Praha/Brno - Trojicí akčních reklamních spotů s mottem "Nekroť své nápady" cílil před třemi lety výrobce nápojů Kofola na mladé diváky, u nichž chtěl vyvolat touhu po nápoji Jupík. Ve dvou z nich jel chlapec krajinou na skateboardu, ve třetím se pak řítil hlavou dolů po toboganu.
Nyní trojici klipů musí řešit soudy. Firmu totiž za všechny spoty potrestala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která je "ocenila" pokutami v celkové výši 330 tisíc korun. A Nejvyšší správní soud ve středu už v jednom případě potvrdil, že přestřelila.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na svém jednání v říjnu 2014 totiž rozhodla, že všechny tři spoty mohly ohrozit děti, protože je sváděly k nebezpečnému chování.
V tomhle fofru bych měl bobky
"Vybízí k napodobování, k rizikovému chování a nabádá děti, aby jednaly neuvážlivě a nezodpovědně," usnesla se rada ke dvěma klipům, v nichž chlapec jede na speciálním terénním skateboardu a komentuje to kreslený zajíc slovy "v tomhle fofru už bych měl bobky" respektive "tak teď jsi mi dal na frak." V obou případech pak dodává "Jupík crazy, nekroť své nápady". Za první udělila rada firmě pokutu 80 tisíc korun, za druhý pak 100 tisíc.
Ještě přísnější byla v případě klipu, kdy chlapec se stejným komentářem - tentokrát jej jen mluví kreslený tučňák - sjíždí hlavou napřed tobogánem. Tento klip ocenila rada sto padesáti tisíci korunami, když konstatovala, že "podporuje chování ohrožující zdraví" s poukazem především na rychlou jízdu hlavu napřed.
"Žádný předpis ani technická norma neupravuje povolené nebo zakázané polohy při sjíždění tobogánů," bránila se firma s tím, že tobogan, na kterém se natáčelo, splňuje bezpečnostní normy.
"Animovaná postava nevyzývá k rizikovému chování, ale oceňuje dětskou invenci, hravost a odvahu a zdravou míru dětské živelnosti a rozpustilosti," dodával výrobce nápojů. Rada to ale odmítla s tím, že žádné dítě nebude před jízdou zkoumat, zda právě tento tobogan je pro takovou jízdu vhodný.
Měl chrániče a helmu
Všechny tři reklamy se poté po žalobě Kofoly na rozhlasovou a televizní radu ocitly u soudu. A ve dvou prvních případech jízdy na skateboardu Městský soud v Praze uznal, že pokuta byla nepřiměřená. V žádném případě se podle něj nejednalo o nebezpečnou jízdu.
"Chlapec jede téměř po rovině, ve volné přírodě. Ze způsobu jízdy nevyplývá, že by jel nebezpečně nebo riskantně," uvedla soudkyně Hana Veberová, která upozornila na to, že měl chrániče a helmu.
"Jestliže soud došel k závěru, že reklama nezobrazovala dítě v nebezpečné situaci, nemůže ani k nebezpečnému a zdraví ohrožujícímu jednání nabádat," odůvodnila Veberová zrušení obou pokut ve výši 100 a 80 tisíc korun.
Tučňák naváděl
Naopak třetí pokutu nechala Veberová v platnosti. A poukázala na to, že ne všechny tobogany jízdu hlavou napřed dovolují. A nelze po dětech očekávat, že si budou předem zjišťovat, který tobogán je pro jízdou hlavou napřed bezpečný a který ne.
"Nelze očekávat od dětí, že budou sledovat pravidla jízdy na konkrétním tobogánu, naopak lze předpokládat, že se budou pokoušet napodobit reklamu, která je dětem určena," odůvodnila Veberová. A i pochvalná slova tučňáka podle ní nabádají k tomu, "aby dětský divák napodobil jednání, které je zobrazeno v reklamě."
Všechny tři reklamy vzápětí putovaly s kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně. V prvních dvou případech je podala televizní a rozhlasová rada, v třetím pak Kofola. A Kasační soud již v prvním případě rozhodl: Zrušení stotisícové pokutu označil za správné a žalobu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání tuto středu zamítl. Zatím však soud zveřejnil pouze zkrácenou verzi, na odůvodnění má 30 dní.