"Děkujeme učitelům, kteří neučí předměty, ale učí děti." Tak zní letošní motto národní soutěže Global Teacher Prize, která si klade za cíl ukázat na inspirativní české pedagogy a pedagožky a zvýšit prestiž učitelského povolání.
"Díky ceně jsme dokázali najít učitele, kteří svou práci dělají dobře a mohou se tak stát inspirací pro ostatní. Naši výherci následně fungují jako konzultanti při formování české školské politiky. Spolupracují například s Českou školní inspekcí a asistují u revizí rámcových vzdělávacích programů," vysvětluje přínos soutěže koordinátorka cen Hana Matoušů.
Odborná porota organizace EDUin, která cenu uděluje, hodnotí především individuální přístup učitelů k žákům, inovativní výuku a zapojení pedagogů do mimoškolních aktivit a do odborné komunity. Důležitým prvkem hodnocení je rovněž práce jednotlivých laureátů v hodinách.
Učitelky a učitele ze základních i středních škol může nominovat kdokoliv do 23. února 2023 na webových stránkách soutěže. Vítězové letošního ročníku budou slavnostně vyhlášeni 1. června 2023 v budově Senátu. Vítěz či vítězka dále postoupí do mezinárodního klání Global Teacher Prize.
Vloni se na prvním místě umístila prvostupňová učitelka Magdalena Málková ze Základní školy Prosperity z Nové Vsi u Kolína. Porota ocenila její respektující přístup k žákům a to, jaký důraz klade na individualitu každého z nich. "Nadchla nás její odvaha, se kterou do výuky přináší nové přístupy, její cit pro situaci a schopnost učit osobnostně a pružně modifikovat plán výuky," popisuje předseda poroty Lumír Al-Dabagh.
Na druhém místě porota ocenila učitele přírodopisu a dějepisu Daniela Pražáka z pražské Základní školy Strossmayerovo náměstí. Třetí místo obsadila Barbora Havířová, která učí matematiku, fyziku a informatiku na brněnském Gymnáziu Elgartova.