Cílem už není diagnóza, ale pomoc dítěti. Jak inkluzi zvládají učitelé a jak rodiče?

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
1. 12. 2019 8:11
Inkluzivní vzdělávání v Česku funguje už tři roky. Národní institut dalšího vzdělávání proto zmapoval postoje a potřeby 6349 učitelů a 355 ředitelů škol v oblasti inkluze. Jde o školy pracující v obtížnějších vzdělávacích podmínkách, které se ale chtějí dále rozvíjet a zapojily se do projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Aktuálně.cz přináší výsledky šetření.
Foto: Shutterstock.com

Inkluzi zvládáme, říkají učitelé. Ředitelé to vidí jinak

Šetření Národního institutu dalšího vzdělávání (NIDV) ukázalo na zajímavou disproporci mezi hodnocením ředitelů škol a učitelů. Zatímco většina učitelů se domnívá, že práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami zvládá, čtvrtina ředitelů si to nemyslí.

Odlišné zkušenosti či hodnocení učitelů a ředitelů vysvětluje NIDV tím, že ředitelé mají větší náhled na práci pedagogického sboru, setkávají se s jinými řediteli a navštěvují jiné školy. Proto vnímají potíže se vzděláváním těchto žáků komplexněji. Oproti tomu pedagog má často na sebereflexi práce jen své dojmy a srovnání s dalšími pedagogy či školami mu chybí.

"V českých školách není zakotvena tradice vzájemných hospitací či návštěv mezi jednotlivými pedagogy a školami. Stále trvají obavy z konfrontace a možné kritiky práce pedagoga. Výsledkem je, že učitelé nemají běžně kvalitní zpětnou vazbu na svoji práci," vysvětluje institut.

 

Právě se děje

Další zprávy