Anketa: Význam maturit je mizivý, potřebují změnit, zaznívá od odborníků na školství

Michaela Endrštová Michaela Endrštová
5. 5. 2022 20:39
Jednou z priorit ministra školství Petra Gazdíka (STAN) je změnit podobu maturit. Odborníci nyní řeší, jak by zkoušky měly vypadat. Jedním z návrhů je, že by se skládala profesní nebo vysokoškolská maturita. První typ by umožňoval výkon povolání vyžadujících maturitu, druhý vstup na vysokou školu. Někteří ředitelé škol ale míní, že změn bylo dost a chtějí, aby maturita zůstala ve stávající podobě.

Ředitel Gymnázia a Střední odborné školy dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem Michal Šidák

Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne? 

Rozhodně ano. Ale jak? Současná podoba maturitní zkoušky není rozhodně optimální. Zavedení jednotné "státní maturity" vedle "školní maturity" není ve světě obvyklé. K jejím negativům patří ekonomická nákladnost, organizační překážky (ve školách musíte omezit výuku v době zkoušek, protože nemáte dostatek učeben ani učitelů na zajištění výuky) či rozsáhlá administrace (proti dřívějšímu modelu musí školy produkovat minimálně desetkrát více dokumentů). Dále i časová rozvláčnost, kdy maturant koná zkoušky několik týdnů, než dosáhne na maturitní vysvědčení. O její smysluplnosti by se proto daly psát dlouhé úvahy.

Pokud by výsledek státní maturity neměl být rozhodující (ve smyslu povinný) pro přijímání na vysoké školy, ztrácí její zavedení v současném českém vzdělávacím systému, obsahujícím vysoký počet oborů vzdělání s rozdílným kurikulem, opodstatnění. Kdybych musel hledat kompromis mezi podobou dnešní maturity a svými představami, souhlasil bych s ponecháním didaktických testů státní maturity a školní maturitu bych zcela nechal v režii škol, s minimální státní regulací.

 

Právě se děje

Další zprávy