Praha - Slovanská epopej malíře Alfonse Muchy má za necelý rok vyjet do světa. Od února 2017 se má představit v Tokiu, v druhé polovině roku se přesunout do Číny a následně do Jižní Koreje. Do Česka se má vrátit nejdříve v roce 2019.
Jenže zda plátna skutečně vycestují, není vůbec jisté. Plánovanou cestu se nyní, jak deník Aktuálně.cz zjistil, snaží překazit vnuk jejího autora John Mucha. Ten v polovině února poslal pražskému magistrátu výzvu, ať mu soubor dvaceti obřích pláten vydá.
Osmašedesátiletý Mucha, který žije v Londýně, ale pravidelně jezdí do Česka, argumentuje tím, že město ani po více než sto letech nesplnilo podmínku autorova daru: Vytvořit pro epopej vlastní výstavní prostory, jak stojí v darovací smlouvě z ledna 1913.
"Výše popsaná jasně formulovaná podmínka pro nabytí vlastnického práva k souboru Slovanské epopeje do dnešního dne – tedy po dobu více než 100 let – nebyla ze strany hlavního města Prahy splněna," napsal v dopise magistrátu Muchův advokát František Vyskočil. A vyzval město, aby soubor dvaceti obřích pláten dobrovolně vydalo. Pokud ne, tak na ně podá žalobu.
"Chce předběžné opatření, aby epopej nemohla jet do Japonska a do Číny. My si ale myslíme, že to nemůže udělat," řekl pražský radní pro kulturu Jan Wolf.
Nová budova v odkazu není
Dopis na magistrát dorazil už v polovině února. "Dali jsme jej právníkům a ti diskutují s právníky pana Muchy," uvedl Wolf. Argumenty malířova vnuka ale zpochybňuje. "Tvrdí, že Praha nemá na epopej nárok, protože nesplnila podmínky odkazu. Což my rozporujeme, protože nikde v tom odkazu není, že to musí být nově postavená budova," uvedl Wolf.
Více než čtyřicet let byla epopej na zámku v Moravském Krumlově. Odtud ji ale Praha před pěti lety i přes protesty malířova vnuka odvezla kvůli havarijnímu stavu zámku. A vystavila ji následně v pražském Veletržním paláci. Smlouvu na pronájem prostor zde má ale hlavní město jen do února příštího roku. A poté se tak epopej vydá na cesty.
A to, že má epopej vycestovat, je podle magistrátu logické a v souladu s účelem jejího vytvoření. "Primárně má fungovat jako reklama na Českou republiku, na Prahu. To byl její primární účel, aby prezentovala v zahraničí," uvedl mluvčí Wolf.
Cestování ji poškodí
S tím ale John Mucha nesouhlasí. Při dlouhé cestě se podle něj soubor obřích pláten může poškodit. "My navíc zatím nevíme, jaké budou v Číně technické podmínky, kde budou obrazy vystaveny. Bude se to balit, rozbalovat… Kdyby to byl jen olej, tak by to nebyl takový problém, ale tady jde o olej a tempery, to je mnohem choulostivější," upozorňuje Mucha.
"Alfons Mucha zvolil technologii, která je odolná a trvanlivá, jak potvrdily i mnohé restaurátorské rozbory, a nic nebrání tomu, aby epopej plnila svou misi v zahraničí," odmítá obavy pražská zastupitelka a předsedkyně magistrátního výboru pro kulturu Eliška Kaplicky. Právě ona cestu epopeje domlouvá.
"Transport je samozřejmě zajišťován s ohledem na bezpečnost a potřebné podmínky, které plátna vyžadují. Jako vždy, když se podobná díla transportují do zahraničí. To znamená klimatizované bedny, v kterých jsou uložená plátna navinutá na speciální válce, a dělený transport, aby nebyla z bezpečnostních důvodů všechna plátna v jedné zásilce. Vše zajišťují profesionální firmy specializované na transport uměleckých děl a vše hradí partneři," dodává.
Krumlov je kousek od Vídně
Sám Mucha odmítá, že by chtěl epopej získat, aby ji vyvezl či zpeněžil. I pokud by uspěl, tak by ji prý nechal v Česku – jen by se jí pokusil vytvořit kvalitnější podmínky. "Dnes se vůbec neví, kdy se ta epopej vrátí. Magistrát mluví o Japonsku, Číně, Koreji, Americe… Člověk z toho má pocit, že nevědí, co s ní," poukazuje malířův vnuk.
Epopej by se podle něj mohla vrátit například do Moravského Krumlova, který se postupně opravuje. "Když to vyhraju, dáme to do Krumlova a uděláme z něj muchovské centrum. Ta sbírka je hrozně velká, není to jen těch dvacet pláten. Nedaleko je Vídeň, Bratislava, nemusí být vše v Praze," dodává.