Zachrání vám život i plechy na autě. Devět jízdních asistentů, které stojí za to

Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 1. 2019 6:02
Automobilové asistenční systémy si určitě najdou své odpůrce, ne všechny jsou ale k ničemu a v dnešním hustém provozu rozhodně svoje místo mají. Vybrali jsme devět pomocníků, které sami považujeme za nejužitečnější: od povinného ESP až po drahé, ale úžasně vyspělé aktivní světlomety.

Abychom nezapomněli: na žádný z uvedených asistenčních systémů se nedá absolutně spolehnout. Vlastní řízení auta je vždy na člověku, pomocníci mu ale umí jízdu usnadnit, zpříjemnit a v řadě případů mu doslova dokážou "zachránit zadek".

Foto: Volvo

2. Asistent při vyparkování

Podobnou situaci zná asi každý řidič. Podél silnice jsou kolmá nebo šikmá stání a vedle jeho nízkého hatchbacku nebo sedanu zaparkovala vysoká a absolutně neprůhledná dodávka. Vycouvat z takového stání vyžaduje často odvahu a šofér se musí spoléhat na to, že ostatní řidiči, kteří kolem stání projíždějí, jsou ohleduplní a neřítí se kolem padesátkou. Stačí "blbá" náhoda a karambol je na světě.

Automobilky naštěstí podobný problém znají také a pro tento případ nabízejí bezpečnostní systém. Pomocí senzorů, které se běžně používají pro detekci auta ve slepém úhlu, když jedete po dálnici nebo vícepruhové silnici, totiž lze sledovat okolí i při vyjíždění z podobného stání. Jakmile by se zpoza oné dodávky objevilo projíždějící auto, dostanete varování a moderní systémy již umí i samy zastavit. 

Asistent vyparkování zvaný též RTA (Rear Traffic Alert) je kvůli použitým čidlům spojen se sledováním mrtvého úhlu. Například v případě Škody Kodiaq vyjde obojí na 10 000 korun.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 20 minutami

Vytlačili jsme americký torpédoborec z ruských vod, hlásí Moskva

Ruská vojenská loď vytlačila americký torpédoborec z ruských teritoriálních vod v Japonském moři na Dálném východě, uvedlo v úterý ruské ministerstvo obrany. Torpédoborec USS John S. McCain třídy Arleigh Burke podle Moskvy pronikl dva kilometry za hranici mezinárodních vod do zálivu Petra Velkého, u kterého se nachází i město Vladivostok, kde je velitelství ruského Tichooceánského loďstva.

Americký torpédoborec se podle vyjádření ministerstva, ze kterého citovala agentura Interfax, několik dní plavil v Japonském moři. Ráno narušil ruské teritoriální vody, přestože jej ruský torpédoborec Admirál Vinogradov, označovaný Rusy za velkou protiponorkovou loď, varoval před nepřípustností takového počínání i před možností taranu, tedy úmyslného nárazu ruské lodi do amerického plavidla.

"Po výstraze a změně kurzu Admirála Vinogradova americký torpédoborec okamžitě vplul do neutrálních vod. Opakované pokusy znovu vplout do ruských vod nepodnikl," konstatovalo ministerstvo.

Americké námořnictvo reagovalo prohlášením, že torpédoborec John S. McCain "uplatnil právo na plavbu" v dané oblasti, na kterou Rusko vznáší "přehnané nároky". Námořnictvo nezveřejnilo podrobnosti o incidentu. Uvedlo nicméně, že americká loď se plavila v oblasti, kterou USA za ruské teritoriální vody neuznávají. Oblast je sporná od roku 1984, kdy ji za součást svých vod označil Sovětský svaz. Rusko na nároku trvá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy