Moroni (Komory) - Už druhá letecká tragédie postihla tento měsíc Francii.
Francouzi se ještě nevzpamatovali z pádu letu AF447 společnosti Air France do Atlantického oceánu, ke kterému došlo tisíc kilometrů od brazilského pobřeží prvního června, a už je tu nehoda letounu jemenské státní společnosti Yemenia na Komorech.
Přestože se ve druhém případě nejedná o francouzskou firmu a koordinací vyšetřování budou pověřeny jemenské či komorské úřady, na palubě letounu se podle informací pařížského letiště Charles de Gaulle nacházelo 66 francouzských občanů. Celkem v něm cestovalo 153 lidí.
Komory ležící v Indickém oceánu poblíž Madagaskaru byly až do roku 1975 francouzskou kolonií a země spolu udržují blízké vztahy. Ve Francii žije nyní přibližně 200 tisíc komorských občanů.
Jedním z prvních politiků, kteří po tragédii veřejně vystoupili, je proto francouzský ministr dopravy Dominique Bussereau, který Francouze v interview pro rádio Europe 1 ujistil, že příčinu nehody "odhalíme".
"Říkají, že letadlo se přibližovalo, pak se opět začalo zvedat a pak se znovu zkusilo přiblížit, když došlo k nehodě," prohlásil ministr. Na vině tedy podle něj bylo špatné počasí. Vítr dosahoval rychlosti až 61 kilometrů v hodině a moře bylo rozbouřené.
Později však Bussereau v televizním interview připustil, že při poslední kontrole zmíněného letounu francouzskými úřady na něm byl shledán "jistý počet nedostatků". To se stalo roku 2007 a od té doby prý stroj ve Francii nebyl.
"Společnost nebyla na černé listině, ale byla podrobována přísnějším inspekcím z naší strany. Brzy s ní měl také hovořit bezpečnostní výbor EU," řekl ministr televizi I-tele.
Jaký byl technický stav letadla, v současné době Francouzi nevědí. Vyrazilo totiž z jemenského hlavního města Saná, kam se 66 francouzských pasažérů a většina ostatních přesunula z Paříže a Marseille strojem Airbus A330-200.
Paříž však může mrzet ještě jedna okolnost. V obou posledních velkých nehodách šlo o francouzské stroje Airbus. Děje se tak v době klesající poptávky po létání ze strany cestujících a po letadlech ze strany leteckých společností.
Přestože v případě nehody letu AF447 nad Atlantikem ještě vyšetřovatelé svůj verdikt nevynesli, jednou z hypotéz je závada systémů měření rychlosti, takzvaných Pitotových trubic. Jak Air France, tak Airbus přitom o této vadě již rok věděly.
Francouzi do oblasti vyslali z ostrovů Mayotte a Reunion pátrat dvě vojenská letadla a loď. Na palubě jednoho z letadel jsou potápěči a lékaři. Svůj tým vyšetřovatelů posílá i společnost Airbus.
Obě nehody mají ještě jednu spojitost: AF447 i IY626 se zřítily do oceánu.