Se vzdělanými lidmi se špatně manipuluje, totality se jich bojí, tvrdí ředitel gymnázia Růžička

Domácí Domácí
Aktualizováno 13. 10. 2016 15:25
Čtenářům Aktuálně.cz ve čtvrtek odpovídal ředitel gymnázia Jiří Růžička, který v Praze 6 kandiduje na senátora. Bude chtít zopakovat vítězství z prvního kola, ve kterém získal 42,3 procenta hlasů. Růžička by se v Senátu chtěl zaměřit na vzdělávání, kterému se věnuje celý život. Jeho vyzývatelem je filozof Václav Bělohradský.
Ptejte se Jiřího Růžičky
Rozhovor skončil
Jiří Růžička odpovídá čtenářům od 13 hodin
Přečíst si rozhovor

Praha – Ředitel gymnázia Jiří Růžička (nezávislý za TOP 09, STAN a KDU-ČSL), který kandiduje v senátním obvodu Praha 6, ve čtvrtek odpovídal čtenářům Aktuálně.cz v online rozhovoru.

Růžička se v Senátu chce zaměřit na vzdělávání, kterému se věnuje vlastně celý život. Školství se týkala také většina čtenářských dotazů, Růžička například v odpovědích podpořil myšlenku inkluze po evropském vzoru, není však spokojen s její realizací u nás.

Byl by také pro placení školného na univerzitách. Inspiraci by hledal ve vzdělávacím systému Velké Británie, kde si studenti ze sociálně slabších rodin berou na školné půjčku, kterou začínají splácet, když na ni mají dostatečný příjem.

Růžička zdůraznil, že se vzdělanými lidmi se hůře manipuluje, a největší strach z nich tak mají "totalitní státy a lidé v tomto duchu uvažující".

Největším problémem našeho středoškolského systému je podle něj špatné financování. "Skoro nikdo v zemích OECD nedává tak málo na vzdělávání v poměru k HDP jako Česká republika!“ uvedl. Vadí mu také „ubývání osobní svobody, snaha státu uzurpovat si rozhodování, ubrat právo volby i zodpovědnosti jednotlivci," které ve školství pozoruje.

Jeden ze čtenářů se ptal na povinnou maturitu z matematiky. Přestože je podle Růžičky matematika mimořádně důležitým předmětem, povinnou maturitu zavádět nechce. "Pokud budeme povinně maturovat z matematiky, obávám se toho, že na mnoha školách a u mnoha studentů se 'zvrhne' výuka na přípravu ke zvládnutí testů," dodal.

Vyjádřil se také k tématu migrace – za důležité považuje chránit vnější hranice EU a bojovat s terorismem, Unie by však podle něj měla zároveň pomoci lidem, kteří trpí, a pomáhat také řešit problémy přímo v oblastech zasažených válkou. "Ukazuje se, že polarizování společnosti, o které se snaží občas i někteří představitelé státu a politici, nemůže dlouhodobě fungovat," dodal k výsledkům voleb, kde hnutí s nenávistnými postoji k uprchlíkům neuspěla.

Adopci pro homosexuální páry nepodporuje

Čtenáře zaujal Růžičkův postoj k adopci dětí homosexuálními páry. "Proti osvojení dítěte partnerem/partnerkou nemám námitky, upřednostňuji však rodinu muž/žena a osvojování dítěte heterosexuálním párem," napsal.

V prvním kole zvítězil Jiří Růžička s velkým náskokem, když získal 42,3 procenta hlasů. Jeho soupeřem je Václav Bělohradský, který v prvním kole dostal 16,7 procenta. Druhé kolo senátních voleb se koná tento pátek a sobotu 14. a 15. října. Podporu Růžičkovi vyjádřil František "Čuňas" Stárek (ODS), který skončil na třetím místě. Odůvodnil to tím, že je Růžička pravicový kandidát.

Není jediný ministr školství, kterého bych za 26 let svého působení nepotkal. Byli to příjemní lidé, ale nepohnuli jsme s ničím, říká Jiří Růžička. | Video: Daniela Drtinová

Ptejte se Jiřího Růžičky

Rozhovor skončil
13. 10. 2016
Ptá se: Miroslav Svoboda

Dobrý den,
myslíte si ,že je správné připustit na studium na střední školu žáka s průměrem známek větší než je 2,5.Za mého mládí v 68 roce v době pražského jara jsem šel do učení s průměrem 1,63 a střední školu si dodělal až po vyučení.
DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ

Odpovídá: Jiří Růžička

Známky ze základních škol nemají velkou výpovědní hodnotu. Školy si musí udělat svoje náročné přijímací zkoušky a na studiu nechat ty, kteří jsou skutečně ochotní studovat. Současná přebujelá síť středních škol umožňuje nástup dětí s ještě horším průměrem... To je třeba změnit!

13. 10. 2016
Ptá se: Jarda Nádvorník

Ahoj Jirko! Co říkáš na disproporci mezi českou formou inkluze, tedy údajné vzdělávání všech žáků pohromadě a většinovou evropskou praxí. Na českých základkách chybí oproti cizině výrazná část žáků, která se učí na víceletých gymnáziích. V důsledku toho nemáme na 2. stupni celkovou populaci žáků, ale jen průměr a podprůměr. Co s tím?

Odpovídá: Jiří Růžička

Ahoj, Jardo, myšlenka inkluze je jistě správná, realita - jak bývá u nás zvykem - zoufalá! A pokud se týká osmiletých gymnázií, měla to být mimořádná příležitost pro mimořádně nadané. Myšlenka bohužel devalvovala a my musíme udělat co nejvíc pro to, aby základní školy mohly být skvělé a děti neodcházely - finančně, personálně, programem, metodami...

13. 10. 2016
Ptá se: Patrik Boháč.

Dobrý den. Ubývání svobody přišlo s nástupem Babiše a spolku ANO. Postupně a systematicky zcela odbourávají poslední zbytky demokracie. Projevuje se to v každodenním životě. Práskněte hospodského za účtenku, občan je tady pro úředníka ne naopak, dochází ke zvyšování řady poplatků, které by měly být primárně hrazeny z daní. Mimo jiné i proto je stát vybírá. Ne náhodou je v současnosti největším zaměstnavatelem Ministerstvo vnitra atd. Co vy chcete změnit? Nezměníte nic i kdyby jste chtěl. Ale nechcete. Máte to na 6 let. Vynikající trafiku a pak hajdy do důchodu. Dobře víte, že Senát je naprosto nesmyslná instituce, která stojí daňového poplatníka až 6 mld. ročně. Je to trafika pro neschopné. Ale je těžké položit otázku, lépe by bylo diskutovat. Ale na to už nemá žádný politik. Víte, jednou jsem viděl solidní film. Tam politik říká svému protějšku .... "jsem politi, tedy podvodník a lhář ...".Co vy na to? Budete tvrdit, že to tak není?

Děkuji

Odpovídá: Jiří Růžička

Nejsem ani podvodník ani lhář, pane Boháči. A na ostatní Vaše poznámky či dotazy odpovídám jiným. Přečtěte si to. Na invektivy reagovat nepotřebuji...

13. 10. 2016
Ptá se: Nataša Dřínková

Ahoj Jirko,
obávám se, že budeš muset hodně čelit útokům typu pana Patrika Boháče - vynikající trafika. Je reprezentantem většiny - nadávat na poměry a nedělat nic.
Věřím, že to myslíš vážně, a že do toho jdeš s pocitem, že něco můžeš ovlivnit.
A teď ke školství, ale vlastně nejen k němu.
1. Budeš se snažit zvrátit tu šílenou tendenci státu mít zase všechno pod kontrolou, která se ve školství projevuje např. zavedením
- jednotných přijímacích zkoušek, které zase povedou k nácviku opiček, omezí tvůrčí činnost atd., však to známe z dob komunismu, kdy nám je hlásili rozhlasem- společných státních maturit, které nezvyšují úroveň učebních oborů s maturitou, ale snižují úroveň celého středního vzdělávání.Máš představu, jak to jako senátor můžeš ovlivnit?2. Nezdá se ti, že snižování úrovně vzdělávání je záměr, protože nevzdělaní lidé se lépe manipulují?!3. Co ty ve školství považuješ za nejdůležitější a budeš se snažit jako senátor prosazovat?Držím palce. Nataša Dřínková

Odpovídá: Jiří Růžička

Natašo, kdybych si nemyslel, že je třeba něco změnit a že je třeba pro to i něco udělat, nikdy bych se v politice neangažoval! Ubývání osobní svobody, snaha uzurpovat si rozhodování, ubrat právo volby i zodpovědnosti jednotlivci je to, co mě vlastně k politice přitáhlo. A například nedávná novela Školského zákona je přesně v těchto intencích. Senát snad má právo navrhovat změny zákonů, ne... :-)

13. 10. 2016
Ptá se: jarda

Otazka: Jaky mate nazor na migraci obecne a konkretne na masivni priliv nelegalnich imigrantu a dopadu na jejich pusobeni. Lide u nas se citi byt ohrozeni. Proc nas nase vlada v cele se Sobotkou neposlouchaji? Myslim, ze to bylo rozhodujici kriterium pro vysledky voleb, proto premier a jeho strana prohrala volby. A pokud k migraci nezmeni postoj, u senatnich voleb pohori jeste vice. To je muj nazor. Jaky na to mate nazor vy? Dekuji. Pikl Jaroslav, Cesky Krumlov.

Odpovídá: Jiří Růžička

Evropská unie - a my jsme doufám její nedílnou součástí - musí především chránit svoje vnější hranice, vést nesmiřitelný boj s terorismem a mít jasnou exilovou politiku. Zároveň je v intencích demokratické tradice Evropy vyjádřit opravdovými skutky pochopení pro utrpení lidí v určité, méně šťastné části světa. K nim patří i pomoc při řešení problémů tam, kde problémy vznikají. A k druhé části otázky jen poznamenávám, že nedávné krajské ale i první kolo senátních voleb dopadly pro extremisty a extremistická seskupení katastrofálně. Ukazuje se, že polarizování společnosti, o které se snaží občas i někteří představitelé státu a politici, nemůže dlouhodobě fungovat.

13. 10. 2016
Ptá se: Miroslav Dvorník

Dobrý den,

cituji Vaše slova a kdy říkáte, že všeobecné vzdělávání má být povýšeno na úkor odborných předmětů jako technologie, kde může být za pár let vše jinak.

Ovšem nové technologie se po staletí rozvíjí neskutečným tempem a jsou základem, živnou půdou každé ekonomiky světa. Můžete tu Vaši myšlenku obhájit a nemyslíte si, že ty některé Vaše myšlenky jsou v rozporu s reálným vývojem, jako to je v tomto případě ?
Děkuji za jasnou odpověď.

Odpovídá: Jiří Růžička

Právě kvůli tomu neskutečnému tempu je třeba rozvíjet ve škole dovednosti komunikace, jazykovou připravenost, matematickou a informační gramotnost, občanské kompetence. Místo toho je pragmaticky a krátkozrave připravujeme stále především na povolání, kterých se nedostává právě teď ...

13. 10. 2016
Ptá se: Martin Venzer

Dobry den,

Proč mám volik senátora člověka který prosazuje podpis smluv jako CETA a TTIP které omezi svrchovanost české republiky a národních států. A navíc prosazuje nesnášelnivé a netolerantní náboženství jehož prorok byl pedofil a vrah.

Odpovídá: Jiří Růžička

Nikdy jsem neprosazoval "nesnášenlivé a netolerantní náboženství, jehož prorok byl pedofil a vrah", jak píšete. Kde jste na to, pane Venzere, přišel?

13. 10. 2016
Ptá se: Mirka Vamberová

Ptám se: jde vůbec ze senátorského křesla ovlivnit byť jen pocit svobodného rozhodování, ve světle hrubého klientelismu a stavu, kdy se vládnoucí parta v tom kterém místě rozhodne Vás zničit za každou cenu, ozvete-li se proti způsobu jejich "rozhodování".
Držím i tak palce. Děkuji za odpověď Vamberová

Odpovídá: Jiří Růžička

Doufám paní Vamberová, že že věci, které nás trápí, ovlivnit jdou. Jinak by nemělo smysl o o cokoliv usilovat. Konečně "boj" za správné věci provází celou moji ředitelskou kariéru. A myslím, že se nám u nás na škole podařilo prosadit mnoho věcí, které se zdály nemyslitelné!

13. 10. 2016
Ptá se: Jiri Schmiedt

Pane Ruzicko,jste skveli reditel asi nejlepsiho gymnazia v Praze,nedavno jsme si podali ruce a ja jsem vam rekl,ze je skoda,ze jdete do politiky,ze vas to prevalcuje,to simyslim dal ale preji vam mnoho zdaru a za mne s koumousema se nebavta

Odpovídá: Jiří Růžička

Nejsem tak naivní, abych si myslel, že totálně změním českou politiku, ale pevně doufám, že nezmění mě! A jinak moc děkuji!

13. 10. 2016
Ptá se: Miroslav Střihavka

Pane profesore,
kdo má největší strach ze vzdělaných potomků?

Odpovídá: Jiří Růžička

Totalitní státy a lidé v tomto duchu uvažující. Se vzdělanými lidmi se hůře manipuluje!

13. 10. 2016
Ptá se: Michal z Bubenče

Dobrý den pane řediteli,

Když jsem si dělal volební kalkulačku, zaujalo mě, že jste proti adopcím dětí homosexuálními páry. Přitom v Česku je například velký počet romských dětí, o které bezdětné heterosexuální páry nemají při adopci zájem. Mohl byste prosím vysvětlit svůj postoj k této věci?

Budu volit pana Bělohradského, ale pokud vyhrajete tak rozhodně nebudu smutnit, protože jen výjimečně se stane, že se ve druhém kole sejdou dvě tak kvalitní osobnosti. Přeji Vám hodně štěstí v druhém kole.

Odpovídá: Jiří Růžička

Na dotazy týkající se homosexuálních párů (Prague pride) jsem odpovídal už dříve. Moje odpovědi jsou jistým kompromisem mezi nároky, představami a požadavky svobodných občanů, ale také vyjádření pochopení pro konzervativnější občany tohoto státu i postoje některých církví.
- Proti osvojení dítěte partnerem/partnerkou nemám námitky
- Upřednostňuji rodinu muž/žena, upřednostňuji osvojování dítěte heterosexuálním párem. Pokud jsem dobře informován osvojování dětí těmito páry ani zdaleka není uspokojeno.

13. 10. 2016
Ptá se: Bojovník proti komunismu od roku 1988

Kolik soudruhů jste za socialismu vychoval, soudruhu? Aktivním odpůrcem komunistů jste jistě nebyl, že? Souhlasil jste za minulého režimu a příjezdem vojsk Varšavaské smlouvy v roce 1968? Jinak byste asi neučil, že?

Odpovídá: Jiří Růžička

V roce 1968 mně bylo 20 let, bydlel jsem u Českého rozhlasu na Vinohradech a příjezd ruských tanků mé postoje navždy poznamenal. Soudruhem jsem nikdy nebyl, tak mě tak neoslovujte. A jsem si jist, že jsem dobře vychovával generace studentů k vlastnímu názoru a správnému pohledu na svět. Ostatně přečtěte si někde jejich názory na moje učení a působení. Je jich třeba plný FB. Rozhodně se nemám za co stydět!

13. 10. 2016
Ptá se: Stříteská

Jak je v našem státě možné, že politici nerespektují volbu voličů a do krajů a v minulých volbách už i do měst si udělají koalici a zvoleného vyšoupnou. Až tak nám dávají na jevo svou ignoranci a opovrhují našimi hlasy a dělají si co chtějí, jen aby udrželi koryto? Proč tedy vůbec dělat volby? Je to nákladné a vlastně vyhozené peníze. Proč nezměníme ústavu?
Toto jednání by mělo být potrestáno. Někde je veliká chyba. Začněte šetřit a jestli si takto budou nadlidi dělat co chtějí, nevyhazujme peníze za volební lístky, volební komise atd.Pomůže na toto ústavní stížnost?
Je mi ze všeho špatně.Děkuji Stříteská.

Odpovídá: Jiří Růžička

Zastupitelská demokracie neznamená, že o všem rozhoduje ten, kdo má o jeden hlas víc. Je to otázka dohody, ochoty řešit problémy společně. A pravděpodobně mnohé politické strany nechtějí s ANO spolupracovat. A pokud vím, žádná vítězná strana nezískala nadpoloviční většinu, všichni musí tvořit koalice.

13. 10. 2016
Ptá se: Karel

Dobrý den,
vážně se cítíte jako "pravicový" kandidát?

Proti vám ve druhém kole stojí představitel tzv. Nové levice nominovaný SZ a ČSSD.
Strana, jež nominovala vás, k ní inklinuje ještě více než rozpolcená ČSSD a je přirozeným koaličním partnerem (novo)levicové SZ nebo ŽítBrno.
Uměl byste se ideologicky vůči svému soupeři vymezit? Nebo pouze tím, jakým odlišným tématům se chcete v Senátu věnovat?

Odpovídá: Jiří Růžička

Pro mě je ten rozdíl víc než dělením na levici a pravici dán pohledem na postavení jedince a jeho zodpovědnost. Zastávám názor svobody jednotlivce a jeho zodpovědnosti, zatímco postoje ČSSD a SZ chápu jako zdůrazňování rozhodující úlohy státu. My pro tebe, občane máme správné řešení a ty poslechni. Ubývání osobní svobody a „utahování šroubů“ pociťujeme dnes a denně ve všech možných oblastech.

13. 10. 2016
Ptá se: Kolovrátek

Je pro studenty, obecně českou vzdělanost dobře, že jazykáři z 'fildy' (FF) nemohou nyní dle zákona jako pedagogové učit? Filda byla odjakživa, je silnější než 'pajdák', nebo né? Byl byste pro výjimku?

Odpovídá: Jiří Růžička

Zákon o pedagogických pracovnících, který striktně vyžaduje pedagogické vzdělání, považuji za mimořádně špatný. O kvalitě učení patřičný papír neříká téměř nic, za ni by měl zodpovídat ředitel. Nemáme tolik skvělých učitelů, abychom jimi plýtvali. Nejsem pro výjimku, jsem pro změnu zákona!

13. 10. 2016
Ptá se: Vojtěch Peřina

Dobrý den, pokud souhlasíte s placením školného na VŠ, jak by podle Vás mělo vypadat, aby nediskriminovalo sociálně slabší žáky? Díky za odpověď!

Odpovídá: Jiří Růžička

Podobně jako například ve Velké Británii, kde studuje poměrně hodně našich absolventů. Málokdo z nich má dost financí na placení školného a životních nákladů. Stát jim poskytl půjčku, kterou začnou splácet až tehdy, kdy budou dostatečně vydělávat.

13. 10. 2016
Ptá se: Petr Novotnz

Dobrý den, v Řepích vládne koalice ODS, TOP09 a KDU-ČSL a v mnoha otázkách vládne nespokojenost (tunel na Slánské, parkovací situace, transparentnost samosprávy - úřad MČ Praha 17 byl dokonce odsouzen za cenzurní opatření v místním časopise - např.). Jak se hodláte zasadit o to, aby se situace v Řepích zlepšila, resp. jaké myslíte, že máte jako senátor prostředky tuto situaci zlepšit).

Odpovídá: Jiří Růžička

Na situaci v Řepích v současnou chvíli odpovědět neumím, neznám ji dobře, ale protože do volebního obvodu, kde kandiduji, Řepy patří, rozhodně se zajímat budu. Tunel na Slánské je velké téma a souvisí se zoufalou neochotou státu pohnout se stavbou Pražského okruhu a vůbec celou problematikou dopravy v Praze. To není jen věc místní samosprávy!

13. 10. 2016
Ptá se: Cyril

Co si myslíte o moderní mládeži, je v něčem lepší nebo horší než mládež za Vašich mladých let, když jste byl studentem? Porovnejte. Děkuji, s pozdravem Círa

Odpovídá: Jiří Růžička

V něčem jsou lepší, v něčem horší, jsou takoví, jací bývají mladí lidé po staletí. Ty, co vídám, jsou ale velice cílevědomí a také jsou pro to schopni něco udělat! Bohužel nejsou takoví všichni a obávám se, že se nůžky trochu rozevírají. To by nám nemělo být lhostejné!

13. 10. 2016
Ptá se: Veronika

Dobry den, v cem vidite nejvetsi vyzvu,jak zmenit ceske skolstvi k lepsimu? Jak pritahnout schopne a nadsene lidi (ucitele) do skol a dobre je zaplatit? Dekuji.

Odpovídá: Jiří Růžička

Chybí nám především vize. Nedefinovali jsme, co je vlastně podstatou vzdělávání pro děti a mladé lidi, kteří budou v nejproduktivnějším věku za dvacet, třicet let. V době, kdy nebude existovat většina současných povolání. Místo abychom rozvíjeli jejich dovednosti komunikace, jazykovou připravenost, matematickou a informační gramotnost, občanské kompetence, připravujeme je stále na povolání, kterých se nedostává právě teď ... S tím ovšem souvisí i finanční zajištění škol a mzdy pro kvalitní učitele. Skoro nikdo v zemích OECD nedává tak málo na vzdělávání v poměru k HDP jako Česká republika!

13. 10. 2016
Ptá se: Jan Šilhavý

Dobrý den, zdravím a držím palce, jezdíte ještě na alpine snowboardu?

Odpovídá: Jiří Růžička

Díky, už se nemůžu dočkat, až vyrazím na hory! A dnes v noci se mně zdálo ne o volbách, ale jak jedu na lyžích :-)

13. 10. 2016
Ptá se: Adam Veselý

Dobrý den, co si myslíte že je největší problém středoškolského a vysokoškolského vzdělávání? Co byste chtěl nejvíce změnit?

Odpovídá: Jiří Růžička

Problematiku středoškolského vzdělávání jsem rozebral v dalších odpovědích - tam mám jasno! S problémy vysokoškolského vzdělávání se musím podrobněji seznámit.

13. 10. 2016
Ptá se: Josef

Co si myslíte o situaci na východě Ukrajiny? Putin se zrovna přiznal k akcím na Donbase. Mají se čeští prezidenti, ten minulý i současný scházet s agenty a důstojníky KGB a FSB?

Odpovídá: Jiří Růžička

Dospíval jsem v 60.letech a všechny moje naděje a sny rozjezdily v 68 ruské tanky... Expanzivní politika Ruska mě provází celý život, anexe Krymu je poslední ukázkou. Z uvedeného vyplývá, co si myslím o jednání současného i předchozího prezidenta.

13. 10. 2016
Ptá se: Josef

Přispíváte do Parlamentních listů? Ať už články či poskytnutím rozhovoru. Co mají Parlamentní listy společného s Parlamentem ČR a víte, kdo tuto mediální žumpu vlastní? Jak jsou studenti vedeni k mediální gramotnosti na Vaší škole?

Odpovídá: Jiří Růžička

Parlamentním listům jsem v poslední době poskytl dva rozhovory, nijak moje názory nikdo necenzuroval. Studentům ve škole nabízíme několik seminářů týkající se mediální gramotnosti a ostatně v tomto směru je vzděláváme i v dalších společenskovědních předmětech. Je to mimořádně důležité, a proto se mimo jiné ohrazuji proti současnému pojetí vzdělávání, ve kterém na tyto věci zbývá malý prostor.

13. 10. 2016
Ptá se: Eliška

Dobrý den,

jaký je Váš názor na povinnou maturitu z matematiky? Osobně jsem měla štěstí na výbornou kantorku na gymnáziu, takže jsem nakonec z matiky maturovala dobrovolně a ráda, ale většina kamarádů v té době matiku nesnášela, protože jí opravdu nerozuměli, spousta z nich musela psát definice a věty do sešitu, rámečkovat si je a podobné nesmysly.

Děkuji za odpověď a přeji pěkný den.

Odpovídá: Jiří Růžička

Matematiku považuji za mimořádně důležitý předmět, který může rozvíjet logické uvažování, schopnost analýzy, racionální přístup k problému, schopnost dojít k ověřitelnému výsledku atd. Právě proto je třeba jejímu vyučování věnovat velkou pozornost a u žáků rozvíjet to, čemu říkáme matematická gramotnost. Pokud budeme povinně maturovat z matematiky, obávám se toho, že na mnoha školách a u mnoha studentů se "zvrhne" výuka na přípravu ke zvládnutí testů. Proto s povinnou maturitou z matematiky nesouhlasím.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Merkelová podpořila na mítinku svého stranického kolegu Lascheta, varovala před levicovou vládou

Německá dosluhující kancléřka Angela Merkelová na mítinku ve Stralsundu osobně podpořila svého stranického kolegu z konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, který se chce po nedělních parlamentních volbách postavit do čela Německa. Ústředním tématem setkání s voliči, při kterém vydatně pršelo, bylo varování před levicovým obratem Německa, který by mohl nastat v případě vítězství sociálnědemokratického kandidáta Olafa Scholze.

"Budeme se muset vrátit k řádným financím," prohlásila Merkelová s tím, že Německo má nyní nadměrné výdaje kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Masivní podpora k udržení pracovních míst vedla k velkému zadlužení. Pokud by volby vyhrál Scholz a do vlády pozval vedle Zelených také postkomunistickou Levici, rozpočtové hospodaření by podle kancléřky do pořádku nedal.

Laschet před koalicí sociálních demokratů, Zelených a Levice varuje opakovaně, podle něho by to znamenalo politické zemětřesení. Před politickým obratem země doleva varoval i Michael Sack, konkurent sociálnědemokratické premiérky Meklenburska-Předního Pomořanska Manuely Schwesigové. V této spolkové zemi se v neděli vedle parlamentních voleb konají i zemské volby, do kterých konzervativce vede Sack.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

České fotbalistky deklasovaly doma v kvalifikaci MS Kypr

České fotbalistky deklasovaly ve druhém kvalifikačním utkání o postup na mistrovství světa v roce 2023 na domácím hřišti Kypr 8:0 a dostaly se se čtyřmi body do čela neúplné tabulky skupiny C. Andrea Stašková s Lucií Martínkovou daly v Liberci dvě branky, po jedné přidaly Kamila Dubcová, Tereza Krejčiříková, Klára Cvrčková a jeden gól byl vlastní.

Osmigólovým vítězstvím vyrovnaly svěřenkyně trenéra Karla Rady výhru nad Ázerbájdžánem z kvalifikace MS ze srpna 2010. Jejich rekordním triumfem je vítězství 12:0 nad Litvou z roku 1997.

Ve druhém duelu skupiny C se dnes od 20:45 představí favorizované Nizozemky na hřišti Islandu.

České reprezentantky chtěly v Liberci navázat na úspěšný úvod kvalifikace, kdy v prvním zápase remizovaly na hřišti obhájkyň stříbra a úřadujících evropských šampionek z Nizozemska 1:1. Proti kyperskému outsiderovi se dostaly do vedení už v 9. minutě, kdy povedenou týmovou akci zakončila Stašková.

O tři minuty později se podařilo Češkám náskok zvýšit poté, co si centr Szewieczkové srazila do vlastní brány Charalambusová. Radův výběr dál udával tempo hry a v úvodní půlhodině se prosadila i důrazně dorážející Dubcová. Do přestávky se trefila po přihrávce Staškové tvrdou střelou také Krejčiříková.

Také ve druhé části Češky dominovaly a po dvou přesných hlavičkách Martínkové a další trefě Staškové se dostaly do vedení o sedm gólů. Konečný stav zpečetila ve třetí minutě nastaveného času střídající Cvrčková. Dvacetiletá útočnice dosáhla premiérové branky při prvním startu v národním dresu.

Na mistrovství světa, které budou v roce 2023 společně hostit Austrálie a Nový Zéland, z Evropy přímo postoupí devět vítězů kvalifikačních skupin, celky z druhých míst čeká baráž. Radovy svěřenkyně usilují o premiérovou účast na velkém turnaji.

Utkání skupiny C kvalifikace mistrovství světa 2023 fotbalistek v Liberci:

ČR - Kypr 8:0 (4:0)

Branky: 9. a 63. Stašková, 56. a 65. Martínková, 12. vlastní Charalambusová, 26. Dubcová, 42. Krejčiříková, 90.+3 Cvrčková.

Sestava ČR: Votíková - Šlajsová (71. Ringelová), Bertholdová, Necidová, Bartoňová (57. Mrázová) - Krejčíříková (58. Bužková), Cahynová, Dubcová - Stašková, Martínková (71. Cvrčková), Szewieczková (57. Chlastáková). Trenér: Rada.

Zdroj: ČTK
Další zprávy