"V Česku je o aplikaci zájem, lidé se zajímají, co kupují. Podnikání v dnešním moderním světě už funguje tak, že značka musí nést nějaké hodnoty. Lidé si raději koupí něco dražšího, pokud jim to zajistí, že značce skutečně mohou důvěřovat," vysvětluje Aktuálně.cz šéfka a zakladatelka organizace Hlas Ukrajiny Anastasia Sihnajevská.
Právě její organizace stojí za tím, že se aplikace dostala až do Česka. Jedna z jejích členek Julie Levková se spojila s ukrajinskými vývojáři ze Lvova a společně s českými dobrovolníky už v létě roku 2022 zahájili spolupráci s Kyjevskou ekonomickou školou. Ta vytvořila speciální databázi těchto firem, na základě které aplikace funguje.
"Jsme opravdu rádi, že jsme mohli svou troškou přispět k tak skvělé spolupráci a pravděpodobně nejpokročilejší mobilní aplikaci tohoto druhu," říká aktivistka Levková, která na sebe v Česku upozornila, když se u příležitosti ruského Dne vítězství koupala před ruským velvyslanectvím ve falešné krvi, symbolizující utrpení Ukrajinců.
Aplikace funguje na stejném principu jako například program s názvem Bez Andreje z roku 2016. Ten po naskenování čárového kódu produktu zobrazí, jestli pochází z firem holdingu Agrofert. Aplikace Push to Leave zase ukáže, jestli daná firma stále působí v Rusku nebo ji vlastní ruský nebo běloruský stát.
"Nebude to mít sice asi mít takový vliv, jak bychom si přáli, ale jde o určitý druh osobních sankcí, když člověk třeba nechce jen (na Ukrajinu) přispívat finančně. Navíc, se sankcemi to je stejně jako s nákupem zbraní. Všechno se počítá," dodává Sihnajevská.
Odchody západních firem z Ruska jsou důležitou součástí tlaku na zastavení války. Podle studie z loňského července, kterou zveřejnilo mezinárodní sdružení B4Ukraine a kyjevská vysoká škola ekonomická, však více než 1400 společností v Rusku dál zůstává a svými daňovými odvody pomáhá ruskému státnímu rozpočtu. Patří mezi ně například New Yorker, Bonduelle, Globus nebo Calzedonia. A stejně tak i potravinářské firmy Nestlé či Ferrero.
Na pultech ukrajinských obchodů je podle vývojářů aplikace navíc více než 3200 značek ruského původu. Jsou to stovky a tisíce druhů zboží, které si lidé mohou nevědomky kupovat. S jejich bojkotem pomáhá právě aplikace Push to Leave.
Přestože na českém trhu ruské firmy moc produktů neprodávají, existuje spousta společností, které zároveň působí na ruském trhu. "Například právě New Yorker naposledy v březnu 2022 otevíral dokonce novou pobočku v Moskvě. Takže nejenže z Ruska neodešel, jako to udělala spousta další firem, ale ještě své působení rozšířil," vysvětluje Sihnajevská s tím, že se i na takové prodejce snaží v Česku upozorňovat.