Audi Q7 udělalo skok o půl generace. Prémiové SUV omládlo víc, než se čekalo

Audi Q7 udělalo skok o půl generace. Prémiové SUV omládlo víc, než se čekalo
Foto: Audi
Lukáš Vaverka
31. 7. 2019 14:13
Kompletně přepracovaný podvozek, rozšířená výbava a drsnější vzhled více sladěný s nejnovějšími modely. Audi si vzalo Q7 pořádně do parády, facelift po čtyřech letech není rutinní modernizací, ale důkladným přepracováním stávajícího modelu.

Příchod nové generace Audi Q7 před čtyřmi lety pořádně nakopl odbyt, nový model ve srovnání s předchůdcem, který byl v prodeji dlouhých deset let, dosahuje dvojnásobných prodejů. Teď Němci reagují na neustále se zrychlující tempo inovací, a tak svému největšímu SUV (dražší Q8 je ve skutečnosti o něco menší) nadělili balíček změn, který srovnává krok s nejnovějšími modely v čele s A6 a A7.

Na multimédiích se výrazně zapracovalo, aby Q7 držela krok s A6.
Na multimédiích se výrazně zapracovalo, aby Q7 držela krok s A6. | Foto: Audi

Začněme od designu, protože i ten prošel důkladnou proměnou. Stávající Q7 byla až příliš uhlazená - hladce tvarované auto nemělo kromě velké masky chladiče a pro "qéčkové" audiny typické řešení pátých dveří moc čím zaujmout. Designéři pod vedením nového šéfa Marca Lichteho se proto na facelift Q7 zaměřili opravdu důkladně.

Nová maska chladiče má tenčí orámování a z přídě více vystupuje. Nově použité svislé žebrování příď vizuálně odlehčuje a ubírá autu na těžkopádnosti. Přední světlomety jsou zcela nové, mají členitější tvar inspirovaný zčásti Q8 a zčásti novou A6. Navíc nově dostaly volitelně laserovou techniku, sériově jsou čistě diodové.

Podobně důkladné jsou také další úpravy. Nově řešené koncové svítilny jsou
spojeny chromovanou lištou, opět po vzoru nejnovějších modelů Audi. Celou
karoserii pak ve spodní části nově obepíná pás černých plastů s chytře řešenými prolisy - hra stínů auto vizuálně odlehčuje ze všech stran, navíc zdůrazňuje jeho lehce terénní zaměření.

U paketu S line nad černými plasty následuje ještě jedna úroveň v šedé barvě, to je případ vínově červeného vozu na fotkách. U obou verzí provedené úpravy pomáhají také zdůraznit vystupující lemy blatníků. Ve výsledku Q7 prokoukla a klidně by si se svou novou vizáží mohla říkat A8 allroad.

Interiér se proměnil ještě důkladněji. Protože dosud byla Q7 jedním z posledních Audi s výsuvným displejem multimediálního systému a mechanickými ovladači klimatizace, nová verze dostala zcela novou palubní desku. Ta je vyšší a zajímavý prvek v podobě pásu příčných lamel, které ukrývají výdechy klimatizace, je ještě distingovanější.

Displej multimédií je zakomponovaný do palubní desky a je dotykový, dotykové je také ovládání druhého panelu na středovém tunelu, který má na starosti obsluhu klimatizace, vyhřívaných a odvětrávaných sedadel a mnoho dalšího. Zrovna jako v modelech A6, A7, A8 a Q8.

Dvojice dotykových displejů znamená konec otočných ovladačů a tlačítek i touchpadu, který byl v kurzu dříve. K nim se volitelně přidává displej místo přístrojového štítu, označený Audi virtual cockpit. V rámci prémiového segmentu patří toto řešení na špičku, protože nabízí celou řadu různých zobrazení a uspořádání ukazatelů.

Nečekaným překvapením je i vylepšení jízdních vlastností, Q7 má po faceliftu výrazně lepší podvozek.
Nečekaným překvapením je i vylepšení jízdních vlastností, Q7 má po faceliftu výrazně lepší podvozek. | Foto: Audi

Elektronickou nálož dotváří příplatkový head-up displej, LTE připojení s WiFi hotspotem a žhavá novinka v podobě bezdrátového připojení Apple CarPlay (Android Auto funguje klasicky přes kabel). Uživatelé telefonů Android zase mohou auto odemykat přímo telefonem, v tomto režimu lze mít uložených až sedm různých nastavení auta - podmínkou je však připlatit si za funkci Audi connect key. Vylepšením prošlo též hlasové ovládání, doplněné o funkci Alexa od Amazonu.

Změny se dotkly i nabídky motorů. Naftový i benzinový šestiválec jsou standardně spojeny s 48V hybridní soustavou pojmenovanou BAS. Kombinace 8kW elektromotoru a kompaktní baterie efektivně hospodaří s přebytky energie při brzdění.

V rychlostech mezi 55 a 160 km/h intenzivně brzdí motorem, vyřazuje na volnoběh nebo až na dobu 40 sekund úplně vypne motor. Funkce stop-start je aktivní už pod 22 km/h, což také napomáhá úsporám paliva. Ty mají ve výsledku dosahovat až 0,7 l/100 km. Mnohem podstatnější ale je, že všechny změny provozních režimů probíhají neznatelně - nebýt otáčkoměru a kontrolek.

Většinu z prvních stovek kilometrů nám byl společníkem benzinový třílitr V6, který Audi nově označuje 55 TFSI. Šestiválec již nevyužívá mechanický kompresor, ale turbodmychadlo twin-scroll. Navíc dokáže pracovat v úsporném režimu "B-Zyklus", který se osvědčil už u čtyřválce 2.0 TFSI o výkonu 140 kW. Kompletní přepracování se projevilo i na zlepšení výkonů, místo dosavadních 245 kW a 440 Nm teď třílitr dává 250 kW a rovných 500 Nm, k tomu se sprint na stovku podařilo srazit pod šest sekund.

Hlavním, co na novém třílitru zaujme, je jeho kultivovanost a naprosté ticho v nízkých otáčkách; ozývat se trochu začne, až když ho vytočíte. Táhne vždy hladce a má dostatečnou výkonovou rezervu. Zaujme také reálnou spotřebou - ta se díky spoustě úsporných opatření dá při normálním jízdním stylu udržet na 11 litrech. Tolik před deseti lety braly ve velkých SUV naftové motory, technický pokrok v této oblasti je tedy nezpochybnitelný.

Většina zákazníků u nás i v celé Evropě ale stejně nejspíš sáhne po turbodieselu. Ten se v mild-hybridním provedení představil v Q7 už loni a letos prošel "jen" dalším doladěním. V silnější verzi 50 TDI má 210 kW a 600 Nm, zatímco slabší 45 TDI poskytuje 170 kW a 500 Nm. Ačkoliv absolutní dynamika "padesátky" je horší než u benzinové verze, díky souhře elektromotoru a větší porci newtonmetrů působí na první dobrou suverénněji.

Audi v tomto případě použilo pro uchycení motoru ke karoserii hydraulické silentbloky, aby dosáhlo co největší úrovně kultivovanosti. Motor vibrace do interiéru téměř nepřenáší, že spaluje naftu ale poslechem přece jen poznáte při důraznějším sešlápnutí plynu. Na tom však není nic špatně, výměnou za tuto drobnost jsme na podobné trase a při stejném jízdním stylu jako s 55 TFSI dosáhli u 50 TDI snových 7 l/100 km.

Trojicí šestiválců samozřejmě Audi nekončí. Později dorazí v karoserii Q7 také dobíjecí hybrid a osmiválcová SQ7, kterou Audi odhalilo nedávno. To ale není zdaleka všechno, Audi ještě letos rozšíří nabídku také o nový crossover Q3 Sportback a chystá se celá řada dalších novinek.

 

Právě se děje

před 8 hodinami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 8 hodinami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

Další zprávy