Domácí
8. 6. 2022 17:38
Malíř Stanislav Jirčík se změnami na nové kopii kalendária pražského orloje provinil proti restaurátorské etice, je to extrém, shoduje se většina restaurátorů, které oslovilo Aktuálně.cz. Tím, že například některé tváře oproti originálu zcela pozměnil, podle nich překročil zásady běžné restaurátorské praxe. Odpovědnost by ale podle nich měli nést i ti, kteří tuto podobu schválili, míní.
"Město by mělo kopii reklamovat a nechat udělat novou"
Tomáš Klička, šéfredaktor časopisu Art Antiques: "Hodně z nás žilo v domnění, že šlo ze strany pana Jirčíka o nějaký poťouchlý žert, což se - soudě dle jeho kusých vyjádření pro média - nepotvrdilo. Jedinou adekvátní reakcí je reklamace legračního dílka, které pan Jirčík stvořil.
Určitě nejde o žádnou národní tragédii, spíš mediálně vděčný trapas pro autora i zadavatele, protože současnou kopii lze relativně snadno nahradit. Ale prostředky, které město na její pořízení vynaložilo, by mělo získat zpět - jde totiž o zjevné nesplnění zadání - a zasadit se o vznik kopie regulérní.
Kalendárium je extrém, ale případů nepodařených kopií z nedávné doby by se našlo více. Podle mého by sem šlo zahrnout i novou, malířsky špatnou kopii opony ve Státní opeře. Tam však autory částečně omlouvá, že nemohli pracovat s originálem a museli se spolehnout na kusou fotodokumentaci opony zničené před více než 70 lety."