Jan Wirnitzer
6. 6. 2018 5:30
Není výjezdu premiéra Andreje Babiše a jeho vlády do krajů, aniž by ministerský předseda neslíbil, že najde desítky milionů až miliardy na projekty, které si podle něj zaslouží dokončení. Babiš, kterého prezident ve středu podruhé jmenuje premiérem, hojně sliboval už v minulosti. Na některé závazky nedošlo, některé se protahují. Podívejte se na ně v přehledné grafice.
Dálnice, dálnice, dálnice
"Dálnice, dálnice, dálnice," sliboval Andrej Babiš z billboardů například poblíž přehuštěného silničního tahu z Prahy do jižních Čech. V roce 2016 se hnutí mohlo pochlubit otevřením zbývajícího úseku problematické dálnice D8 Českým středohořím. Ministerstvo dopravy ve stejné době slibovalo dokončení modernizace nejdůležitější dálnice D1 do roku 2020.
Jenže nyní se podle slov ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) pro server Novinky.cz počítá s tím, že práce budou trvat až do konce roku 2021, což s ohledem na počasí a možná zdržení může znamenat i odklad do roku 2022.
Nedaří se urychlit dopravní spojení s Rakouskem, což je téma, které Babiš zmínil v roce 2015. Ministerstvo dopravy nyní počítá s tím, že by dálnice D3 mohla být hotová v roce 2025, rychlé spojení Brna s Vídní o dva roky později.
Vláda Andreje Babiše v programovém prohlášení slíbila otevřít do čtyř let 110 kilometrů nových dálnic, tedy 27,5 kilometru ročně. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu je ale reálné tempo pouze 17 kilometrů ročně, tedy zhruba tolik, kolik se stavělo v předchozích čtyřech letech.