Kolik stál váš hlas VV: 87 vs. 10 milionů. Strana mlčí

Martina Machová Martina Machová
28. 7. 2010 6:38
Věci veřejné tvrdí, že na volební reklamu dostaly velké slevy
Foto: Věci veřejné

Praha - Nová vládní strana Věci veřejné si v prvním pololetí letošního roku v rámci předvolební kampaně objednala inzerci a billboardy, za něž by podle cen uvedených v ceníku zaplatila 87 milionů korun.

Je to osmkrát vyšší částka, než o které mluvila strana před volbami. Tehdy její představitelé uvedli, že celou kampaň pořídí za deset miliónů korun.

Rozdíl mezi oběma částkami vysvětlovali představitelé VV tím, že dostali na volební inzerci významnou slevu. V prvním čtvrtletí, o němž vyšly údaje krátce po volbách, totiž měly VV podle ceníku reklamu za 38,5 miliónu. Nyní po pololetí částka stoupla na uvedených 87 miliónů.

Ceník versus slevy

Částku 87 milionů korun vyčíslila společnost Admosphere, která dané období inzertní trh monitorovala. Počítala inzerci v tištěných médiích, na internetu a také vycházela z informací od klíčových hráčů na poli venkovní reklamy.

Její čísla vycházejí z cen reklamy, kterou uvádějí ceníky. A právě na to upozorňují účetní Věcí veřejných, strany, která si zakládá na tom, že do politiky vstoupila především kvůli potírání korupce.

Desetimiliónové náklady na kampaň, o nichž VV mluvily před volbami, měly podle nynější vládní strany pokrýt sponzorské dary podnikatelů, kteří až na výjimky získali místo na jejich kandidátkách do Poslanecké sněmovny.

K dalším šesti darovaným milionům se po volbách přiznal podnikatel Zdeněk Bakala. Ten kromě VV obdaroval částkami v řádu milionů i ODS a TOP 09.

Kdo to řekne?

Na jaké hranici se oficiální výdaje VV za kampaň skutečně zastavily, není lehké mezi funkcionáři Věcí veřejných zjistit.

Aktuálně.cz jich po zveřejnění údajů společnosti Admosphere oslovilo několik, ale bez výsledku.

"To řeší kolega ekonom, takže doporučuji obrátit se na něj. Já ještě nemám výsledky k dispozici," uvedl výkonný místopředseda strany Jaroslav Škarka.

"Přesná čísla vám řekne pan Vysloužil nebo naše mluvčí. Určitě vás nechají nahlédnout i do vyúčtování," reagovala předsedkyně poslaneckého klubu VV Kristýna Kočí.

Radim Vysloužil, pokladník Věcí veřejných, však dva dny nebere telefon, nereaguje na SMS ani otázky zaslané emailem. Stejně tak stranická mluvčí Petra Hrůšová. Ta jen napsala, že materiály o financování strany jsou na jejich internetovách stránkách. Část o konečné ceně kampaně však nikde k dohledání není.

Připomeňte si: Ženy veřejné objektivem reportéra Ludvíka Hradilka

John se smál

Děník Aktuálně.cz už v květnu upozornil, že částka vydaná na kampaň odchyluje od toho, co Věci veřejné avizovaly. Tehdy, za první čtyři měsíce společnost Admosphere vyčíslila inzerci "Véček" na 38,5 milionů korun.

Funkcionáři strany uvedli právě argument, že se jim konečnou cenu reklamy daří srážet díky výhodným množstevním slevám na inzerci a že jim pomáhá i krize na inzertním trhu.

I pomocí intenzivní kampaně dostaly VV v parlamentních volbách 11 procent hlasů
I pomocí intenzivní kampaně dostaly VV v parlamentních volbách 11 procent hlasů | Foto: Petr Protivánek

"Řeknu vám otevřeně, že když nám někdo nabídl slevu 40 procent, tak jsme se smáli. Leden, únor, to jsou nejlevnější billboardy. Toto budou tabulkové ceny, za které nakupuje jen hlupák," tvrdil billboardový lídr strany Radek John, dnes ministr vnitra.

Až na polovinu

Rozpor mezi daty společnosti Admosphere a oficiálně uváděnými čísly komentoval pro deník Aktuálně.cz i její hlavní dodavatel Jaromír Soukup.

V rozhovoru potvrdil, že v případě krátkých intenzivních kampaní se dá skutečná cena inzerce odhadnout tak, že se čísla vzešlá z monitoringu dají vydělit dvěma.

"Je to ale případ od případu. Ale například u tisku byl za rok 2008 rozdíl mezi ceníkem a skutečnými tržbami až 58 procent," dodal.

Pokud by platila slova Jaromíra Soukupa, Věci veřejné za první pololetí zaplatily za kampaň zhruba 43,5 milionů, tedy třikrát víc, než původně deklarovaly.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy