně spojeny s 48V hybridní soustavou pojmenovanou BAS. Kombinace 8kW elektromotoru a kompaktní baterie efektivně hospodaří s přebytky energie při brzdění.
V rychlostech mezi 55 a 160 km/h intenzivně brzdí motorem, vyřazuje na volnoběh nebo až na dobu 40 sekund úplně vypne motor. Funkce stop-start je aktivní už pod 22 km/h, což také napomáhá úsporám paliva. Ty mají ve výsledku dosahovat až 0,7 l/100 km. Mnohem podstatnější ale je, že všechny změny provozních režimů probíhají neznatelně - nebýt otáčkoměru a kontrolek.
Většinu z prvních stovek kilometrů nám byl společníkem benzinový třílitr V6, který Audi nově označuje 55 TFSI. Šestiválec již nevyužívá mechanický kompresor, ale turbodmychadlo twin-scroll. Navíc dokáže pracovat v úsporném režimu "B-Zyklus", který se osvědčil už u čtyřválce 2.0 TFSI o výkonu 140 kW. Kompletní přepracování se projevilo i na zlepšení výkonů, místo dosavadních 245 kW a 440 Nm teď třílitr dává 250 kW a rovných 500 Nm, k tomu se sprint na stovku podařilo srazit pod šest sekund.
Hlavním, co na novém třílitru zaujme, je jeho kultivovanost a naprosté ticho v nízkých otáčkách; ozývat se trochu začne, až když ho vytočíte. Táhne vždy hladce a má dostatečnou výkonovou rezervu. Zaujme také reálnou spotřebou - ta se díky spoustě úsporných opatření dá při normálním jízdním stylu udržet na 11 litrech. Tolik před deseti lety braly ve velkých SUV naftové motory, technický pokrok v této oblasti je tedy nezpochybnitelný.
Většina zákazníků u nás i v celé Evropě ale stejně nejspíš sáhne po turbodieselu. Ten se v mild-hybridním provedení představil v Q7 už loni a letos prošel "jen" dalším doladěním. V silnější verzi 50 TDI má 210 kW a 600 Nm, zatímco slabší 45 TDI poskytuje 170 kW a 500 Nm. Ačkoliv absolutní dynamika "padesátky" je horší než u benzinové verze, díky souhře elektromotoru a větší porci newtonmetrů působí na první dobrou suverénněji.
Audi v tomto případě použilo pro uchycení motoru ke karoserii hydraulické silentbloky, aby dosáhlo co největší úrovně kultivovanosti. Motor vibrace do interiéru téměř nepřenáší, že spaluje naftu ale poslechem přece jen poznáte při důraznějším sešlápnutí plynu. Na tom však není nic špatně, výměnou za tuto drobnost jsme na podobné trase a při stejném jízdním stylu jako s 55 TFSI dosáhli u 50 TDI snových 7 l/100 km.
Trojicí šestiválců samozřejmě Audi nekončí. Později dorazí v karoserii Q7 také dobíjecí hybrid a osmiválcová SQ7, kterou Audi odhalilo nedávno. To ale není zdaleka všechno, Audi ještě letos rozšíří nabídku také o nový crossover Q3 Sportback a chystá se celá řada dalších novinek.