Zuzana Hronová
1. 12. 2019 8:11
Inkluzivní vzdělávání v Česku funguje už tři roky. Národní institut dalšího vzdělávání proto zmapoval postoje a potřeby 6349 učitelů a 355 ředitelů škol v oblasti inkluze. Jde o školy pracující v obtížnějších vzdělávacích podmínkách, které se ale chtějí dále rozvíjet a zapojily se do projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Aktuálně.cz přináší výsledky šetření.
Pedagoga může provést inkluzí jeho mentor
Slibnou cestou, jak překonávat bariéry při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, je podle Národního institutu dalšího vzdělávání mentoring, který v rámci projektu získávají učitelé zapojených škol. "Mentor pomáhá pedagoga provádět obtížnými situacemi, sdílí s ním profesní výzvy i své zkušenosti, nabízí mu podporu," popisuje institut.
Ředitelé škol a jejich zástupci zase mohou využít služeb speciálně vyškolených koučů. "Kouč podporuje pedagoga, aby si našel vlastní postupy a řešení problémů, nahlédl, co dělá dobře, a dokázal změnit přístup tam, kde nejedná efektivně."
Mnohé problémy pomáhají vyřešit také kurzy v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, které si školy objednávají podle svých potřeb, popřípadě stále oblíbenější webináře, méně náročné na čas a logistiku.