Z Kyjeva mezi letecká esa. Sikorskij byl skrytým géniem, do USA prchl před bolševiky

Oldřich Mánert Dan Poláček Oldřich Mánert, Dan Poláček
26. 10. 2022 7:27
Je jen málo osobností letecké historie, které se mu mohou rovnat. Igor Sikorskij se v první polovině dvacátého století stal legendou. Navrhl průlomové obří čtyřmotorové letouny, byl průkopníkem v moderní konstrukci helikoptér. Svůj potenciál naplno ukázal až po útěku z Ruska do Spojených států. Slavný konstruktér zemřel před padesáti lety, 26. října 1972.
Sikorsky S-6-B, rok 1911
Sikorsky S-6-B, rok 1911 | Foto: Aktuálně.cz / Unknown author / Wikipedia / Public domain

Zrození konstruktérské hvězdy

Sikorského kreativní mysl však začala pokukovat i po letadlech. Na jaře 1910 měl hotový prototyp svého letounu Sikorsky S-1. První letový test opět nedopadl podle představ. Slabý motor aeroplán v podstatě nedostal do vzduchu a stroj se ploužil centimetry nad zemí.

Bouřlivý technologický pokrok té doby dobrě ilustruje fakt, že Sikorskij za následující rok zkonstruoval celou řadu dalších prototypů. Sedmnáctého května 1911 se strojem Sikorsky S-5 vystoupal do výšky tří set metrů, ve vzduchu vydržel celou hodinu. Na konci téhož roku s modelem S-6-A překonal světový rychlostní rekord. Pilot a dva pasažéři se vzduchem proháněli rychlostí 113 kilometrů za hodinu.

Ze skromného a hluboce zbožného chlapce z Kyjeva byla konstruktérská hvězda. Na jaře 1912 se stal designérem letecké sekce Rusko-Baltské vagónky, jedné z největších strojírenských továren v tehdejším Rusku. Experimentoval s různými druhy konstrukcí. Úspěchy slavil s jednoplošníky i dvojplošníky. S modelem S-6-B zvítězil v soutěži ruské armády, za kterou si odnesl mimo finanční odměny i objednávku na několik kusů tohoto stroje.

 

Právě se děje

Další zprávy