Bursík bojuje s kamiony. Ale do města jich pustí tisíce

Tomáš Netočný
15. 9. 2008 0:00
Děláme realistickou politiku, hájí se ministerstvo
Kamiony jsou teď jedním z témat české vlády. Ve velké politice prosazuje ministr životního prostředí jejich regulaci, do malého Zábřehu jich však jeho úřad pustil tisíce
Kamiony jsou teď jedním z témat české vlády. Ve velké politice prosazuje ministr životního prostředí jejich regulaci, do malého Zábřehu jich však jeho úřad pustil tisíce | Foto: CCS

Zábřeh - Ministerstvo životního prostředí, jehož šéf Martin Bursík prosazuje ve vládě regulaci kamionové dopravy, schválilo projekt, který do Zábřehu na Šumpersku přivede každý měsíc tři až čtyři tisíce kamionů.

Bursíkův úřad totiž letos v březnu vydal kladné stanovisko k záměru společnosti Wanemi, která chce v Zábřehu postavit továrnu na výrobu celulózy.

A ta pro svůj provoz počítá s tím, že suroviny i produkci bude převážet nejméně sto čtrnáct kamionů denně. Výhradně s kamiony počítá projekt například při dovozu dřevní štěpky, které továrna spotřebuje 190 tisíc tun ročně.

Příliv kamionů do města a jeho okolí ministerstvo toleruje, přestože Zábřeh leží na hlavním železničním koridoru a přímo do areálu průmyslové zóny vede vlečka.

Ministerstvo životního prostředí i samotná Strana zelených přitom opakovaně deklarují, že jednou z priorit jejich politiky je zvětšit podíl nákladní železniční dopravy na úkor kamionů.

Čtěte k tématu: Vláda rozhodla. Jízdy kamionů během víkendu se omezí

Továrna firmy Wanemi získala od ministerstva kladný posudek o vlivu na životní prostředí v procesu zvaném EIA. Avšak už během veřejného projednávání byla kamionová doprava jedním z hlavních problémů, na který obyvatelé Zábřehu upozorňovali.

"Podle našich výpočtů nebude kamionů sto čtrnáct denně, ale nejméně sto padesát," uvedl Petr Wolf z občanského sdružení Zdravý Ráječek, které se snaží stavbě papírny zabránit. "A to jsou jen průměrné počty. Nikdo teď nedokáže zodpovědně doložit, jak to bude v Zábřehu vypadat, když se kamiony z nějakého důvodu nahromadí."

Podmínka, která nic neřeší

Úředníci ministerstva sice do svého stanoviska zapracovali podmínku, která by mohla počet kamionů obsluhujících továrnu omezit, ta však společnost Wanemi v podstatě k ničemu nezavazuje.

Ministerstvo a kamiony

Stanovisko ministerstva životního prostředí k projektu firmy Wanemi:

  • Politika ministerstva životního prostředí je realistická a racionální.
  • Snažíme se nastavovat obecné a všeobecně platné mantinely, které by měly vést k environmentálně šetrnější realitě (viz páteční a nedělní zákaz jízd kamionů).
  • Ovšem nemáme za cíl eliminovat kamiony na českých silnicích. To by vskutku s racionální a realistickou politikou nemělo mnoho společného.
  • Nemáme také pravomoc zcela měnit podnikatelské záměry. Koleje nevedou všude a také Wanemi bude jistě část svého zboží muset vozit kamiony.

mluvčí Jakub Kašpar

"V rámci řešení dopravy v projektu pro stavební povolení bude jako samostatná dokumentace zpracováno vyhodnocení možností dalšího zvýšení podílu železniční dopravy," píše se ve stanovisku ministerstva. "Tato dokumentace bude časově aktualizována po zkušebním provozu na základě pevných obchodních vztahů s dodavateli biomasy."

Společnost Wanemi investuje do svého projektu šest miliard korun. Továrna má zpracovávat recyklovaný papír a energii vyrábět spalováním dřevní štěpky, tedy biomasy. Wanemi proto prezentuje projekt jako ekologicky šetrný a hodlá pro něj čerpat peníze také z fondů Evropské unie.

Čtěte více: Firma chce zkoumat biopaliva. Za stovky milionů z EU

Firma samotná ovšem přiznává, že tisíce kamionů, bez kterých se neobejde, nedokáže omezit. "Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby veškerou dopravu zajistila železnice," uvedl mluvčí společnosti Petr Vintrocha. "Jsme však závislí na obchodních partnerech a většina z nich preferuje kamiony."

A podobně odpovědělo ministerstvo životního prostředí na otázku Aktuálně.cz, proč v rámci EIA projekt schválilo.

"Nemáme za cíl eliminovat kamiony na českých silnicích," uvedl mluvčí ministerstva Jakub Kašpar. "To by vskutku s racionální a realistickou politikou nemělo mnoho společného. Nemáme také samozřejmě pravomoc zcela měnit podnikatelské záměry. Koleje nevedou všude a také Wanemi bude jistě část svého zboží muset vozit kamiony."

Jenže do Zábřehu koleje vedou, a je to dokonce železniční koridor vybudovaný státem za desítky miliard korun. Přímo na koridor je navíc napojená vlečka do průmyslové zóny.

Projekt schválený ministerstvem Martina Bursíka přesto počítá s tím, že kamiony nebudou vozit jen část, ale naprostou většinu surovin a zboží. "Více než třicet procent dopravy po železnici to nebude," potvrdil Petr Vintrocha z Wanemi.

Ministerstvo nepomohlo, na řadě je referendum

Spory o papírnu se v Zábřehu objevily krátce poté, kdy firma s projektem přišla. Těsně před koncem svého funkčního období na podzim 2006 totiž tehdejší zastupitelstvo schválilo smlouvu mezi městem a Wanemi o prodeji pozemků v průmyslové zóně.

Teprve potom se lidé v Zábřehu i politici na radnici začali zabývat tím, jaké dopady může papírna pro město mít.

Začátkem letošního roku jednali zastupitelé o vypsání referenda, ale návrh neprošel. Smlouva mezi radnicí a Wanemi je totiž sepsána tak, že by město muselo zaplatit milionové sankce, kdyby od dohody odstoupilo.

Lidé, kteří s projektem nesouhlasí, se tedy spoléhali, že ho ministerstvo při posuzování vlivu na životní prostředí zamítne, ale spletli se. Úředníci projekt v březnu schválili.

Vše o kauze: Obří papírna dostala zelenou. Odpůrci se nevzdávají

Odpůrci papírny tedy chystají referendum nové. Posbírali tři tisíce podpisů, na jejichž základě zastupitelstvo referendum vypsat musí. Kamiony totiž nejsou jediný problém, který jim vadí. Upozorňují na to, že projekt dostatečně nedokládá, jaký bude mít vliv na kvalitu ovzduší ve městě i v celém regionu.

Továrna společnosti Wanemi v Zábřehu. Celkový pohled podle vizualizace od autorů projektu
Továrna společnosti Wanemi v Zábřehu. Celkový pohled podle vizualizace od autorů projektu | Foto: Wanemi

Přestože už dnes projíždí Zábřehem dvacet tisíc aut denně a doprava je jedním z hlavních problémů města, nemá radnice k projektu Wanemi momentálně jednoznačné stanovisko.

"Rada i zastupitelé jsou rozpolcení," uvedl pouze mluvčí městského úřadu Milan Kratochvíl.

Člen krajského vedení Strany zelených v Olomouckém kraji a šéf ekologického hnutí Brontosaurus Tomáš Hradil sice v Zábřehu nebydlí, postup ministerstva životního prostředí ovšem považuje za paradoxní.

"Preferovat železniční dopravu je pro naši stranu zásadní a ministerstvo životního prostředí by se tím mělo řídit," prohlásil Hradil. "Je dobře, že se lidé v Zábřehu s takovým projektem nesmířili. Mají právo mu zabránit, i když ministerstvo jim zatím nepomohlo."

 

Právě se děje

Další zprávy