Praha - Po čtvrtečním neštěstí na východní Ukrajině, při kterém zemřelo 298 osob, aerolinky hromadně odkloňují své lety. Jedná se hlavně o spoje mezi Evropou a Asií. Výjimkou nejsou ani České aerolinie (ČSA).
"Všechny spoje Českých aerolinií, které využívaly tratí na východní a jihovýchodní Ukrajině, byly přesunuty na alternativní tratě, mimo území Ukrajiny," říká mluvčí státních aerolinek Daniel Šabík.
ČSA přesměrovaly lety během čtvrtka, změna přitom bude platit až do odvolání.
"Žádná změna cen letenek v souvislosti s leteckým neštěstím na Ukrajině a nutností operovat po alternativních trasách nepřipadá do úvahy," doplňuje mluvčí.
V současné době státní aerolinky létají pouze do Kyjeva, který podle Šabíka leží v bezpečné centrální části Ukrajiny. Stejně tak ČSA neplánují v budoucnu omezit žádný z letů, které nyní odklonily.
"Cestujících se z pohledu provozu tato skutečnost téměř vůbec nedotýká," zdůrazňuje Šabík.
Odkloňují i další aerolinky
Ukrajině se vyhýbají i v ostatních zemích. Výkonný ředitel Litevského úřadu pro civilní letectví Joris Gintilas již prohlásil, že z Litvy žádné spoje přes Ukrajinu nelétají. "Z našich letišť nevypravujeme tímto směrem žádná letadla - ať už litevských, nebo zahraničních společností," uvedl pro agenturu Baltic News Service.
Lety nad Ukrajinou omezily po zřícení letounu MH17 také Singapore Airlines. "V tomto okamžiku ukrajinský vzdušný prostor již nevyužíváme a naše lety z Evropy do Singapuru jsme odklonili na alternativní trasy, které jsou od regionu vzdálené," oznámily aerolinky.
"Na cenu letenek nebude mít tato změna výrazný vliv," doplňuje marketingový manažer společnosti Vlastimil Dispo.
Společnost Emirates zase informuje, že 17. července přesměrovala let z Dubaje do Kyjeva a vrátila jej do Dubaje.
"Lety do Kyjeva byly s okamžitou platností až do odvolání pozastaveny, bezpečnost našich cestujících a naší posádky je vždy na prvním místě," stojí v oficiálním vyjádření společnosti s tím, že spoje do USA nebo do evropských států letí jinou trasou.
Podobně německá Lufthansa, která se podle BBC okamžitě rozhodla vyhnout ukrajinskému leteckému prostoru širokým obloukem. Jihokorejské aerolinky Korean Air a Asiana Airlines přes území Ukrajiny nelétaly již od 3. března.
Letoun byl v povolené oblasti
Jak upozorňují letečtí experti z evropských institucí, před čtvrteční tragédií neexistovalo žádné varování, že by mohlo letadlům, která se nacházejí v dostatečné výšce, hrozit podobné nebezpečí. Vzdušný prostor v oblasti podle nich nadále využívaly zhruba tři čtvrtiny letů, které tam prolétávaly před vypuknutím ukrajinské krize.
Odborník z evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol v pátek konstatoval, že Ukrajina užívání vzdušného prostoru nad východem země omezila na počátku měsíce až do určité letové hladiny.
Tu pak ještě 14. července zvýšila na úroveň 32 tisíc stop (9600 metrů), která byla platná ve čtvrtek. Let MH17 Malajsijských aerolinií se pohyboval výše, tedy v povolené zóně.
Poražený dopravce
Malajsijské aerolinky nyní podle odborníků na dopravu a turistický ruch čelí hrozbě krachu. Dvě tragické havárie, které jen za letošní rok zažily, podle nich nejspíš nevratně poškodí pověst společnosti.
"Nedokážu si představit, co by museli udělat, aby se zachránili," řekl AP malajsijský analytik letecké dopravy Mohshin Aziz. "Co se týče toho, jak jsou vnímáni, jsou téměř ztracení. Je velice těžké bojovat proti špatné pověsti," vysvětluje.
Letos v březnu aerolinky přišly o Boeing 777 s 239 lidmi na palubě, který se ztratil z leteckých radarů cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Ačkoli jsou si vyšetřovatelé už jisti, že stroj se odklonil ze své trasy a zřítil se pravděpodobně nad Indickým oceánem, dodnes nevědí, co bylo příčinou nehody.
V reakci na čtvrteční katastrofu spadly akcie malajsijského leteckého dopravce o 11 procent. Kondice státem vlastněné společnosti ale nebyla vynikající ani předtím - podle Azize ještě před nehodou na Ukrajině denně prodělávala 1,6 milionu dolarů a poslední události pro ni zřejmě budou smrtící.