Praha - Přísnějšími zákony chtějí v příštích letech bojovat politici v hlavním městě proti nepoctivým taxikářům. Navrhují dokonce odebrání vozidel, pokud je taxikář přistižen při tom, že šidí.
V řešení problému, kvůli kterému se dokonce pražský primátor Pavel Bém maskoval za turistu, aby nepoctivce odhalil, se překvapivě shodla ODS, která vládne pražské radnici, i s opozicí.
Pražští politici slibují voličům měsíc před volbami důsledné kontroly nepoctivých taxikářů, tvrdé postihy i novou legislativu.
Vyplývá to z exkluzivního dotazníku, ve kterém Aktuálně.cz oslovilo ODS, TOP 09, Věci veřejné, ČSSD, komunisty a koalici zelených s SNK-ED, aby prezentovali svůj program pro třicet velkých projektů či problémů Prahy.
Šidíš, přijdeš o auto...
Pražské taxíky se v posledních dvaceti letech staly kvůli článkům v evropských denících a zmínkám v bedekrech postrachem turistů, ale jak připomíná ve svých plánech ODS, situace se zlepšuje.
Jsou to právě občanští demokraté, kteří přinášejí konkrétní řešení, jak s nepoctivci naložit. Zbytek volebního pražského pole slibuje v souboji s nepoctivými taxikáři spíše tradiční fráze.
Konkrétním výstupem je novela zákona o silniční dopravě, která umožní za opakované porušování předpisů odebírat nepoctivcům vozidla, a také vybírat od nich kauci na zaplacení případné pokuty.
Novela prošla jednomyslně pražským zastupitelstvem a míří do sněmovny, která předchozí návrhy zamítala. "Sněmovna se určitě bude touto novelou zabývat. Myslím, že je dobré bránit se tímto způsobem nepoctivým taxikářům nejen v Praze, ale v celé republice. Určitě projde prvním čtením," slibuje šéf sněmovního podvýboru dopravy, exministr Petr Bendl (ODS).
… a opakovaně za mříže
Novela zákona by kromě možnosti zabavení vozidla a kauce na pokutu stanovila jako trestný čin, pokud by taxikář pokračoval ve své činnosti i přes úřední zákaz.
"Podporujeme současný postup radnice. Zároveň je potřeba změnit legislativu tak, aby bylo rychleji a efektivněji možné odebrat licenci řidiči, který porušuje pravidla, resp. zakázat mu řízení taxi i jako zaměstnanci," uvedli například zelení.
Zbytek stran, které mají po volbách největší šanci politicky ovládnout radnici, nabízí jen nekonkrétní řešení, například zpřísnění podmínek pro udělování licencí. Věci veřejné navrhují zavedení celostátní jednotné databáze licencí.
Strana zmiňuje také pečlivý výběr firem provozujících například taxislužbu na letišti či magistrátní štafly, ale neupřesňuje, co si pod pečlivým výběrem představuje.
V roce 2002 podle ODS předražili taxikáři 32,67 procenta jízd, v loňském roce prý už jen 1,47 procenta. Podle magistrátní statistiky od roku 2002 do konce letošního července uložilo město taxikářům pokuty za 167 milionů korun. Taxikáři mnohdy vůbec sankce neřeší.
Někteří z nich dluží statisícové až milionové částky. Protože ale oficiálně nemají žádný pravidelný příjem a automobil není psán na ně, metropole dluh nemůže nijak vymáhat.