Filosof Bělohradský: Politika žije z hesel, to je tragické. Obavám se návratu evropských démonů

Domácí Domácí
Aktualizováno 13. 10. 2016 12:51
Čtenářům Aktuálně.cz odpovídal filosof Václav Bělohradský (za ČSSD a zelené), který usiluje o senátorský post na Praze 6. V prvním kole skončil na druhém místě, když získal 16,7 procenta hlasů. Jeho rival a vítěz prvního kola Jiří Růžička dostal 42,3 procenta. Čtenářům napsal, z čeho má jako filosof strach i co podle něj zapříčinilo migrační krizi.
Ptejte se Václava Bělohradského
Rozhovor skončil
Václav Bělohradský odpovídá od 10:30
Přečíst si rozhovor

Praha – Filosof a sociolog Václav Bělohradský (nezávislý za ČSSD a Stranu zelených), který kandiduje v senátním obvodu Praha 6, odpovídal v online rozhovoru čtenářům Aktuálně.cz. Vyjádřil svůj postoj k nelegální migraci a přiznal strach z "neorasismu". Zároveň napsal, že politická kampaň pro něj jako pro filosofa byla traumatickým zážitkem.

Hlavní problém nelegální migrace vidí v tom, že fungující systémy narušily svými intervencemi západní země, především USA. "Otázka není, kolik uprchlíků která země přijme, ale zda jsme schopni obnovit zničené, rozbombardované a vnitřně zhroucené státy na středním Východě," nastínil možnou cestu řešení migrační krize.

S tím souvisel i dotaz, proč je bohatství ve vlastnictví jednoho procenta obyvatel. "Otázka je, proč si to těch 99 procent lidí nechá líbit," napsal s tím, že "se nemůžeme divit, že miliony lidí prchají tam, kde to jedno procento je doma".

Zároveň přiznal, z čeho má jako filosof a sociolog největší strach. "Obavy mám z návratu starých evropských démonů, jako je etnický nacionalismus nebo neorasismus," upřesnil Bělohradský.

Zmínil také to, jak traumatická zkušenost pro něj politická kampaň byla. "Zaprvé jsem trpěl tím, že bylo nutné zjednodušit radikálně každé sdělení. Mezi ideou a heslem je strašná propast, kterou jsem opravdu prožíval dramaticky!" odpověděl a dodal: "Politika ale žije především z hesel a to je tragické".

Nevyhnul se ani otázce na ruskou propagandu a kult prezidenta Putina. Za oblíbeností šéfa Kremlu v Rusku podle něj stojí i Spojené státy. "Myslím, že popularita Putina v Rusku je reakcí na trauma, které Rusům přinesla devadesátá léta divoké privatizace a následná ultraoligarchizace ruské společnosti. A také na ponižující vyhlášení konce studené války za vítězství USA," napsal. Podle něj má Putin své věrné následovníky nejen ve federaci, ale i v Polsku, Maďarsku a mezi katolickými tradicionalisty.

Filosof připustil, že pro mnohé mladší ročníky chápání komunismu ovlivnila ideologie devadesátých let. "Strach ze slova 'komunismus' u mladých lidí je důsledek ideologického terorismu devadesátých let, který jsem se vždycky snažil mírnit," napsal Bělohradský. Na přímou otázku ale odmítl, že by sám komunistou byl. "Za komunistu bych se nikdy nemohl označit, nikdy jsem jím nebyl. Souhlasím s Masarykem a Peroutkou v tom, že komunismus je projekt na změnu světa a v to já nevěřím. Jsem pragmatik v tom Čapkově demokratickém smyslu: můžeme se dohodnout na změně spousty věcí ve světě, ale svět bude pořád stejný, podobně jako 'struktura existence'  rodíme se a umíráme a potřebujeme k životu lásku a přátelství druhých," uzavřel.

Každá velká strana má strach ze svých voličů, že nebudou ochotní něco přijmout. To není můj problém, říká filozof a kandidát do Senátu Bělohradský. | Video: Martin Veselovský

Ptejte se Václava Bělohradského

Rozhovor skončil
13. 10. 2016
Ptá se: Tomáš

Dobrý den,
strana zelených chce přísněji regulovat korporace a banky? Jak toho chcete dosáhnout při zachování demokratických a zákonných principů, když banky a korporace v podstatě ovládají svět a drží mnohé vlády pod krkem-jakýkoli takový pokus končí fiaskem-arbitráží proti státu a.t.d.? Máte nějaký plán, co by bylo krokem 1,2,3 atd.. jak z toho ven? Myslím si, že je to hezká myšlenka, ale nereálná...

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, máte pravdu, bankovní krize v roce 2008 ukázala, do jaké míry je finanční systém mocný a současně nezodpovědný. Dobrou zprávou je, že se snad podařilo odvrátit podpis smlouvy TTIP, která by nás definitivně předala moci korporací a investičních společností. A souhlasím také s tím, že arbitráže jsou zvláště nebezpečné pro demokratické státy. Cesta ven není jen jedna: já věřím v to, že bude neustále sílit "ekonomika zdola", místní, ekologická a solidární, třeba i díky internetu, někde v Evropě už je to nezanedbatelný vývoj. Možná je to iluze, ale jinou cestu ven nevidím. Píše o takových možnostech velmi zajímavě Naďa Johanisová z MU v Brně, její texty Vám doporučuji.

Milí přátelé, touto odpovědí hodina mě určená vypršela. Bohužel jsem nemohl odpovědět dost podrobně, chat redukuje prostor ke komunikaci a já už nejsem tak pohotový jako před lety. Velmi Vám všem děkuji za otázky, které mě překvapily svou "globální relevancí", pokud mě odpustíte takový ošklivý cizí výraz. Ale "doba si to žádá", jak říkal můj milovaný Karel Poláček.

Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Pavel Trnka

Dobrý den pane profesore Bělohradský,
prosím o odpověď na tři těžké otázky:

1/ proč nebyl exprezident Klaus potrestán za nemorální "Klaus amnestii", za jasný mega kriminální čin, za amnestii, kterou amnestoval mega- hospodářské zločince Česka...?
2/ vulgární xenofob, alkoholik prezident Zeman, přítel hybridního fašisty Putina, který prokazatelně Česku dělá ostudu v zahraničí a škodí mu,
otázka, proč vládní strany Zemana nedonutí odstoupit ?3/ bude pan Babiš, jeho pekáry, konečně péci cenově dostupné chutné křupavé rohlíčky, kváskový chleba...(jít tak příkladem ostatním výrobcům, podnikatelům),aby se nemusel mazat máslem, džemem..., a mohl se jen tak ukusovat k dobrému čaji, kávě...,bez rizika vyražení zubů ?

Odpovídá: Václav Bělohradský

Vaše otázka je plná příkrých soudů a tvrdých požadavků, není to otázka ale názor. Nevím, co na to říci.
Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Lukáš

Dobrý den, pane profesore,
proč je podle Vás pro mladé slovo komunista sprostým slovem? Proč nerozlišují komunista Marx a komunista Stalin? Vždyť i Havel byl svým uvažováním, svými kroky a činy spíše reformním komunistou než kapitalistou? Nazval byste sám sebe komunistou?

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, za komunistu bych se nikdy nemohl označit, nikdy jsem jím nebyl. Souhlasím s Masarykem a Peroutkou v tom, že komunismus je projekt na změnu světa a v to ja nevěřím. Jsem pragmatik v tom Čapkově demokratickem smyslu: můžeme se dohodnout na změně spousty věcí ve světě, ale svět bude pořád stejný, podobně jako "struktura existence" - rodíme se a umíráme a potřebujeme k životu lásku a přátelstvi druhých. Strach ze slova "komunismus" u mladých lidí je důsledek ideologického terorismu devadesátých let, který jsem se vždycky snažil mírnit.
Zdravi
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Antonín

Dobrý den,
proč si myslíte, že Putinova popularita mezi rusy je okolo 90 procent? Myslíte si, že jsou zmanipulovaní nějakou propagandou, jak nám tvrdí naše média- (tudíž asi manipulovatelní a teda tak trochu hloupí)? Nebo, že média prostě manipulují nás tvrzeními o údajné všudypřítomné ruské propagandě? Já znám několik rusů podporujících Putina a jsou to velmi vzdělaní, kulturně založení lidé.

Odpovídá: Václav Bělohradský

Myslím, že popularita Putina v Rusku je reakcí na trauma, které Rusům přinesly devadesátá léta divoké privatizace a následne ultraoligarchizace ruské společnosti. A také ponižujícího vyhlášení konce studené války za vítezství USA, oni věřili v to, že se s USA "dohodli", ne že byli poraženi. Co se týče samotného autoritářského režimu, který Putin představuje, zdá se, že má své následovníky, třeba orbanismus v Maďarsku nebo PiS v Polsku. Z vlastní zkušenosti vím, že má své zastánce i mezi katolickými tradicionalisty, kteří v něm vidí obránce tradičních hodnot třeba rodiny.
Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Josef Vaněk

Srdečně zdravím,
z čeho máte Vy, coby filozof a sociolog, při pohledu na současnou nebo blízce budoucí ČR, Evropu a svět, obavy nebo nejistoty? Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, obavy mám z návratu starých evropských démonů jako je etnický nacionalismus nebo neorasismus. Například v demokratické VB musejí firmy informovat o počtu zaměstnaných cizinců, Italové prý museli v nějakém dotazníku specifikovat, zda jsou ze severu nebo jihu. Připočtěme k tomu, že jacísi nacionalističtí fanatici zabili nedávno jednoho Poláka, kteří prý jsou v Londýně zvláště nepopulární. Ve střední Evropě je situace ještě horší, Kaczynski hovoří v jednom rozhovoru pro Corriere della Sera o nutnosti vrátit zemi do rukou "národního kapitálu". Kdo ví, co to znamená v EU, bude se považovat za nenárodní i kapitál členských zemí? Vidíme také nárůst pokusů o cenzuru, jak v Polsku tak i v Maďarsku. Snad v této smršti budeme hrát i nadále tu roli, kterou nám dal TGM - být příkladně demokratickým státem ve střední Evropě.
Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Karl

Dobrý den, pane profesore. Jak se chcete vypořádat s nelegální migrací a co s nelegálními migranty dělat obecně ? Děkuji.

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, nelegální migrace je důsledkem nelegálních západních, především amerických, intervencí na středním Východě, které zničily státy, fungující po jedno století. Otázka není, kolik uprchlíků která země přijme, ale zda jsme schopni obnovit zničené, rozbombardované a vnitřně zhroucené státy na středním Východě. V rámci mých bezvýznamných možností bych podporoval nový Marshallův plán pro celou Afriku, potíže jsou ale ohromné. Mimochodem juž M. Schuman v roce 1950 při projektu evropské jednoty připomenul, že musíme myslet na Afriku, že jejich problémy jsou i naše. Dnes je to tragicky pravdivé, zapomenuli jsme na to a každé opomenutí se krutě vymstí.
Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Říčan

Bohatí bohatnou, chudí chudnou. Co s tím uděláte?

Ke vstupu do politiky gratuluji a fandím. Zůstanete v ní, když Vás nezvolí senátorem?

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, schopnost lidí s takovým vývojem něco udělat prudce klesá, možná si vzpomínáte na hnutí jako Occupy Wall Street, Indignados nebo u nás ProAlt. Mnoho povyku a pak nic. Skutečný problém je toto: proč jsou lidé tak málo schopni prosadit třeba i malé politické změny? Souvisí to s tím, že už neexistují třídy, že společnost je fragmentovaná, že společnost už není rozdělena do velkých názorových uskupení, které motivují masy k dlouhodobé politické angažovanosti? Nevím, musím se nad tím pořádne zamyslet. V politice nezůstanu, vrátím se k politické publicistice.
Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Couf

Někteří zahraniční komentátoři uvídějí, že přicházíme od doby post-faktické (post-truth). Tedy doby, kdy nezáleží na faktech ale názorech a pocitech.
Co o tom soudíte, je to tak?
Jak se proti tomu dá bojovat?

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, Vaše otázka je výjimečně závažná. Formuli "postfaktická společnost" prosadil F. Manjooh v knize "True enough: living in postfact society". Chtěl tím říci, že zdroje informací jsou tak radikálně pluralitní, že se na žádném "faktu" nemůžeme dohodnout, vždy najdeme partnery pro jakékoli tvrzení, na síti nejsou žádné filtry, které by usměrnily toky informací a obrazů. Váš názor sdílím, ale trochu bych ho pozmenil: informace se šíří rychle, ale kontexty, do nichž patří pomalu. Jsme obětí dekontextualizovaných informací. Všude jsou také hromady informačního odpadu, který je toxický a který nikdo neuklízí. Politici často ten toxický odpad využívají k ničení odpůrců.
Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Miroslav Vymazal

Dobrý en.
Má se církev soudít jak komunismus za inkvizice a další
zvěrstva?
Má právo cirkev na restituce,když vše mají od lidí,klerým vyhrožovali
a uváděli v omyl?
PS Neviděl jsem faráře podávat cihlu nebo vozit maltu.Děkuji

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, jako každá západní instituce má i církev rozporné dějiny, přispěla k věcem dobrým i špatným. Největší nebezpečí je, že politická moc se znovu opře o moc náboženskou, jak je tomu nedaleko nás, na středním Východě. Nové vztahy mezi církví a státem jsou i v dnešním Rusku, a začíná to i v Polsku, zdá se mi. Musíme hájit sekulární stát proti takovým tendencím. Církevní restituce tak jak proběhly u nás se mi nelíbí, byly přehnané. Souhlasil bych také se zdaněním náhrad, jak to navrhují někteří politici.
Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Jan

Předpokládám že volební kampaň pro vás bylo něco "z úplně jiného soudku". Co nového jste se o české společnosti během volební kampaně dozvěděl?

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, ano, byla to docela traumatická zkušenost. Zaprvé jsem trpěl tím, že bylo nutnél zjednodušit radikálně každé sdělení. Mezi ideou a heslem je strašná propast, kterou jsem opravdu prožíval dramaticky! Politika ale žije především z hesel a to je tragické. Zadruhé jsem si znovu uvědomil, do jak velké míry charakterizuje českou společnost rozkol mezi občanskou společností a politickým systémem, navzájem se považují za vetřelce. Je to patrně starý problém české politické kultury, někdy od Rakouska možná, ale já to tentokrát prožíval bezprostředně. Myslím, že je to velký hendikep, který je třeba nějak řešit. Vyřešit to není v možnostech politiků, týká se to celé společnosti, nás všech.
Zdravi
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Petra

Vážený pane profesore,

téma migrace rozděluje společnost, obecně. Co ale mezilidské vztahy, vztahy mezi těmi nejbližšími, rodiči a jejich dětmi? Máte prosím nějaký "recept", jak i přes tuto rozdílnost společně vycházet?

Děkuji a krásný den
Petra

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, mezilidské vztahy hrají stále větší roli v globální společnosti, kde využívání technologií předpokládá důvěru mezi lidmi. A také schopnost koordinace a spolupráce, bez níž naše technologické výdobytky ztrácejí hodnotu, ba stávají se hrozbou. Kvalita života závisí ve stále větší míře na kvalitě lidských vztahů, kKdyž důvěřujete svým sousedům, nemusíte si kupovat pancéřové dvěře a ušetříte. To platí obecně: hodnota soukromého bohatství závisí na kvalitě veřejných statků. Nikdy nezapomenu na Guatemalu, kde každá bohatší čtvrť byla chráněna svou vlastní policií, město jim nebylo přístupné, protože nebezpečné. K čemu je mi byt v krásném městě, když se nemohu procházet po jeho ulicích, protože mám strach, že mě přepadnou. Myslím, jestli vám dobře rozumím, že kvalita mezilidských vztahů je dnes velmi ohrožena, ale na druhé straně vidím, že lidé se učí být třeba dobrými sousedy, "žít město jinak", společně, třeba sousedské slavnosti atd. Je to málo, ale lepší než nic!
Zdraví
VB

13. 10. 2016
Ptá se: Jan

co říkáte faktu že 1 procento lidstva je bohatší než zbylých 99 procent ?

Odpovídá: Václav Bělohradský

Milý kolego, je to hrůzné konstatování. Otázka je, proč si to těch 99 procent lidí nechá líbit. A do kdy si to nechá líbit! Nemůžeme se tedy divit, že zatím miliony lidí prchají tam, kde to jedno procento je doma, i když většinou tam neplatí daně.
Zdraví
VB

 

Právě se děje

Další zprávy