Utajená část zakázky na dálniční známky: Kamery měly fotit i posádky aut

Radek Bartoníček Tomáš Klézl Radek Bartoníček, Tomáš Klézl
Aktualizováno 3. 2. 2020 13:45
E-shop na dálniční známky nebyl jedinou složkou kritizované zakázky za 400 milionů, kvůli které premiér Andrej Babiš odvolal z postu ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Jejím účelem bylo také zavedení sledovacího systému, který by měl za úkol fotit nejen registrační značky aut, ale také celou posádku, píší Seznam Zprávy. BIS, která se na projektu měla podílet, označila tvrzení za absurdní.
Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík. | Foto: Jakub Plíhal

"Ten systém měl umět fotit registrační značky, z logiky vyplývá, že měl umět fotit i víc. A ano, část byla v utajeném režimu," řekl exministr dopravy Vladimír Kremlík serveru Seznam Zprávy. O možném zájmu tajných služeb v zakázce již o víkendu informoval týdeník Respekt.

Seznamu to potvrdily také dva neupřesněné zdroje z bezpečnostní komunity. Kamery podle jednoho z nich nemají za úkol vyfotografovat pouze registrační značku, ale v předepsané kvalitě pořídit snímky také kabiny vozu včetně všech lidí, kteří v autě cestují.

Takto by měly přitom ve čtyřiadvacetihodinovém režimu vyfotit každý projíždějící vůz. Fotografie by se pak uložily na server, kde by zůstaly dalších nejméně 24 hodin a bezpečnostní složky by si je mohly stáhnout.

Za bezpečnostní komunitu věc aktivně řešila Bezpečnostní informační služba, uvádí Seznam. Ta posílala Státnímu fondu dopravní infrastruktury požadavky například na kvalitu fotografií, ale také doporučila, aby se fond při zadávání prací vyvaroval otevřeného výběrového řízení a aby oslovil jen dodavatele, kteří mají zkušenosti s prací s utajenými informacemi.

Stanovisko ředitele BIS Michala Koudelky poté posvětil také Národní bezpečnostní úřad, ministerstvo vnitra i Vojenské zpravodajství. "Jestli se vedla nějaká debata o tom, zda je to správně, nevím, já u ní nebyl. Byl jsem ministr dopravy, nikoli tajných služeb," říká exministr Kremlík. 

Odmítáme to, zní z BIS

BIS ve své reakci jednoznačně odmítla tvrzení Seznamu, že by zakázka na e-shop sloužila jako zástěrka pro tajný sledovací systém. "Musíme jednoznačně odmítnout toto absurdní tvrzení uvedené v titulku a v článku rozvedené na základě manipulativních tvrzení," napsala služba.

Podle Koudelky je informace, že by BIS požadovala fotografie celých vozů, nepravdivá. "BIS žádala o možnost v případě plnění úkolů získat data o registrační značce včetně fotografie výřezu registrační značky a případně, umožní-li to systém, pouze čelní (tzn. přehledové) fotografie automobilu, tak jak je měl systém běžně poskytovat," uvedla BIS s tím, že se jedná o stejný typ fotografie, jaké dnes získává policie při kontrolách rychlosti.

Po jednání pak ministerstvo BIS nabídlo pouze možnost získávat fotografie bez výřezu registrační značky. "BIS žádala, aby v případě plnění svých zákonných úkolů, například v boji proti teroristickým hrozbám či nelegální migraci, mohla z připravované evidence získat potřebné informace o konkrétním sledovaném voze, jak je to možné například na letišti Václava Havla," popsal Koudelka.

Koudelka dodal, že je nemožné, aby služba sledovala miliony aut projíždějících po dálnici, a že služba nemá ve svém zájmu sledovat běžné občany.

Premiér Babiš zjištění Seznamu označil za lži. Po jednání vlády však přiznal, že zakázka probíhala v utajeném režimu, systém má podle něj ale sloužit pouze k evidenci registračních značek. "Žádný sofistikovaný sledovací systém to nebyl. Je to nesmysl," řekl. Dodal, že kvůli zakázce podal trestní oznámení.

"Je to fantasmagorie, která nedává smysl. Postupovalo se zcela podle zákona. Bezpečnostní služby neměly jiné požadavky než to, co se běžně děje na letištích," dodal vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle něj BIS ve svých požadavcích na bezpečnostní kamerové systémy naopak ustupuje.

Takový systém funguje všude po světě, říká Bělobrádek

Předseda sněmovní komise pro kontrolu BIS Pavel Bělobrádek nadále stojí za tajnou službou. "BIS postupuje zcela v souladu se zákonem," tvrdí Bělobrádek s tím, že informace o možném fotografování řidiče aut nejsou pro něj ničím překvapivým. "Výřez fotografií je možný, zákon takový postup umožňuje. Byli jsme ale informovaní ředitelem BIS, že něco takového jeho služba zatím nehodlá využívat," řekl Bělobrádek Aktuálně.cz.

"Samozřejmě ji kamery zajímaly, technicky je to možné, aby kamery zachytily posádky aut, takový systém funguje všude na světě, kamery jsou zajímavý zdroj dat. Ale nejdůležitější je, že BIS využitím kamer neporušuje žádný zákon. Jestliže ale BIS zatím nechce tento systém využívat, tak uvidíme, jak to bude dál," dodal Bělobrádek.

Podle něj šéf BIS Koudelka přinesl na jednání komise také několik dopisů, které ohledně celé zakázky psal. Z některých z nich patrně cituje i Seznam. Bělobrádek ale vylučuje, že by někdo z poslanců vynesl kopie dopisů ze zasedání komise. "To je vyloučeno. Mohli jsme do dopisů a dalších dokumentů nahlédnout, ale nikdo si je nemohl fotit ani přepisovat," řekl.

Podle Seznamu se Koudelka i mluvčí BIS Ladislav Šticha odmítli ke zjištění vyjádřit. Šticha pouze minulý týden uvedl, že se s přístupem BIS do evidence od začátku počítá a oporu má i v zákoně o pozemních komunikacích, který byl v září novelizován. Policejní prezident Jan Švejdar Seznamu řekl, že jeho složky fotografie posádek vozidel nikdy nepotřebovaly, zajímají je jen snímky registračních známek.

 

Právě se děje

Další zprávy