Strany se topí v dluzích, do reklam i tak vrazí miliony

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
4. 10. 2010 16:30
ODS dala na pražské volby 30 milionů, TOP 09 třetinu
Pražský les billboardů
Pražský les billboardů | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Boj před senátními a komunálními volbami spěje do finiše. A strany vrhají do boje nové billboardy i malé plakáty.

"Ano, od 1. října jsme změnili vizuály kampaně," říká Jan Hamáček, který je jejím manažerem v ČSSD.

Podobně je na tom i ODS. "Teď se objeví ještě víc plakátů s naším kandidátem na primátora," upřesňuje předseda pražské ODS Boris Šťastný.

"Na přelomu září a října jsme odstartovali druhou vlnu billboardů," říká mluvčí ODS Tomáš Bartovśký. "Mají mobilizační nádech, aby lidé šli k senátním volbám, aby vláda mohla provádět reformy."

To všechno přesto, že si politické strany stěžovaly, jak je vyčerpala dlouhá permanentní kampaň před volbami do sněmovny, která se protáhla kvůli tomu, že se chystaly, ale nakonec neuskutečnily, předčasné volby.

ODS: 30 milionů pro Prahu

Právě ODS na kampaň v hlavním městě vyzbrojila. Její billboardy, plakátky a nálepky zaplavily ulice, ale i vagóny metra.

"Naše kampaň je masivní," přiznává Boris Šťastný. "Ale je to i tím, že nejsme schopni zkoordinovat kampaň celopražskou a městských částí. Ty si nakupují plochy samy a tak se stane, že se ocitne vedle sebe víc plakátů ODS," tvrdí šéf pražské ODS.

Pražská ODS, dosavadní letitý hegemon pražské politiky, vrhla do kampaně rekordní peníze. Boris Šťastný mluví o částce "do třiceti milionů korun".

"Nejsou v tom ale započítány plochy, které platí hlavní kancelář, protože jsou na nich billboardy s Petrem Nečasem," upřesňuje Šťastný.

ODS navíc využila i malé plakátky na sloupech veřejného osvětlení. "To je plocha, která není drahá," pochvaluje si šéf pražské ODS.

Přestože sám označuje kampaň za masivní, jedním dechem říká, že je srovnatelná s tou před volbami do pražského zastupitelstva před čtyřmi lety.

Hlavní kancelář ODS mimo to dá na volby podle svého mluvčího dalších 40 až 50 milionů korun. "Ale komunální a senátní kampaň si místní sdružení řeší zčásti samy," dodává Bartovský.

TOP 09: 28 milionů na všechno

Největší rival pražských občanských demokratů - TOP 09 - dává oficiálně na pražskou kampaň 10 milionů korun a zjevně spoléhá na popularitu svého kandidáta na primátora Zdeňka Tůmy.

Na komunální volby a na volby do Senátu chce dát po 9 milionech. Celá kampaň za zhruba 28 milionů má tak být levnější, než jen ta pražská u ODS. Celkové náklady ale strany sečtou jako obvykle až po volbách.

I opoziční sociální demokraté chtějí vystačit s 50 miliony za pražské, senátní i komunální volby ve zbytku státu celkem. K tomu si ale připlácejí ještě některé místní organizace.

"Mám 50 milionů na všechno," říká Jan Hamáček s tím, že právě pražská ČSSD připlácí na kampaň v Praze. "Jsou to vlastně krajské volby. Nejvíc peněz ale jde na ty senátní. Ta centrální kampaň je mnohem skromnější, než ta před sněmovními volbami."

Podobnou částku utratí za tyto volby i Věci veřejné. "Plánováno je okolo 40 milionů korun," upřesnila mluvčí VV Petra Hrušová.

Skromní komunisté

Nejskromněji se k volbám - jako obvykle - postavili komunisté, kteří tradičně spoléhají na stálejší voličskou základnu. A faktem také je, že senátní volby pro ně nejsou příliš zajímavé, protože dlouhodobě získávají jen minimum mandátů.

"Bude to 6 milionů korun celkem," řekl Aktuálně.cz předseda KSČM Vojtěch Filip. "Nekalkuluju do toho to, co jde z místních organizací. Tohle jde z centra."

Část peněz vložených do kampaně se politickým stranám vrátí v podobě příspěvku od státu za získané mandáty. Tedy pokud uspěje a dostane své kandidáty do Senátu nebo pražského zastupitelstva. Za senátora dostanou strany po snížení příspěvku 855 tisíc korun ročně, za pražského zastupitele dostávají 250 tisíc.

Za mandáty v jiných zastupitelstvech měst a obcí ovšem nedostávají nic.

A nemůžou čekat ani příspěvek za získané voličské hlasy - ty se vyplácejí jen za volby do poslanecké sněmovny.

 

Právě se děje

Další zprávy