Praha začne stavět další nové metro. Ale bez turniketů

Kateřina Eliášová
17. 9. 2010 7:31
UNIKÁTNÍ PŘEHLED: 30 hlavních změn, které můžete v Praze čekat od voleb
Foto: Michal Štůsek

Praha - V příštích čtyřech letech by se Pražané mohli skutečně dočkat zahájení stavby zcela nového směru metra. Trasa D by cestujícím usnadnila a zrychlila cestu na jih města a plán počítá s tím, že by měla konečnou stanicí v Písnici.

Nová trasa podzemky je totiž jasnou prioritou pěti politických stran a jedné volební koalice, které mají po komunálních volbách největší šanci politicky rozhodovat o budoucnosti hlavního města.

Výsledek voleb bude znám přesně za měsíc a Aktuálně.cz před nimi oslovilo ODS, TOP 09, Věci veřejné, ČSSD, komunisty a koalici zelených s SNK-ED, aby prezentovali svůj program pro třicet velkých projektů či problémů Prahy.

V případě metra přinesly jejich odpovědi jasný výsledek. Ať už pražské radnici povládne kterákoli strana či koalice stran, zcela určitě nyní slibuje pokračovat ve stavbě trasy metra A do Motola a v zahájení stavby zmíněné trasy D.

Politici se už ale rozcházejí v tom, zda má trasa A pokračovat na letiště v Ruzyni. Metro by tam vedli jen občanští demokraté a komunisté.

Na povrchu nebo pod zem?

Úplná shoda není rovněž v tom, jak metro stavět. Metroprojekt odhadl cenu trasy metra D do Písnice na 40 miliard korun.

Věci veřejné, které dosud nemají v zastupitelstvu hlavního města zastoupení, navrhují stavět podzemku úsporněji a tam, kde je to možné, vyvést ji nad zem.

"Je třeba zvážit náklady této stavby, zda nelze stavět levněji než v současnosti. Je to právě otázka výstavby tzv. lehkého metra. Tedy v menší hloubce, případně po povrchu, pokud k tomu je prostor," uvedli ve svých odpovědích pro Aktuálně.cz.

Naopak komunisté by postupovali stejně jako před čtyřiceti lety, kdy metro vznikalo. "Podporujeme přípravu stavby trasy D jako klasické metro (ne tzv. lehké metro) s původním záměrem vedení z jihu na hlavní nádraží a dále přes Žižkov až do Vysočan," uvedla strana, která má dnes v zastupitelstvu šest komunálních politiků.

Politici o dopravě v Praze

Opencard

  • všechny politické strany se shodly na tom, že karta Pražana Opencard by se neměla rušit
  • posoudit by se měly její funkce, zda kartu zachovat jako tramvajenku nebo rozšířit její funkce
  • strany navrhují změnu provozovatele pražského centra kartových služeb, který by mohl nahradit firmu Haguess, chtějí do projektu pustit silného partnera, nejlépe banku a rovněž zrušit rozhodnutí o vzniku akciové společnosti Dopravního podniku pro správu Opencard 

Turnikety

  • jediná ODS podporuje zavedení turniketů do pražského metra
  • ostatní strany jsou zásadně proti, argumentují tím, že turnikety znamenají další bariéry
  • většina z oslovených stran by zastavila výběrové řízení v hodnotě 3,5 miliardy, které Dopravní podnik vyhlásil loni v prosinci a které stále běží

Ostatní strany zatím neoznámily, jaký způsob stavby preferují. Sociální demokraté nicméně uvedli, že zváží možnost táhnout metro ještě dál. "Posoudíme variantu a finanční náročnosti pokračování "Déčka" dál směrem na Žižkov," shodují se v plánech s komunisty.

Na letiště rychlodráhou

Další rozvoj metra směrem na Ruzyň bude rovněž záležet na tom, kdo po volbách ovládne radnici. ODS a komunisté jsou pro variantu vést na letiště metro, konkrétně linku A z Motola.

Sociální demokraté se shodnou se zelenými na tom, že na Ruzyň by měla vést rychlodráha, kterou by měl ovšem stavět stát a ne Praha, která si sama financuje metro.

"Varianta rychlodráhy závisí na spolupráci s ministerstvem dopravy. V této věci je třeba důsledně vyžadovat finanční účast státu, protože letiště neslouží jen Pražanům, ale občanům celé republiky," uvedli sociální demokraté.

Zelení mají nadto v plánu rozvíjet v Praze městskou železnici, uvnitř města chtějí stavět nové železniční zastávky s možností přestupu na metro a tramvaj.

"Co nejdříve zahájíme jednání mezi Dopravním podnikem a Českými drahami o sjednocení jejich tarifů v rámci Pražské integrované dopravy," slibují zelení, kteří jdou do voleb v koalici s Evropskými demokraty.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Po sto dnech od puče jsou Barmánci znovu v ulicích. Stovky už při demonstracích přišly o život

Po 100 dnech od puče, který sesadil civilní vládu, tisíce Barmánců znovu vyšly do ulic demonstrovat proti vojenské juntě. V několika barmských městech se uskutečnily demonstrace, blesková shromáždění či protestní jízdy, uvedla agentura Reuters. Vojenská junta v posledních třech měsících proti demonstracím nasadila bezpečnostní složky. Při represích zemřely stovky lidí.

Armáda se chopila moci 1. února a znemožnila první zasedání parlamentu zvoleného v podzimních volbách. Ty podle vojáků doprovázely rozsáhlé nesrovnalosti, což ale volební komise odmítla. Armáda zatkla představitele civilní vlády, a to včetně vůdkyně a nositelky Nobelovy ceny za mír Do Aun Schan Su Ťij. Politička čelí šesti obviněním a hrozí jí až 14 let vězení.

Po státním převratu vypukly Barmě protesty, při kterých lidé odmítali návrat vojáků k moci. Armáda vládla zemi několik desetiletí a umožnila vznik civilní vlády teprve v roce 2015. Proti demonstracím a stávkám násilně zasáhly bezpečnostní síly. Podle Asociace na pomoc politickým vězňům (AAPP) při represi zemřelo 781 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy