Jednou z priorit ministra školství Petra Gazdíka (STAN) je změnit podobu maturit. Odborníci nyní řeší, jak by zkoušky měly vypadat. Jedním z návrhů je, že by se skládala profesní nebo vysokoškolská maturita. První typ by umožňoval výkon povolání vyžadujících maturitu, druhý vstup na vysokou školu. Někteří ředitelé škol ale míní, že změn bylo dost a chtějí, aby maturita zůstala ve stávající podobě.
Učitel Gymnázia Na Zatlance v Praze 5 a člen Učitelské platformy Michal Kaderka
Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne?
Problémem současné maturity je, že nevíme, jaký má účel. Zda je požadovaným vzdělávacím minimem, ověřovaným standardem či podkladem pro přijetí na vysokou školu. Nic z toho však současná maturitní zkouška nenaplňuje, proto by měla projít zásadní revizí. Předně by zkouška měla odpovídat kurikulu, který stát od škol požaduje. Je potřeba zbavit se snahy žáky nachytat a měl by být prodloužen čas na vypracování testu, například u matematiky.
U jazykové zkoušky by témata měla být praktická, maturant by měl pracovat s odborným textem a poslechem. Zkouška by měla podporovat autonomii učení, takže vedle povinných témat by měl mít maturant i možnost volby podle svých potřeb a zaměření. Namísto ochoty se namemorovat znalosti by se mělo hodnotit, jak maturant s tématem kriticky a analyticky pracuje na základě znalostí a dat.