Restaurátoři o orloji: Autor je dokonalým příkladem ignoranta, ale mohou za to i jiní

Domácí Domácí
8. 6. 2022 17:38
Malíř Stanislav Jirčík se změnami na nové kopii kalendária pražského orloje provinil proti restaurátorské etice, je to extrém, shoduje se většina restaurátorů, které oslovilo Aktuálně.cz. Tím, že například některé tváře oproti originálu zcela pozměnil, podle nich překročil zásady běžné restaurátorské praxe. Odpovědnost by ale podle nich měli nést i ti, kteří tuto podobu schválili, míní.
Porovnání původní kopie Mánesova kalendária s novou kopií, která zdobí Staroměstský orloj od roku 2018.
Porovnání původní kopie Mánesova kalendária s novou kopií, která zdobí Staroměstský orloj od roku 2018. | Foto: Muzeum hlavního města Prahy, porovnání Klub za starou Prahu, Martin Frouz

"Zašel za hranice restaurátorské etiky a znehodnotil Mánesa"

Hana Bilavčíková, restaurátorka a spolupracovnice Národní galerie Praha: "Z mého úhlu pohledu je toto vyhotovení pana Jirčíka naprosto neakceptovatelné znehodnocení odkazu Josefa Mánesa. Technologická kopie by měla respektovat původního autora a vycházet i konceptem z původního záměru.

Jako restaurátoři se učíme dělat technologické kopie už na škole. Velmi důležitá je příprava, která byla podle mého názoru v tomhle případě pravděpodobně opomenuta. Figury působí bez proporcí a bez anatomie. A to nemluvím o změnách, které byly provedeny.

Kalendářní deska orloje od malíře Josefa Mánesa je unikátním spojením vysoké umělecké hodnoty a zejména nese etnografickou důležitost. Jedná se také o zobrazení národních krojů, které má být odkazem pro další generace.  Mánesova díla vynikají bravurně zvládnutou technikou. Mánes často využíval s velkou lehkostí prosvítání spodních vrstev a podkladu, které mu umožňovalo budovat hloubku prostoru. Jedná se o typickou výstavbu děl pro 19. století.

Pan Jirčík zašel za hranici restaurátorské etiky. Národních kulturních památek a jejich odkazu bychom si měli nejvíce vážit a chránit je pro další generace."

 

Právě se děje

Další zprávy