Pardubice - Město dokončuje opravu prostoru před hlavním nádražím a stavbu dopravního uzlu, na kterou chce získat dotaci 108 milionů korun od švýcarských fondů v rámci švýcarsko-české spolupráce. Aby však Pardubice dotaci získaly, musí nejprve investovat z vlastní pokladny 1,75 milionu korun do domu, na který už má demoliční výměr.
Dům se třiceti byty stojí v cestě budoucími autobusovému terminálu, a vedení Pardubic proto rozhodlo o jeho demolici. Odmítají jej však opustit dvě partaje, a tak se bourání domu neustále odkládá. Dotaci na stavbu dopravního uzlu však město dostane až po kolaudaci. Tu nezíská dříve, dokud Krajská hygienická stanice nepotvrdí, že v domech v okolí nebudou překračovány povolené hladiny hluku. A to i v těch, které mají jít v nejbližší době k zemi.
"V tomto případě nestačí mít jen demoliční výměr. Byli jsme poučeni, že demolice musí být vykonaná," uvedla náměstkyně pardubického primátora Helena Dvořáčková. Ta vidí částku 1,75 milionu korun jako zanedbatelnou oproti dotaci přes sto milionů korun, kterou se město snaží získat.
Ředitel Krajské hygienické stanice Antonín Vykydal potvrdil, že zdravý rozum v tomto případě uplatnit nejde. "To, že někdo říká, že hodlá dům zbourat, nic neznamená. Zatím tu stojí a my nemůžeme stavbu dopravního uzlu pustit do provozu, pokud jsou v domě překročeny povolené limity hluku," řekl Aktuálně.cz Vykydal.
Že by neudělení kolaudačního razítka kvůli hluku v domě určenému k demolici mohlo být překážkou pro přiznání dotace, potvrdil i správce švýcarských fondů. "Jako v každém stavebním projektu může být dotace proplacena až po řádné kolaudaci stavby. Splnění podmínek kolaudace je plně v rukou Města Pardubice a nám nepřísluší je jakkoli komentovat," uvedl David Stoklasa z kanceláře Programu švýcarsko-české spolupráce.
Radnice tak nakonec alespoň vystěhované byty překolaudovala na administrativní prostory a odhluční jen dva nevyklizené byty. "Jinak by celé odhlučnění vyšlo na patnáct milionů korun," řekla Dvořáčková.
Necelé dva miliony korun, které musí pardubičtí daňoví poplatníci zbytečně investovat do takřka vystěhovaného domu, nejsou první "vyhozené" peníze v této kauze. Krátce před tím, než se město rozhodlo, že na místě domu bude autobusové nádraží, celý dům opravilo za deset milionů korun.