Praha - Po českých silnicích jezdí odhadem desítky tisíc aut načerno. Jejich majitelé si nechali v servisu vůz nelegálně upravit a přišli tím o povolení k provozu.
Při kontrolách se ale vlastníkům špatně dokazuje, že vědí o nezákonné úpravě - typicky o přeprogramovaném motoru na vyšší výkon nebo odstraněném výfukovém filtru, který chytá jedovaté saze. V kolotoči výmluv se majitelé snaží tvrdit, že to udělal servis sám bez jejich vědomí. A servis pak kontruje: kdepak, udělali jsme to na přání majitele.
S podobnými vytáčkami teď chce ministr dopravy Dan Ťok skoncovat. Do novely zákona o silničním provozu nechal vložit paragraf, podle nějž budou muset servisy evidovat každé podobně upravené vozidlo a zákazníka předem upozornit, že zásah na vozidle neodpovídá předpisům a on s ním nesmí na silnici.
"Aby servis mohl prokázat, že si splnil povinnost informovat, může dát dokument klientovi písemně potvrdit. Tím bude jasné, že o tom zákazník ví," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold Hospodářským novinám, které na nenápadný detail v zákoně upozornily.
Normu, která obsahuje i registrační značky na přání nebo zjednodušení registrace aut na úřadech, v pondělí schválila vláda. Pokud s ní nebudou mít potíže poslanci, mohla by platit ve druhé polovině příštího roku.
Ťokův úřad si slibuje lepší kontrolu servisů, které zakázané služby nabízejí. Na trhu je nyní mnoho nekvalifikovaných firem, jejichž neodborná práce zatěžuje životní prostředí, protože upravené motory nadměrně kouří.
Pokuta až 50 tisíc
Ťok chce rovněž dát zbraň kontrolorům z České obchodní inspekce a policistům, kteří pak už budou moci podle dokumentů přesně dohledat konkrétní vůz a nechat ho prověřit. Pokud vůz nevyhoví předpisům, provozovatel může dostat až padesátitisícovou pokutu.
Se sankcí budou muset počítat i servisy, které nebudou záznamy schraňovat. O výši pokuty se ale ještě bude diskutovat. Zřejmě se bude pohybovat až v milionech korun.
Majitelé servisů zatím nechtějí novinku detailněji komentovat. Někteří anonymně přiznávají, že si nelegální úpravy aut nezapisují. Jiní tvrdí, že klienty před zásahem varují. "Zákazník nám podepisuje prohlášení, že jde o úpravu pro sportovní účely a že se s tím nesmí na silnici," řekl Petr Kučera ze společnosti AutoChip, která je s osmnácti pobočkami v Česku a na Slovensku jednou z největších na trhu.
Boj proti vrakům
Novinka je dalším ze sady opatření, kterými chce ministerstvo dopravy bojovat proti autům ve špatném stavu. Od 1. ledna začnou platit nová pravidla na stanicích technické kontroly, kde se auta budou fotit. Stát chce důkaz, že vozidlo fyzicky na kontrolu přijelo.
Ve Sněmovně pak leží těsně před schválením ještě další novela, která umožní policistům přímo na silnici zabavit technický průkaz vozidla, pokud na první pohled nevyhovuje. Třeba když bude mít sjeté pneumatiky nebo prorezlou karoserii. Úřad vrátí průkaz teprve ve chvíli, kdy řidič přinese protokol o odstranění závad.