Zabezpečení bezklíčového odemykání není vyřešené. V testu obstálo 23 aut z 500

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 3. 2022 12:28
Německý autoklub ADAC dále varuje před tím, že celá řada aut s bezklíčovým odemykáním nadále neodolá jednoduchému triku zlodějů, kteří pomocí zesilovače signálu dokážou v mžiku auto otevřít a odjet s ním. Od roku 2016 otestoval pět set aut, spolehnout se ale prý dá jen na 23 modelů.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: ADAC

Tzv. Relay attack není nic nového, podle ADACu se o něm na světě ví již deset let, přesto na něj celá řada výrobců dosud reagovala jen velice vlažně. Jeho princip je jednoduchý. Zloději pracují v páru, jeden se se zesilovačem signálu přiblíží třeba ke vchodovým dveřím domu, za nimiž očekává klíče od automobilu, druhý s přijímačem v ruce zatáhne za kliku auta zaparkovaného před domem, nasedne, nastartuje a odjíždí. Podobně mohou pracovat například v obchodním centru.

Potřebné zařízení se podle ADAC dá postavit za 2500 korun ze součástek koupených v elektroprodejně a nastartované auto i bez klíče v interiéru poběží tak dlouho, dokud mu nedojde palivo.

Auta s bezklíčovým odemykáním se často dala snadno poznat, na klikách mají speciální dotykové plošky, drážky nebo tlačítka. Automobilky s tím bojují, například u nové Octavie vypadá dnes klika v obou případech stejně.

Autoklub odolnost aut vůči tomuto útoku testuje (kompletní výsledky najdete zde), první vozy otestoval v roce 2016 a teprve v roce 2018 se objevily první důkladně zabezpečené modely. Jednalo se o auta koncernu Jaguar Land Rover, Range Rover a Range Rover modelového roku 2018 a tehdejší novinky, Jaguar E-Pace a elektrický i-Pace.

Kouzlo zabezpečení Jaguarů a Land Roverů spočívá v použití technologie Ultra-wideband, UWB. Ta totiž umožňuje při přenosu signálu navíc měřit vzdálenost, jakou musely rádiové vlny z klíčku k přijímači v klice urazit. Pokud se použije zesilovač, vzdálenost je příliš velká a zámek se po zatažení za kliku neodemkne.

Na UWB v poslední době přecházejí i další výrobci. Škoda ho nabízí například pro modely Octavia a Enyaq, tedy nejmodernější typy ve své nabídce. Podobně je na tom i Volkswagen, který má UWB v osmé generaci Golfu nebo čistě elektrické rodině ID. U Seatu je pak nejlepší zabezpečení u typů Leon a Cupra Formentor.

Spolehnout se nedá zcela ani na prémiové značky. Například BMW nabízí UWB jen u nejnovějšího elektrického SUV iX, u Mercedesu podle zjištění ADAC najdete nejlepší typ zabezpečení u třídy S, u Audi u modelu A3.

Méně spolehlivou ochranou je pak podle ADAC použití pohybového čidla. V takovém případě je v klíčku akcelerometr. Pokud nedetekuje po nějakou dobu pohyb, vypne vysílač a prodlužovač signálu nemá co prodlužovat. "Tato ochrana nepomůže v případě, že zloději pěšky sledovali svoji oběť nebo se do auta nabourali krátce poté, co bylo zaparkováno," varuje ADAC.

Pohybové čidlo je dnes poměrně běžné v klíčích zejména u nových aut německých koncernů. Plošně ji nabízí škodovky, Volkswagen, Seaty nebo třeba BMW. To podle vyjádření pro ADAC dokonce umožňuje doplnění technologie i do starších kompatibilních aut. Ostatně na internetu se dají dokoupit i výrobky třetích stran, které do klíčku potřebný akcelerometr přidají. 

Další výrobci bohužel i toto slabší zabezpečení teprve nyní objevují. Například Peugeot ji poprvé nasadí u nové 308, Opel u nové Astry, podobně u Toyoty jsou pomocí pohybových čidel zabezpečeny modely Yaris a RAV4. "S tím, jak budou přicházet jednotlivé modelové roky, facelifty a nové generace, bude systém postupně nasazován i u nich," říká Jitka Jechová z českého zastoupení značky.

Pokud si nejste zabezpečením svého vozu jistí, nabízí auta vždy možnost bezklíčové odemykání deaktivovat. Například v případě nové Škody Octavia se to dělá tak, že vůz zamknete tlačítkem na klíčku a do pěti sekund se dotknete snímače na vnější klice. Po deseti sekundách pak stačí zatáhnout za kliku a zkontrolovat, že je systém skutečně neaktivní. Systém jde také vypnout podle návodu přes palubní systém. "Možností deaktivovat bezklíčové odemykání lze u dealera na přání zákazníka dovybavit i vozy starších modelových roků," upozorňuje Pavel Jína z českého zastoupení Škody.

ADAC také doporučuje nenechávat klíče od auta u obvodových zdí domu nebo hned za dveřmi, pokud tedy neparkujete za plotem nebo v garáži, ale na volně dostupné předzahrádce, jak bývá zvykem například u řadových domů.

Zástupci autoklubu naopak varují před babskými radami, jako je zabalení klíčku do alobalu nebo uzavření do kovové krabičky. Taková opatření nemusí být stoprocentní, alobal se může protrhnout, pokud krabička s klíčkem uvnitř nejde pořádně zavřít, vysílaný signál rovněž nezablokuje.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 21 minutami

Web Ředitelství silnic a dálnic obnovil po úterním kybernetickém útoku částečně provoz

Web státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je opět částečně funkční. V úterý ho ochromil kybernetický útok a server byl od té doby nedostupný, nebo na něm nebyl žádný obsah. Nadále však mimo provoz zůstává server, na kterém organizace zveřejňuje dopravní informace. Počítačové systémy ŘSD počátkem tohoto týdne napadl software, který zašifroval data. Podle Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) byl kybernetický útok na profesionální úrovni.

Ještě v sobotu kolem poledne bylo na webu ŘSD pouze logo organizace a nápis "Omlouváme se, probíhá nahrávání obsahu." V neděli odpoledne už má úvodní stránka původní podobu z doby před útokem. Nefungují ale sekce webu týkající se veřejných zakázek a technických předpisů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zvýšit potravinové zásoby státu na 15 dní by stálo až 12 miliard, řekl šéf Správy státních hmotných rezerv

Stát má pro případ nouze uloženo ve skladech 13 milionů denních dávek potravin, které by pokryly spotřebu na zhruba 1,3 dne. Navýšení zásob potravin na 15 dní by stálo až 12 miliard korun. V České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce to v neděli řekl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Ministerstvo zemědělství v současnosti navrhuje navýšit rozpočet organizaci spravující státní zásoby o půl miliardy korun.

O navýšení zásob potravin ze tří na 15 dní rozhodla předchozí vláda koncem loňského roku, uvedl Švagr. "Těch 15 dnů ale není záležitost příštího roku. Vloni byla dohoda, že bychom měli jít na těch 15 dnů v příštích 15 letech," upozornil. Vláda to ale může změnit, dodal. Naplnění skladů na více než dva týdny by vyšlo stát při současných cenách na 11 až 12 miliard korun, odhadl Švagr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy