Praha začne stavět další nové metro. Ale bez turniketů

Kateřina Eliášová
17. 9. 2010 7:31
UNIKÁTNÍ PŘEHLED: 30 hlavních změn, které můžete v Praze čekat od voleb
Foto: Michal Štůsek

Praha - V příštích čtyřech letech by se Pražané mohli skutečně dočkat zahájení stavby zcela nového směru metra. Trasa D by cestujícím usnadnila a zrychlila cestu na jih města a plán počítá s tím, že by měla konečnou stanicí v Písnici.

Nová trasa podzemky je totiž jasnou prioritou pěti politických stran a jedné volební koalice, které mají po komunálních volbách největší šanci politicky rozhodovat o budoucnosti hlavního města.

Výsledek voleb bude znám přesně za měsíc a Aktuálně.cz před nimi oslovilo ODS, TOP 09, Věci veřejné, ČSSD, komunisty a koalici zelených s SNK-ED, aby prezentovali svůj program pro třicet velkých projektů či problémů Prahy.

V případě metra přinesly jejich odpovědi jasný výsledek. Ať už pražské radnici povládne kterákoli strana či koalice stran, zcela určitě nyní slibuje pokračovat ve stavbě trasy metra A do Motola a v zahájení stavby zmíněné trasy D.

Politici se už ale rozcházejí v tom, zda má trasa A pokračovat na letiště v Ruzyni. Metro by tam vedli jen občanští demokraté a komunisté.

Na povrchu nebo pod zem?

Úplná shoda není rovněž v tom, jak metro stavět. Metroprojekt odhadl cenu trasy metra D do Písnice na 40 miliard korun.

Věci veřejné, které dosud nemají v zastupitelstvu hlavního města zastoupení, navrhují stavět podzemku úsporněji a tam, kde je to možné, vyvést ji nad zem.

"Je třeba zvážit náklady této stavby, zda nelze stavět levněji než v současnosti. Je to právě otázka výstavby tzv. lehkého metra. Tedy v menší hloubce, případně po povrchu, pokud k tomu je prostor," uvedli ve svých odpovědích pro Aktuálně.cz.

Naopak komunisté by postupovali stejně jako před čtyřiceti lety, kdy metro vznikalo. "Podporujeme přípravu stavby trasy D jako klasické metro (ne tzv. lehké metro) s původním záměrem vedení z jihu na hlavní nádraží a dále přes Žižkov až do Vysočan," uvedla strana, která má dnes v zastupitelstvu šest komunálních politiků.

Politici o dopravě v Praze

Opencard

  • všechny politické strany se shodly na tom, že karta Pražana Opencard by se neměla rušit
  • posoudit by se měly její funkce, zda kartu zachovat jako tramvajenku nebo rozšířit její funkce
  • strany navrhují změnu provozovatele pražského centra kartových služeb, který by mohl nahradit firmu Haguess, chtějí do projektu pustit silného partnera, nejlépe banku a rovněž zrušit rozhodnutí o vzniku akciové společnosti Dopravního podniku pro správu Opencard 

Turnikety

  • jediná ODS podporuje zavedení turniketů do pražského metra
  • ostatní strany jsou zásadně proti, argumentují tím, že turnikety znamenají další bariéry
  • většina z oslovených stran by zastavila výběrové řízení v hodnotě 3,5 miliardy, které Dopravní podnik vyhlásil loni v prosinci a které stále běží

Ostatní strany zatím neoznámily, jaký způsob stavby preferují. Sociální demokraté nicméně uvedli, že zváží možnost táhnout metro ještě dál. "Posoudíme variantu a finanční náročnosti pokračování "Déčka" dál směrem na Žižkov," shodují se v plánech s komunisty.

Na letiště rychlodráhou

Další rozvoj metra směrem na Ruzyň bude rovněž záležet na tom, kdo po volbách ovládne radnici. ODS a komunisté jsou pro variantu vést na letiště metro, konkrétně linku A z Motola.

Sociální demokraté se shodnou se zelenými na tom, že na Ruzyň by měla vést rychlodráha, kterou by měl ovšem stavět stát a ne Praha, která si sama financuje metro.

"Varianta rychlodráhy závisí na spolupráci s ministerstvem dopravy. V této věci je třeba důsledně vyžadovat finanční účast státu, protože letiště neslouží jen Pražanům, ale občanům celé republiky," uvedli sociální demokraté.

Zelení mají nadto v plánu rozvíjet v Praze městskou železnici, uvnitř města chtějí stavět nové železniční zastávky s možností přestupu na metro a tramvaj.

"Co nejdříve zahájíme jednání mezi Dopravním podnikem a Českými drahami o sjednocení jejich tarifů v rámci Pražské integrované dopravy," slibují zelení, kteří jdou do voleb v koalici s Evropskými demokraty.

 

Právě se děje

před 1 minutou

Koudelka byl v Rašnově osmnáctý, vyhrál lídr SP skokanů Kraft

Také ve druhém závodě Světového poháru skokanů na lyžích v rumunském Rašnově bodoval z Čechů pouze Roman Koudelka, který obsadil 18. místo. Vyhrál Stefan Kraft z Rakouska a upevnil si vedení v průběžném pořadí seriálu.

Koudelka jako jediný z českých reprezentantů zvládl první kolo. Čestmír Kožíšek, Viktor Polášek a Vojtěch Štursa se stejně jako v pátek, kdy transylvánské středisko hostilo Světový pohár skokanů úplně poprvé, do nejlepší třicítky nevešli. Koudelka předvedl dva vyrovnané skoky dlouhé 94,5 a 94 metrů a oproti pátečnímu závodu si polepšil o devět míst. V hodnocení Světového poháru mu patří se ziskem 219 bodů 24. příčka.

Kraft si díky skokům 103 a 97,5 metru připsal dvacáté vítězství ve Světovém poháru a počtvrté za sebou skončil na stupních vítězů. V pátek byl v Rašnově třetí a stejnou bilanci jako v Rumunsku zaznamenal i před tím na domácích závodech v Kulmu. V průběžném pořadí seriálu má Kraft náskok 118 bodů před dnes druhým Karlem Geigerem z Německa.

Další zprávy