Deset korun za den, tedy 3650 korun ročně. To je částka, kterou prosadila pražská koalice pod vedením tehdejší primátorky Adriany Krnáčové v roce 2015. Zlevnění ročního kuponu o 1100 korun bylo inspirované Vídní, kde roční předplatné nacenili na snadno zapamatovatelných 365 eur.
Od té doby si na cenu Lítačky v Praze nedovolil nikdo sáhnout, ačkoli ceny jednorázových jízdenek i předplatních jízdenek v mimopražských pásmech mezitím vzrostly. Na jízdném dopravní podnik vybere zhruba čtyři miliardy ročně, dalších 16 miliard doplácí město. Ozývají se proto hlasy, že levné roční kupony jsou neudržitelné.
ODS chce skokové zdražení
"Není možné, aby doprava, která je nejlepší na světě, byla i nejlevnější," prohlašuje Tomáš Portlík (ODS), předseda zastupitelského klubu Spolu a starosta Prahy 9. Zdražení podle něj musí být skokové. "Nebude to o 400 nebo 500 korun, protože to situaci zkrátka neřeší," tvrdí.
S tím, zda je pražská veřejná doprava nejlepší na světě, lze polemizovat. Nicméně v loňském průzkumu vydavatele turistických průvodců Time Out, do kterého se zapojilo 20 tisíc obyvatel více než padesáti měst, skončila na druhém místě. Oslovení Pražané byli se svým metrem, tramvajemi, autobusy, vlaky, přívozy a lanovkou spokojenější než obyvatelé všech západoevropských metropolí s výjimkou Berlína.
A jak je to s cenou? Datová redakce Aktuálně.cz srovnala cenu pražské Lítačky s náklady na celoroční cestování MHD v ostatních evropských metropolích a středoevropským městech s více než půl milionem obyvatel. Výsledky jsou jednoznačné.
Levněji než v Praze se lidé svezou pouze v Lucemburku, kde je veřejná doprava bezplatná v celé zemi. Bezplatnou MHD mají už deset let také v estonském Tallinnu, ovšem jenom pro tamní obyvatele, ostatní vyjde na více než devět tisíc korun ročně. Jak upozornil estonský nejvyšší kontrolní úřad, ani veřejná doprava zdarma zvyklosti dojíždějících nezměnila, více než polovina z nich usedá pravidelně do auta.
V zahraničí i za desetinásobek
Ve všech ostatních srovnávaných městech jsou předplatní jízdenky citelně dražší než v Praze. Ve třech z nich (Krakov, Poznaň, Sofie) mírně, v dalších čtyřech (Bratislava, Vratislav, Bukurešť a Řím) o více než polovinu a ve všech ostatních více než dvojnásobně.
Například ve slovinské Lublani, kde městskou dopravu zajišťují jen čtyři desítky autobusových linek, stojí roční kupon stejně jako ve zmíněné Vídni, tedy 365 eur, což je v přepočtu asi 9250 korun. Ve většině velkých západoevropských měst se pak roční jízdné pohybuje v desetitisících korun. Třeba v Hamburku je to 21 tisíc, v Berlíně 30 tisíc, v Curychu dokonce 60 tisíc korun.
V českých městech přetrvává tradice cenově dostupné veřejné dopravy. V krajských městech se roční jízdné pohybuje kolem čtyř tisíc korun. Brněnská "šalinkarta" stojí 4750 korun, místní ale mají nárok na slevu 1425 korun, a tedy nižší cenu než v Praze. Ostravská Odiska vyjde na 4400 korun. V Olomouci a v Karlových Varech jsou roční kupony jen za 3200 korun, rozsahem sítě ani frekvencí spojů se však zejména karlovarské autobusy nemohou Praze rovnat.
Spor v koalici
Cena roční Lítačky v Praze se nezměnila už devět let, předtím se sedm let držela pod pěti tisíci. Dnešní cena přibližně odpovídá přelomu tisíciletí. Například v roce 2000 stál roční kupon 3800 korun, průměrná měsíční mzda ale tehdy byla 13,5 tisíce, dnes je více než trojnásobně vyšší.
Nabízí se ještě jiné srovnání. Praha odpovídá v systému integrované dopravy čtyřem pásmům. Celoroční předplatné za čtyři vnější pásma (tedy mimo Prahu) stojí 11 470 korun. Tolik platí pravidelní cestující například při jízdě z Kolína do Českého Brodu nebo z Rudné do Berouna. Ceny si určuje Středočeský kraj.
Cena ročního jízdného je v Praze dlouhodobě především politické téma. Zastupitelé ho řeší často, málokdy ale dojdou ke shodě. Když se před čtyřmi lety o zdražení mluvilo, byla proti tehdy opoziční ODS. Nyní naopak kritizuje, že se cena roky nezměnila a navrhuje zdražení až na dvojnásobek. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) to však odmítá.