Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání povede přestupkové řízení s ČT kvůli reportáži pořadu 168 hodin

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání povede přestupkové řízení s Českou televizí kvůli reportáži o tématu migrace v předvolební kampani. Rada to ve čtvrtek uvedla v tiskové zprávě ke svému úternímu zasedání. ČT se podle rady mohla dopustit přestupku tím, že v reportáži pořadu 168 hodin argumentačně nepodložila tvrzení, že vláda dovedla ČR k nejhorším číslům světa v covidové krizi. ČT uvedla, že jí oznámení rady nebylo dosud doručeno, takže se k němu nemůže blíže vyjádřit.

V reportáži z 20. června v souvislosti se zmínkou o roku covidové krize zaznělo, že "vláda ČR dovedla k nejhorším číslům světa", kdy 30 275 lidí kvůli covidu zemřelo. Rada uvedla, že prohlášení mohlo porušit paragraf zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, podle kterého musí vysílatel poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Ustanovení rovněž vyžaduje oddělení názorů a hodnoticích komentářů od informací zpravodajského charakteru.

Podle rady je v příslušné větě vyjádřené skutkové tvrzení, že to byla vláda, kdo dovedl ČR k nejhorším číslům světa v covidové krizi. Ve zpracování tématu to ale nebylo věcně a argumentačně doloženo, uvedla rada. "Divák tak nemusel dostat objektivní a vyvážené informace o dané věci, na základě kterých by si mohl svobodně vytvořit na tuto věc vlastní názor korespondující s realitou," stojí v tiskové zprávě rady.

Zdroj: ČTK

RRTV musí doplatit miliony korun odvolaným radním, potvrdil soud

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) musí svým šesti bývalým členům vyplatit celkem přes 14 milionů korun jako náhradu ušlé mzdy. Ve středu to pravomocně potvrdil soud, který zamítl odvolání vysílací rady. Přiznanou částku ještě výrazně navýší úroky z prodlení. Rada bude muset hradit i dalších zhruba 2,4 milionu, které muži vynaložili na soudní řízení.

Šestici radních odvolal v roce 2003 z funkce tehdejší premiér Vladimír Špidla, a to v souvislosti s arbitráží mezi Českem a Central European Media Enterprises (CME). Premiér Špidla tehdy vysílací radu odvolal, protože podle sněmovny opakovaně závažně neplnila své povinnosti a Česko kvůli tomu arbitráž prohrálo. Justice poté konstatovala, že Špidlovo rozhodnutí bylo nezákonné.

Bývalí radní Zdeněk Duspiva, Pavel Foltán, Petr Žantovský, Josef Musil, Jiří Novotný a Petr Štěpánek se žalobou domáhali toho, aby jim RRTV doplatila mzdu od jejich odvolání až do vypršení šestiletého funkčního období. Soudy nakonec každému z nich přiznaly přes dva miliony korun. Období, po které muži nemohli vykonávat svou činnost, totiž vyhodnotily jako překážku v práci. Nejvíce - 2,88 milionu korun - dostal Duspiva.

Zdroj: ČTK
Pokračovat