Finalista kategorie Pomoc a podpora: Michal Jančík
Michal Jančík působí jako zástupce ředitele Základní školy Jana Babáka v Brně, kam chodí 600 žáků. Stal se hlavní tváří školy při výuce na dálku. Vyučování se přesunulo do prostředí Microsoft Office, se kterým dosud nikdo z pedagogů neměl zkušenosti. Jančík proto vytvořil výuková videa pro učitele i žáky, která umožnila okamžité zavedení tohoto nástroje.
Dokázal sjednotit učitelský sbor, nadchnout ho pro novou výzvu - distanční vzdělávání. Všichni učitelé se díky němu výrazně posunuli v počítačové gramotnosti, ale i ve způsobu hodnocení. Žáci obdrželi spolu s vysvědčením i formativní hodnocení distanční výuky, které zohledňovalo posun žáků v klíčových kompetencích, jež během distanční výuky rozvinuli (třeba umění samostudia, rozvržení a naplánování práce či kreativní řešení úkolů).
"Devět ročníků je devět let člověka tak tvárného jako již v budoucnu nikdy. A v každém koutě školy leží kousek zodpovědnosti pedagogů, kteří ho povedou od prvního spojování slabik až k úspěšnému přijetí na střední školu," líčí Michal Jančík.
Práci pedagoga popisuje jako neustálé začínání znovu a znovu. "Znovu naučit číst a psát, znovu vyprávět o husitech a objasnit Pythagorovu větu, znovu vysvětlit věc již stokrát vysvětlovanou. Ale také znovu zopakovat, že teď se máme navzájem poslouchat, znovu nabízet prostředí úspěchu, když doma zrovna takové není, znovu na sebe nechat vylít emoce a citlivě nastavit zrcadlo, znovu s pokorou přijmout, že ne vše můžeme ovlivnit. Znovu se poučit ze svých selhání, znovu nabýt nové zkušenosti. Znovu a pokaždé jinak - s nadějí, že lépe." Distanční výuka na druhém stupni oproti tomu znamenala novou výzvu. Kolegové ji podle něj zvládli díky přesvědčení, že dobrými pedagogy musí být za každé situace.