Ohlašovací povinnost nyní funguje jen na části tratí, od poloviny srpna bude povinná na všech železnicích řízených tzv. předpisem D3. Strojvedoucí bude muset před vyjetím z určeného místa vždy ohlásit dispečerovi svou jízdu. V této souvislosti se mimořádně změní i jízdní řád. Jde o jedno z prvních opatření reagující na poslední železniční nehody.
O situaci na železnici, kde se v posledním týdnu stalo několik vážných nehod, ve středu jednalo i vedení Správy železnic. Generální ředitel organizace Jiří Svoboda písemně vyzval dopravce k větší důslednosti, školení a kontrolám zaměstnanců.
"Výzvou dopravcům nehledám ani neukazuji na viníky. Probíhají nezávislá šetření, která vyhodnotí příčiny, případná rizika a potřebná nápravná opatření. Při současném zabezpečení české železnice, a to i v případě koridorových tratí, sehrává a bude i nadále v budoucnu sehrávat lidský faktor v celém procesu velmi významnou roli," uvedl Svoboda.
Na tratích se zjednodušeným řízením provozu nejsou technická zabezpečení provozu, doprava je závislá na komunikaci strojvedoucího s dispečerem. Současný stav na těchto tratích v minulém týdnu kritizovali zástupci strojvedoucích, kteří odmítají, aby provoz závisel jen na lidském rozhodování. Navrhli využití již existujících zařízení typu radioblok, který funguje na trati na Volarsku.
To však zamítlo ministerstvo dopravy, podle kterého je jedinou možností vybudování systému ETCS. Jde o automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků a umožňuje zastavit vlak na dálku. Podle statistik z letošního dubna je systémem pokryto přes 255 kilometrů, dalších přes 200 kilometrů je ve zkušebním provozu. Celkem je v Česku přes 9000 kilometrů železnic.
Dráhy chtějí zintenzivnit kontroly i výcvik
České dráhy také zintenzivní kontroly práce strojvůdců, zároveň budou chtít zkvalitnit jejich výcvik a trénink. Ve středu se na tom dohodlo představenstvo společnosti.
"Zaměříme se na další zkvalitnění výcviku, průběžného tréninku a zvýšení četnosti kontrol výkonu povolání strojvedoucích. Těch jsme už loni provedli meziročně o 25 procent více než před rokem," uvedl šéf skupiny Václav Nebeský.
Dráhy zakomponují příčiny posledních nehod do svého povinného školení a připraví speciální trénink na simulátorech v Praze a České Třebové. Trénink bude zaměřen zejména na reakční schopnosti strojvedoucích při mimořádných situacích.
Dráhy nyní pořádají pro své strojvedoucí více než 12týdenní výcvik a v průběhu povolání další školení. Jejich součástí je minimálně jednou za rok výcvik na trenažéru. Zintenzivnění kontrol doplní kontroly, které společnost provádí u každého strojvedoucího nejméně dvakrát do roka.
Dopravce také připomněl, že podporuje vznik systému na kontrolu dodržování povinného odpočinku v případech, kdy strojvedoucí zároveň pracuje u jiného dopravce. V současnosti to není možné kontrolovat. Na systému začal loni pracovat Drážní úřad.
Za opakované přestupky by mohli strojvedoucí přijít o licenci
Strojvedoucí, kteří opakovaně nerespektují návěstidla a další bezpečnostní pravidla, zřejmě budou moci přicházet o licenci. Počítá s tím návrh Drážního úřadu.
Nyní může úřad strojvedoucím odebrat licenci pouze v případě ztráty zdravotní způsobilosti. Návrh Drážního úřadu tak nově počítá s pozastavením nebo úplným odebráním lince i v případě problémových strojvůdců, úředně tedy pro ztrátu odborné způsobilosti. Opatření by mělo platit pro ty, kteří návěstidla nepovoleně projíždění opakovaně nebo porušují pravidla bezpečného provozu. Kolik takových porušení by bylo nutné k odebrání licence, úřad nespecifikoval.
Dalším opatřením, na kterém úřad začal pracovat už dříve, je monitoring licence strojvedoucího. Jeho pomocí bude možné sledovat, zda strojvedoucí dodržují maximální dobu řízení a dobu odpočinku. Systém by měl zamezit případům, kdy strojvedoucí místo odpočinku jezdí u konkurenčních dopravců, což vede k jejich únavě.
Strojvedoucí smějí podle zákona pracovat maximálně 13 hodin, poté musí následovat minimálně jedenáctihodinový odpočinek. Za porušení těchto lhůt by pak dopravcům i strojvůdcům měly hrozit vysoké pokuty.
V minulosti úřad zvažoval také zavedení bodového systému pro strojvedoucí, u kterého by se inspiroval u silniční dopravy. Toto opatření ovšem nakonec nepoužije. "Po shodě mezi odborníky se dospělo k názoru, že nelze takový systém analogicky použít ve specifickém železničním provozu," uvedl Kolář.
České dráhy po nehodách vyplatí odškodnění
O aktuální situaci na železnici bude ve středu večer jednat také nová Bezpečnostní komise pro železnici, kterou ustavilo ministerstvo dopravy.
V posledním týdnu se stalo na českých tratích několik nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil.
Na stejné trati v úterý v noci narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.
České dráhy také v souvislosti s nehodami vyplatí cestujícím, případně jejich rodinám, odškodnění a náhradu hmotných škod. Podle mluvčí Vandy Rajnochové bude společnost přistupovat ke každému individuálně. Termíny a výše odškodnění budou záviset například na době léčení a dalších faktorech.