"Zrovna, když jsem jel dnes do práce, tak jsem si zkoušel rezervační systém, do kterého jsme konečně dostali přístup. Už bylo načase," říká pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Praha má v systému očkování výjimečné postavení. To není dáno jen tím, že je poněkud odlišným "krajem", ale především tím, že v hlavním městě má velmi důležité slovo vláda. Ta rozhodla například o tom, kde budou očkovací centra, navíc má zásadní vliv na chod nemocnic, protože většina z nich patří pod stát. Státních očkovacích center má být celkem devět, minimálně jedno bude velkokapacitní, a to v hale O2 universum v Libni.
"Mluvil jsem se zástupci některých těchto center. Měla by mít kapacitu 600 lidí denně, takže to je 5400 lidí denně a kolem 120 tisíc měsíčně. K tomu je potřeba přičíst městská očkovací centra, praktiky a případně další, kde bude možné očkování. Když nad tím přemýšlím a vše pozoruji, tak problém určitě nebude v tom, že by nám v Praze chyběla místa na očkování. Problém je jednoznačně v tom, aby stát dodal dost vakcíny. A bohužel, té zatím moc nedorazilo," uvádí primátor.
Počínání vlády hodnotí vesměs kriticky, podle něj selhává hlavně v plánování a v komunikaci. Hřib tvrdí, že se k vlastní nelibosti řadu zpráv dozvídá nejdříve z médií či sociálních sítí, třeba když premiér Andrej Babiš na Twitteru oznámil, že jedno z velkokapacitních center bude v hale O2 universum.
"Všechny informace se k nám dostávají s extrémním zpožděním, ať už jde o výběr míst k očkování, zprávy ohledně rezervačního systému nebo třeba informace o tom, kdo bude zajišťovat stříkačky a jehly k očkování. V řadě věcí se informace vlády postupem času mění," stěžuje si Hřib.
Nicméně stejně jako na jiných místech země, také v Praze nyní běží očkování zdravotníků, kteří mají právo být mezi prvními očkovanými. Od pátku 15. ledna se mohou hlásit k očkování senioři nad 80 let. Podle primátora chystá Praha vlastní osvětu a propagační kampaň, na webu města www.praha.eu také budou všechny potřebné informace.
"Měli jsme zrovna schůzku s agenturou, která nám nabídla zdarma koncept kampaně. Paralelně k tomu budeme chtít další nástroje pro komunikaci s veřejností, například web se všemi praktickými informacemi a možná i web na vyvrácení mýtů," avizuje.