Získat řidičák bude těžší. Jezdit se má v lijáku i kolonách

Radek Nohl Radek Nohl
3. 9. 2014 5:27
Vedení dopravní policie dokončuje spolu s ministerstvem dopravy návrh novely zákona o autoškole. Změny se mají dotknout nejen nováčků, ale i zkušených řidičů.
Ministerstvo připravuje změnu zákona, který se bude týkat autoškol.
Ministerstvo připravuje změnu zákona, který se bude týkat autoškol. | Foto: Isifa/Thinkstock

Praha - Každou čtvrtou dopravní nehodu v Česku způsobí nevyježděný řidič s praxí do pěti let. Vedení ministerstva dopravy a dopravní policie proto vymýšlejí, jak nepříznivý trend zmírnit.

Společně proto dokončují novelu zákona, která se dotkne zejména tuzemských autoškol. Paragrafy mají zajistit, aby byli nezkušení řidiči mnohem lépe připraveni, než poprvé sami vyjedou na silnice.

"Musíme se více věnovat řidičům s malou praxí," řekl pro deník Aktuálně.cz šéf dopravních policistů Tomáš Lerch, podle kterého každou čtvrtou nehodu z více než 80 tisíc incidentů způsobili v posledních dvou letech právě nezkušení řidiči.

Vláda projedná změny letos

První návrh s řešením dostane vláda premiéra Bohuslava Sobotky ještě během letošního roku. Řada změn, která se ale nebude dotýkat jen řidičů s krátkou praxí, má být průlomových.

Jednou z konkrétních novinek bude podle ministerstva dopravy zřízení zcela nové organizace, která bude plnit funkci státního dohledu.

Pod kontrolou tak budou nejen zkušební komisaři, kteří se budou muset neustále vzdělávat, ale i samotný průběh zkoušek.

Nová státní organizace by měla sloužit také jako servis pro zájemce o řidičské průkazy. "Nově by žadatelé mohli skládat zkoušky i v pozdějších odpoledních či večerních hodinách nebo o víkendu," řekla Aktuálně.cz Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Vyšlo by se tak vstříc například lidem, kteří si nemohou vzít volno v práci. "A bude-li si někdo chtít pořídit řidičské oprávnění nebo si ho rozšířit, dostane zde veškeré informace, které jsou zapotřebí, a to včetně prodeje učebních pomůcek," dodala Volaříková.

Řidičák na dva roky

V médiích se již dříve objevila informace, že nováčci by měli dostávat řidičský průkaz jen na dvouletou zkoušku. A pokud by během této prověrky přišli kvůli přestupkům o určitý počet bodů (dnes se mluví o osmi, zatímco standardem je dvanáct bodů), úřady by jim doklady sebraly. Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha by pak tito šoféři museli znovu před zkušební komisi.

Lerch je také zastáncem změn ve výuce. "Měly by v ní být zahrnuty všechny situace, s nimiž se může řidič setkat. Tedy jízda na vícepruhových komunikacích, v noci, za snížené viditelnosti, ve velkých městech, kde je hustší provoz, a podobně," řekl Lerch.

"Řidič, který bude dělat autoškolu v malém klidném městě a pak přijede do Prahy, je to pro něj dneska malý šok," podotkl ředitel dopravní policie.

Jeho slova potvrzuje i ministerstvo dopravy. Podle úředníků se zkoušky budou konat jen ve velkých městech.

"Zabrání se tak situaci, kdy někteří žáci skládali zkoušky v malém, nerušném provozu, a nebylo tak možné dostatečně ověřit jejich praktické dovednosti s řízením vozidla," uvedla ministerská mluvčí Andrea Volaříková.

Podle předsedy Asociace Autoškol ČR Ondřeje Horázného je však chyba také v tom, jak probíhají závěrečné zkoušky.

"Problémem je nejednotné zkoušení. Komisaři nejsou nijak centrálně organizovani, což by být mělo. Když se stát postará, aby byly všude stejné zkoušky i způsob hodnocení, bude to základ a velmi pomůže," řekl Horázný.

Vozidla získají kamery i systém GPS

Motorkáři pak mají nově jezdit u závěrečné zkoušky na stroji sami, a nikoliv s komisařem. Ten bude pokyny předávat vysílačkou.

Novela zákona má dopadnout i na vozidla autoškol. Nově mají být povinně vybavena kamerami a systémem GPS.

"Bude tak možné prokázat, kam a jak vozidlo jelo a jak uchazeč reagoval na jednotlivé podněty. Záznamy pak budou též sloužit jako podklad pro případná odvolání," dodala Volaříková.

"Se zaznamenáváním průběhu zkoušky z praktické jízdy obecně nemám problém. Předpokládám, že potřebnou techniku si obstará ten, kdo bude zkoušet," prohlásil šéf asociace českých autoškol Ondřej Horázný.

Další zástupce autoškoly změnu zákona podporuje. "Současný stav je špatný. Nezkušení řidiči se dostávají do provozu a sami svou nezkušeností, kterou by měli získat právě v autoškole, ohrožují nebo i na zdraví poškozují ostatní účastníky provozu," prohlásil mluvčí autoškoly ÚAMK Petr Vomáčka.

Podle něj však novela zvýší náklady autoškolám. U těch, kteří dnes nabízí své služby levněji, by mohlo dojít ke zdražení pro jednotlivé zájemce o řidičák v řádu stovek korun. Ty dražší by prý cenu zvyšovat neměly.

"Jsou tu jisté autoškoly, které mají až dvojnásobné zisky a výuku, která ovšem tomu vůbec neodpovídá," dodal Vomáčka.

Pokud první verze zákona projde vládou ještě letos, mohli by ji poslanci schválit příští rok. Platit by pak novela mohla už od začátku roku 2016.

 

Právě se děje

Další zprávy