reklama
 
 

Zachrání vám život i plechy na autě. Devět jízdních asistentů, které stojí za to

1. Stabilizace podvozku (ESP) Foto: Škoda Auto

1. Stabilizace podvozku (ESP)

To, že řidič ztratí kontrolu nad vozidlem, je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod a obzvlášť těch vážných, kdy příliš rychlý nájezd do zatáčky může znamenat nebezpečný střet s nejbližším stromem. Systém ESP (Electronic Stability Program), který se běžně začal objevovat v 90. letech a je od roku 2014 povinný ve všech nových autech prodávaných v Evropské unii, pomáhá řidiči tím, že pomocí brzd potlačuje nežádoucí chování auta - přetáčivý nebo nedotáčivý smyk. 

Představte si třeba nedotáčivý smyk: situaci, kdy se auto po tečně řítí ven ze zatáčky vstříc škarpě. Čidla ESP tuto chvíli rozpoznají a systém začne přibrzďovat zadní vnitřní kolo, podle něhož se auto začne stáčet zpět do požadovaného směru. Jako kdybyste na poslední chvíli vyhodili kotvu.

ESP (známé také jako ESC nebo DSC) dokáže v případě potřeby omezit výkon motoru a jeho další funkce dokážou přibrzděním vnitřního kola zlepšit obratnost auta v zatáčkách. Jeho hlavním úkolem je ale usnadnit zvládnutí auta v krizových situacích. Mezi systémy, jež jsou v nových autech povinné, je tedy naprosto oprávněně, moderní auto bez něj bychom nechtěli. 

autor: Martin Přibyl | 11. 1. 2019 6:02

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama