Praha – Tragická srážka rychlovlaku Pendolino s kamionem z loňského července ve Studénce, při níž zemřeli tři lidé, odstartovala velké plány na radikální přestavbu českých železničních přejezdů. Jde o nejdůležitější tratě s největší hustotou provozu.
Stát už na základě speciálně zadané studie vybral 24 rizikových přejezdů, do jejichž větší bezpečnosti přednostně nalije peníze. Postaví tam buď mosty, aby se jízdní dráha vlaků s auty vůbec nekřížila, nebo třeba odvede auta na jinou silnici a na původním místě zůstane jen podchod pro pěší či cyklisty.
Celkem chce správa železnic utratit téměř dvě miliardy korun, které začne už v příštích měsících vyplácet za stavební projekty. Online deník Aktuálně.cz nyní přináší seznam těchto prioritních staveb zakreslených do přehledné mapy.
Nejdražší bude přestavba přejezdu v Pardubicích v Dašické ulici, kde se za více než čtvrt miliardy postaví nový most. Řidiči už se tak na silnici 355 nebudou muset mnoho minut dívat na stažené závory na frekventovaném místě, kudy jezdí vlaky po hlavním železničním koridoru do Prahy nebo druhým směrem do Ostravy.
Za 160 milionů pak železničáři nechají upravit trojici přejezdů poskládaných nedaleko sebe mezi Hulínem a Tlumačovem.
Odstranění nebezpečného přejezdu u nádraží ve Studénce, kde loni došlo k havárii pendolina, pak vyjde na 116 milionů. V plánu tam je stavba podchodu a nová silnice, která odvede kamiony z tamního nadjezdu mimo centrum města. "Studie počítá s vybudováním mimoúrovňového křížení," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Celkem nechal úřad ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) prověřit bezpečnost více než stovky přejezdů. Do první vlny se jich tak dostala zhruba čtvrtina. Na přestavbu nebo rovnou odstranění všech rizikových míst by pak bylo potřeba téměř 7,5 miliardy korun.
Kromě stavebních změn na rizikových přejezdech zavedli správci kolejí ještě další opatření, která mají bezpečnost vylepšit. Půl roku se například testuje na přejezdu ve Studénce laserový detektor překážek, který má včas zachytit nebezpečí v kolejišti a varovat dispečera a přijíždějící vlak. V červnu pak přibylo čidlo i v Pardubicích, kde se současně aktivovalo sekvenční sklápění závor, a připravuje se nasazení v Olomouci.
Ministerstvo nyní vyhodnocuje spolu s dodavatelem elektroniky nasbíraná data ze Studénky. Podle mluvčího Neřolda je provoz detektorů spolehlivý, je však třeba je prověřit i v zimě za hustého sněžení.
Ještě letos pak chce Správa železniční dopravní cesty nasadit další novinku na detekci překážek: na přejezdu ve Frýdlantu nad Ostravicí namontuje 3D kameru, která automaticky upozorní na nedovolený vjezd vozidla na železniční přejezd na červenou.
Na dalších třech přejezdech pak už nyní fungují chytré kamery schopné i rozpoznat registrační značku nutnou pro potrestání neukázněného řidiče. Příští rok pak Správa železniční dopravní cesty doplní závory na zhruba šedesát přejezdů křížících silnice I. třídy.
Opatření za miliardy korun však nejsou všelékem proti nehodám. Ze statistik drážní inspekce vyplývá, že za téměř všechny nehody na přejezdech mohou nepozorní řidiči vozidel.