Cílem už není diagnóza, ale pomoc dítěti. Jak inkluzi zvládají učitelé a jak rodiče?

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
1. 12. 2019 8:11
Inkluzivní vzdělávání v Česku funguje už tři roky. Národní institut dalšího vzdělávání proto zmapoval postoje a potřeby 6349 učitelů a 355 ředitelů škol v oblasti inkluze. Jde o školy pracující v obtížnějších vzdělávacích podmínkách, které se ale chtějí dále rozvíjet a zapojily se do projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Aktuálně.cz přináší výsledky šetření.
Foto: Shutterstock.com

Hlavní překážka inkluze? Nespolupracující rodiče

Celkem 61 procent učitelů ze zapojených škol necítí žádné bariéry při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Z 39 procent, kteří bariéry pociťují, více než dvě třetiny uvedly, že jim v kvalitní realizaci společného vzdělávání brání nespolupracující rodiče dětí se SVP, 55 procent z nich pak vysoký počet žáků ve třídách a jen o něco nižší procento uvedlo nedostatek metodické podpory v oblasti vzdělávání dětí se SVP.

Ředitelé řeší především personální otázky. Jako hlavní bariéry při realizaci společného vzdělávání vnímá 75 procent ředitelů zapojených škol nedostatek vhodných uchazečů na pozice asistenta pedagoga, školního speciálního pedagoga či nedostatek učitelů kvalifikovaných pro práci s dětmi se SVP. Většina ředitelů si také stěžuje na nedostatek motivace učitelů pro práci s dětmi se SVP. Shodně s učiteli uvádějí ředitelé jako důležitou překážku nespolupracující rodiče těchto dětí a také nedostatečnou metodickou podporu.

 

Právě se děje

Další zprávy