Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Zařízení na měření emisí za jízdy může vypadat například takto.
Zařízení na měření emisí za jízdy může vypadat například takto. | Foto: ADAC

Jak se měří spotřeba paliva?

Jak asi dobře víte, od září letošního roku vstoupila v platnost emisní norma Euro 6.2 a s ní spojený nový měřicí cyklus WLTP. Ten výrazně změnil dlouho rigidní systém měření paliva a emisí. Na to se používala metodika NEDC, výrazně nezměněná od roku 1997. Ta zahrnovala fázi jízdy ve městě a jízdy mimo město, z čehož se následně zprůměrovala kombinovaná spotřeba. Nutno podotknout, že styl jízdy v obou fázích často neodpovídal reálnému stylu jízdy řidiče (například průměrná rychlost 34 km/h, maximální rychlost 120 km/h, přesně daný moment přeřazení pro všechna auta, dlouhá doba stání nebo ujetá vzdálenost 11 km), údaje v oficiálních datech automobilek se tak čím dál více odlišovaly od reality.

Trend rozevírání nůžek přišel především kvůli tlakům Evropské unie na automobilky, aby vyráběly vozy se stále menším objemem vypouštěných emisí. Alfou a omegou se pak staly flotilové emise jednotlivých značek, při jejichž nesplnění hrozily výrobcům vysoké pokuty. Proto automobilky začaly své modely přizpůsobovat používané metodice a na vzestupu se ocitly maloobjemové přeplňované jednotky i ve velkých autech. Ty v laboratoři vykazovaly taková data, která značky potřebovaly. Stejně působil i v reálu pro mnohé nepříjemný systém stop & start.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Odchovanec Villarrealu Pedrito bude hrát za Zlín

Fotbalisty Zlína posílil španělský záložník Pedro Martínez. Třiadvacetiletý odchovanec Villarrealu přezdívaný Pedrito podle klubového webu podepsal s dvanáctým mužstvem tabulky smlouvu na dva a půl roku.

"Je to mladý, kreativní hráč, který prošel mládežnickou akademií Villarrealu. Slibujeme si od něho, že naší hře přinese myšlenku a tvořivost v útočné fázi," řekl generální manažer Zlína Zdeněk Grygera.

Martínez si za A-tým Villarrealu zahrál pouze jednou v roce 2017 v Evropské lize. Po angažmá v třetiligovém celku UD Logroňés odešel loni v létě na Slovensko. Podzimní část aktuální sezony odehrál za Michalovce.

Po obránci Dominiku Simerském a útočníkovi Davisu Ikaunieksovi je Martínez třetí zimní posilou "Ševců".

Zdroj: ČTK
Další zprávy