Santiago de Chile - Regály supermarketů v Chile vypadají jinak, než bývá zvykem v Evropě. Z obalů čokolád a sladkostí zmizely barevné postavičky s vysmátými obličeji. I na krabicích s cereáliemi Nesquik chybí známý zajíc lákající malé zákazníky na zdravou snídani.
Zdravá ve skutečnosti není. A tak místo barevných lákadel musí mít všechny obaly černé varovné boxy s upozorněním, že nabízený produkt obsahuje příliš cukru, soli nebo kalorií.
Cereal boxes show how the #foodindustry is contesting Chilean labelling. 30g serves seems just as unrealistic as 100g, IMO.#sugar #nutrition #NCDs #CDoH
— Jenn Lacy-Nichols (@JLacyNichols) February 9, 2018
From: In Sweeping War on Obesity, Chile Slays Tony the Tiger https://t.co/LCTvMXt0Nk pic.twitter.com/W1rQVMJp15
Jsou to téměř dva roky, co v Chile vstoupil v platnost zákon stanovující pravidla pro design obalů nezdravých potravin. Podle něj nesmí reklama na takové potraviny cílit na děti. Na sladké limonády včetně Coca-Coly je uvalena 18procentní daň a v televizi během dětských pořadů nesmí běžet reklamy na nezdravé jídlo.
Zákon dále zakazuje prodávat zmrzlinu, čokoládu nebo chipsy ve školách. Příští rok se na tyto potraviny nebude přes den smět vysílat reklama v televizi vůbec. Chilská vláda se tím snaží bojovat proti rostoucí obezitě populace a především malých dětí.
Chile je podle Světové zdravotnické organizace (WHO) jednou z nejvíce ohrožených zemí rizikem, které představuje rozšiřující se obezita mezi dětmi i dospělými.
Doktor proti potravinářským korporacím
Válku nezdravému jídlu v zemi vyhlásil senátor a bývalý lékař Guida Girardiho. "Byla to tvrdá partyzánská válka," přiznal viceprezident chilského Senátu, který s prvními návrhy zákona přišel už před deseti lety. "Lidé mají právo vědět, co tyto potravinářské společnosti dávají do tohoto odpadu, a tato chilská legislativa je, myslím, pro lidstvo obrovským přínosem."
Girardi bojoval s potravinářskými firmami už od roku 2006, kdy například týdny protestoval před prezidentským palácem proti vetování předchozího návrhu zákona, kterým podle něj prezident Sebastián Piñera zničil zdraví celého národa. Tento chirurg nechodí pro silné výrazy daleko. Veřejně například nazval velké potravinářské firmy "pedofily 21. století".
"Cukr zabíjí víc lidí než terorismus a dopravní nehody dohromady," citují jeden z jeho slavných výroku v americkém listu New York Times. "Je to jed naší doby," myslí si.
Lobby potravinářských firem byla ale natolik silná, že schválení zákona dokázala oddalovat takřka deset let a ve dvou případech musel Senát své zasedání kvůli tlaku zájmových skupin přerušit.
Některé společnosti jako například nadnárodní PepsiCo, která vyrábí sladké limonády, ovocné džusy nebo slané lupínky, se dnes s chilskou vládou soudí. Předpisy, kterým podléhá podoba obalů, podle nich porušují jejich duševní vlastnictví.
Ke zdárnému cíli dovedl Girardi svou snahu především proto, že stupeň obezity mezi Chilany začal být alarmující. Podle chilského ministerstva zdravotnictví trpí obezitou nebo alespoň nadváhou tři čtvrtiny obyvatelstva.
V roce 2016 dosáhly náklady na léčbu obezity 800 milionů dolarů, což tvořilo 2,4 procenta všech výdajů na zdravotní péči v zemi. Do roku 2030 by mohly tyto náklady podle odhadů analytiků tvořit až 4 procenta všech zdravotních výdajů.