Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Zařízení na měření emisí za jízdy může vypadat například takto.
Zařízení na měření emisí za jízdy může vypadat například takto. | Foto: ADAC

Jak se měří spotřeba paliva?

Jak asi dobře víte, od září letošního roku vstoupila v platnost emisní norma Euro 6.2 a s ní spojený nový měřicí cyklus WLTP. Ten výrazně změnil dlouho rigidní systém měření paliva a emisí. Na to se používala metodika NEDC, výrazně nezměněná od roku 1997. Ta zahrnovala fázi jízdy ve městě a jízdy mimo město, z čehož se následně zprůměrovala kombinovaná spotřeba. Nutno podotknout, že styl jízdy v obou fázích často neodpovídal reálnému stylu jízdy řidiče (například průměrná rychlost 34 km/h, maximální rychlost 120 km/h, přesně daný moment přeřazení pro všechna auta, dlouhá doba stání nebo ujetá vzdálenost 11 km), údaje v oficiálních datech automobilek se tak čím dál více odlišovaly od reality.

Trend rozevírání nůžek přišel především kvůli tlakům Evropské unie na automobilky, aby vyráběly vozy se stále menším objemem vypouštěných emisí. Alfou a omegou se pak staly flotilové emise jednotlivých značek, při jejichž nesplnění hrozily výrobcům vysoké pokuty. Proto automobilky začaly své modely přizpůsobovat používané metodice a na vzestupu se ocitly maloobjemové přeplňované jednotky i ve velkých autech. Ty v laboratoři vykazovaly taková data, která značky potřebovaly. Stejně působil i v reálu pro mnohé nepříjemný systém stop & start.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Maďarská opozice míří k vítězství v Budapešti, ve volbách zřejmě porazila Orbánovu stranu

V nedělních volbách starosty maďarské metropole Budapešti podle předběžných výsledků míří za vítězstvím kandidát sjednocené opozice Gergely Karácsony. S lehce nadpolovičním ziskem hlasů (50,1 procenta) poráží po sečtení bezmála tří čtvrtin hlasů kandidáta vládní strany Fidesz Istvána Tarlóse, jemuž vyjádřilo podporu 44,8 procenta budapešťských voličů. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž by se jednalo o největší vítězství maďarské opozice za posledních deset let.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Brazilci nedokázali porazit ani Nigérii, Neymar se zranil

Fotbalisté Brazílie ani ve druhém přípravném utkání v Singapuru nedokázali porazit soupeře z Afriky. S Nigérií dnes remizovali 1:1 stejně jako ve čtvrtek se Senegalem. Zápas nedohrála jejich největší hvězda, útočník Neymar odkulhal ze hřiště už ve 12. minutě se zraněným levým stehnem.

Sedmadvacetiletý Neymar ve čtvrtek odehrál stý reprezentační zápas a stal se sedmým brazilským fotbalistou, který to dokázal. Dnes ho ale už krátce po zahájení duelu musel vystřídat Philippe Coutinho.

Nigerijci v poločase vedli po brance Johna Ariba, který nebojácně vběhl do vápna, obhodil si stopera Marquinhose a prostřelil gólmana Edersona. Krátce po přestávce vyrovnal Casemiro, jenž zblízka doklepl do sítě míč odražený od břevna.

Brazilci po červencovém triumfu na Copě América ještě nezvítězili. Ve třech ze čtyř přípravných zápasů remizovali a s Peru prohráli.

Argentina bez potrestaného Lionela Messiho rozstřílela Ekvádor 6:1. Proti jihoamerickému soupeři si zahráli také Slováci, tým českého kouče Pavla Hapala remizoval v Bratislavě s Paraguayí 1:1.

Další zprávy