Milán – Italové mění historii. Na koleje vyrazil dosud nejrychlejší vlak, který kdy v Evropě vozil pasažéry.
Italský "krasavec“ Frecciarossa 1000 zkrátí dobu jízdy mezi Římem a Milánem na dvě hodiny a dvacet minut.
Zatím se bude zajíždět - jeho rychlost dosáhne maximálně 300 kilometrů v hodině. Nejpozději v prosinci už ale bude jezdit rychlostí 360, později možná až 400 kilometrů za hodinu.
Jeho největší konkurenti, francouzské TGV a španělské AVE, jezdí v normálním provozu nejrychleji 350 kilometrů za hodinu.
Start se šesti soupravami
Provoz zahájila Frecciarossa 1000 s šesticí souprav. Zajišťovat má zatím osm spojení denně, píše ČTK.
Čtyři soupravy budou zajíždět do Turína a čtyři budou končit v milánské veletržní stanici Rho Fiera - kvůli světové výstavě Expo 2015.
Většina jich bude na jihu vyjíždět z Neapole. V září bude přidáno šest dalších spojů.
Frecciarossa 1000 je společným dílem firem Bombardier a AnsaldoBreda. Dodání jedné soupravy stálo 30,8 milionu eur (845 milionů korun).
Na tom, jak vlak vypadá, pracovala společnost Porsche. Testování trvalo dva roky.
Jméno po sprinterovi
Souprava dlouhá 202 metrů má kapacitu šest stovek sedadel.
Rychlíky všude v Evropě se jmenují po známých osobnostech (například v Česku jezdí Antonín Dvořák nebo Franz Kafka), ani Itálie není výjimkou. Italské dráhy zvolily název pro soupravu příhodně: Pietro Mennea.
Slavný italský sprinter, který držel devatenáct let (1977 až 1996) světový rekord v běhu na 200 metrů.
Před dvěma lety olympijský medailista a jeden z nejlepších běžců světové historie zemřel ve věku šedesáti let. Italské dráhy se rozhodly superrychlík pojmenovat na jeho počest.
Renesance železnice
Italský projekt je potvrzením renesance, kterou ještě nedávno odepisovaná železnice prožívá především v oblasti vysokorychlostních spojů.
Rozsáhlou síť buduje Čína. Nyní provozuje šestnáct tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí. Před sedmi lety Španělé uvedli vlaky AVE na trať mezi Madridem a Barcelonou. Cesta se tak zkrátila na dvě hodiny a pětatřicet minut.
Společnost Central Japan Railway vyvíjí vysokorychlostní vlak na magnetickém polštáři, který by měl v roce 2027 překonat vzdálenost 286 kilometrů mezi Tokiem a Nagojou za čtyřicet minut.
Vlastně půjde o hybrid mezi vlakem a metrem, protože podle deníku Japan Times 86 procent trasy povede pod zemí a tunely.
Před několika týdny souprava při zkušební jízdě překonala na několik sekund rychlost 600 kilometrů za hodinu.